الگوی مفهومی نقشه ی جامع فرهنگی نظام آموزشوپرورش ایران نظریه داده بنیاد
الموضوعات :علی نقی معینی 1 , علی معقول 2 , مسلم چرابین 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی ، نیشابور، ایران.
2 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی ، نیشابور، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی ، نیشابور، ایران
الکلمات المفتاحية: الگوی مفهومی, آموزشوپرورش, سیاستگذاری فرهنگی, مدیریت فرهنگی,
ملخص المقالة :
نقشهی جامع فرهنگی و اجرای برنامههای مرتبط با آن، یکی از ابزارهای مهم ایجاد تغییر و تحول در نظام آموزشوپرورش است که به گونه مستقیم وغیرمستقیم منجر به بالندگی فرهنگی سازمانی، توسعه فرهنگی فردی وانسجام اجتماعی آموزشوپرورش میشود.هدف پژوهش حاضرتدوین الگوی مفهومی نقشه جامع فرهنگی نظام آموزش و پروش است.پژوهش حاضرکیفی بوده که با استفاده از راهبرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد انجام شد.دراین راستا بااستفاده ازرویکردهدف مندوبهکارگیری معیاراشباع نظری،مصاحبههای نیمه ساختاریافته با15نفر (7نفراز اعضای هیات علمی متخصص درحوزه مدیریت آموزشی، 5 نفراز مدیران ستادی آموزشوپرورش و3نفرازمدیران مدارس)انجام شد.برای به دست آوردن اعتباروروایی دادهها از دو روش بازبینی مشارکتکنندگان و مرورخبرگان غیرشرکتکننده در پژوهش استفادهشده است. نتایج تحلیل دادهها در طی سه مرحله کدگذاری انتخابی،کدگذاری محوری وکدگذاری بازحاکی از16مقوله کلی است که این مقاله یافتههای پژوهش را در چارچوب مدل پارادایمی شامل:پدیده محوری(ارزشها،مبانی،اصول)عوامل علی(عوامل کلان فرهنگی،شرایط سازمانی،عوامل فردی خانوادگی)عوامل مداخلهگر(فرهنگ ملی وعمومی،قوانین وسیاست)عوامل زمینهای(فرهنگسازمانی،جوحمایتی سازمانی)راهبردها(اتخاذاستراتژی نهادینهسازی، مشارکت همهجانبه،توسعه زیرساختهای فرهنگی) و پیامدهای نقشه جامع فرهنگی(بالندگی فرهنگی سازمانی، توسعه فرهنگی فردی و انسجام اجتماعی) تحلیل کرده است.
_||_