فهم پدیدارشناسانه از عوامل تاثیرگذار بر شکل گیری هویت معلمی
الموضوعات : Research in Curriculum Planningسیده نگین سادات احمدی 1 , علیرضا عصاره 2 , علی حسینی خواه 3 , حسین چهارباشلو 4
1 - دانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی، گروه مدرسه و نوآوریهای تربیتی، دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
2 - استاد مطالعات برنامه درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران.
3 - دانشیار مطالعات برنامه درسی، گروه برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی،دانشگاه خوارزمی، کرج، ایران.
4 - استادیار مطالعات برنامه درسی،گروه مدرسه و نوآوریهای تربیتی، دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية:
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف واکاوی و استخراج عوامل تاثیرگذار بر شکل گیری هویت معلمی انجام گرفت. بدین منظور، از رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی تفسیری بهره گرفته شد. مشارکت کنندگان پژوهش شامل بیست معلم زن و مرد شاغل به تدریس در سال تحصیلی 1402-1401 از شهر کرج بودند که به روش نمونه گیری هدفمند، از نوع ملاکی و با رعایت اصل اشباع نظری انتخاب شدند. دادهها از طریق مصاحبه به عنوان ابزار اصلی و مشاهده به عنوان کمک ابزار اصلی جمع آوری شد و سپس با استفاده از تحلیل مضمون و بهرهگیری از رویکرد ون منن در پدیدارشناسی، تحلیل گردید. برای بررسی اعتبار و اعتماد پژوهش، از اجماع روش شناسی، اجماع دادهها و اجماع نظرات همکاران و مشارکت کنندگان بهره گرفته شد. تحلیل و تفسیر حاصل از یافتهها در شش مضمون اصلی و هجده مضمون فرعی دسته بندی شدند. نتایج یافتهها بیانگر آن است که عامل خود پنداره، عامل عواطف، عامل اجتماعی، عامل اقتصادی- معیشتی، عامل حمایتی، عامل ادراک از وظایف به عنوان عوامل تاثیرگذار بر شکل گیری هویت معلمی پدیدار شدهاند. به سبب شناسایی یافتهها، پیشنهاداتی کاربردی برای سیاست گذاران و متولیان آموزش و پرورش ارائه شده است تا در صورت صلاحدید، از دستاوردهای این یافتهها برای بازنگری در ساختار جذب معلمان و همچنین احیای هویت معلمی بهره گرفته شود.
