تاثیر مولفه های "یاگیری مداوم"،"پژوهش و گفتگو" و "یادگیری گروهی" جهت ارائه الگوی راهبردی تبدیل کتابخانه های دانشگاهی به سازمان های یادگیری (مطالعه موردی: کتابخانه های دانشگاه آزاد اسلامی)
الموضوعات :بابک علیاءدونیقی 1 , محمد رحیم رسولی آزاد 2 , نجلا حریری 3
1 - دانشجوی دکتری گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
2 - استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، ایران
3 - استاد گروه علوم ارتباطات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: دانشگاه آزاد اسلامی, سازمانهای یادگیرنده, کتابخانههای دانشگاهی,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی راهبردی تبدیل کتابخانههای دانشگاهی به سازمانهای یادگیرنده با تاکید بر کتابخانه های دانشگاه آزاد اسلامی است. این مقاله تاثیر سه مولفه یادگیری مدوام، پژوهش و گفتگو و یادگیری گروهی در جهت ارائه الگوی مورد نظر بررسی شده است. پژوهش از نوع کاربردی و به روش آمیخته اکتشافی (کیفی و کمی) انجام گردیده. جامعه آماری شامل15 نفر از خبرگان متخصص در علم اطلاعات و دانششناسی برای بخش کیفی و کلیه کارکنان و مدیران کتابخانههای دانشگاه آزاد در کل کشور برای بخش کمی بودند. ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی، پرسشنامه دلفی نیمهساختارمند و در بخش کمی، پرسشنامه محقق ساخته با هفت مؤلفه و 39 شاخص تعیین شده از فرایند دلفی فازی بود. تحلیل دادههای کیفی با فنون دلفی در سه فاز انجام و برای دادههای کمی، تحلیل عاملی تأییدی و تکنیک مدلیابی معادلات ساختاری با نرمافزار PLS، مورد استفاده قرار گرفت. بارهای عاملی شاخصهای مدل ، همگی بالاتر از 6/0 (محدوده قابلقبول) قرار داشته که حاکی از تأثیرگذاری شاخصها در شکلگیری مؤلفههای مدل است. با توجه به ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی، مقدار AVE برابر با 5/0 بوده، لذا تمامی معیارها در متغیرهای پنهان پژوهش، در محدوده قابلقبول قرار داشتهاند. با اطمینان 99درصد، مناسببودن وضعیت برازش مدلهای اندازهگیری مؤلفههای پژوهش مورد تاییداست. پس از تحلیل دلفی، 7 مؤلفه و 39 شاخص باقیماند. نتایج آزمون t در بخش کمی نشان داد که بین وضعیت مطلوب و وضعیت موجود در همه مؤلفههای تبدیل کتابخانههای دانشگاه آزاد اسلامی به سازمانهای یادگیرنده، تفاوت معناداری وجود داشته و وضعیت موجود نسبت به وضعیت مطلوب در حد پایینتر از متوسط است. با توجه به برازش مناسب، ارائه الگو ارائه شده است. این مقاله تاثیر سه مولفه یادگیری مدوام، تحقیق،جستجو، گفت و شنود و یادگیری تیمی در جهت ارائه الگوی مورد نظر بررسی شده است.
_||_