فهرس المقالات حسین چهارباشلو


  • المقاله

    1 - شناسایی و اولویت بندی فازی چالش های آموزش مجازی در دوره پیش دبستانی در دوران کرونا و پساکرونا
    پژوهش های یاددهی و یادگیری (پژوهشنامه تربیتی سابق) , العدد 2 , السنة 18 , تابستان 1402
    هدف پژوهش حاضر شناسایی و اولویت‌بندی چالش‌های آموزش مجازی در دوره پیش‌دبستانی حین و بعد کرونا است. این پژوهش، به لحاظ روش گردآوری داده‌ها، در زمرۀ پژوهش‌های آمیخته(کیفی- کمی) قرار می‌گیرد. بخش کیفی پژوهش از طریق سنتزپژوهی (انتخاب هدفمند مقاله‌های منتخب) و روش پدیدارنگار أکثر
    هدف پژوهش حاضر شناسایی و اولویت‌بندی چالش‌های آموزش مجازی در دوره پیش‌دبستانی حین و بعد کرونا است. این پژوهش، به لحاظ روش گردآوری داده‌ها، در زمرۀ پژوهش‌های آمیخته(کیفی- کمی) قرار می‌گیرد. بخش کیفی پژوهش از طریق سنتزپژوهی (انتخاب هدفمند مقاله‌های منتخب) و روش پدیدارنگاری (مصاحبۀ نیمه‌ساختاریافته با مربیان پیش‌دبستانی) انجام شد. در بخش کمّی پژوهش، از روش FAHP جهت رتبه‌بندی آنها استفاده شد. نمونه پژوهش در بخش استخراج چالش‌ها و شاخص‌های آن، کلیه مقاله مرتبط با آموزش مجازی پیش‌دبستانی(حین و بعد ایام کرونا) و مربیان پیش‌دبستانی است و در بخش کمی، افراد صاحب‌نظر شامل 21 مربی و 15 کارشناس از سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک به روش هدفمند انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل داده‌های کیفی و کمی از روش تحلیل محتوای کیفی در سه سطح و روش فازی چانگ استفاده شد. براساس تجزیه وتحلیل داده‌ها 5 مولفه و 34 شاخص مؤثر در ارتباط با چالش‌های آموزش مجازی پیش‌دبستانی شناسایی شد. چالش‌های شناسایی شده به ترتیب اهمیت عبارتند از: محتوا و آموزش (30.70)، زیرساخت‌ها (27.54)، مربیان (22.30)، کودک (14.38) و والدین (5.09). تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - بررسی مزیت نسبی و شاخص های حمایتی خرمای استان کرمان
    فصلنامه علمی -پژوهشی تحقیقات اقتصاد کشاورزی , العدد 2 , السنة 3 , تابستان 1390
    مزیت نسبی اصطلاحی است که پتانسیل بالقوه و بالفعل کشور را برای تولید محصولات مختلف در مقایسه با بازارهای جهانی نشان می‌دهد. ایران به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خرما در جهان مطرح است و بررسی مزیت نسبی این محصول می‏تواند از نظر بررسی توان بالفعل تولیدی از اهمیت أکثر
    مزیت نسبی اصطلاحی است که پتانسیل بالقوه و بالفعل کشور را برای تولید محصولات مختلف در مقایسه با بازارهای جهانی نشان می‌دهد. ایران به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خرما در جهان مطرح است و بررسی مزیت نسبی این محصول می‏تواند از نظر بررسی توان بالفعل تولیدی از اهمیت بالایی برخوردار باشد. در این مطالعه از روش ماتریس تحلیل سیاستی (PAM) و شاخص هزینه منابع داخلی (DRC) برای محاسبه مزیت نسبی استفاده شده است. برای بررسی سیاستهای حمایتی از این محصول نیز از شاخصهای محاسباتی ماتریس تحلیل سیاستی بهره گرفته شده است. محدوده زمانی و مکانی این تحقیق سال زراعی 87-86 و شهرستانهای جیرفت، بم و کهنوج است و اطلاعات لازم از طریق پرسشگری و با روش نمونه گیری خوشه ای دو مرحله ای اخذ گردید. شاخص DRC مقدار 80/1 را برای خرما نشان می‌دهد که حاکی از عدم مزیت نسبی این محصول است. شاخص NPC ، 05/1 محاسبه شده است که نشان می‌دهد سیاستهای داخلی، درآمد کشاورزان را نسبت به درآمد آنها بر پایه قیمتهای جهانی افزایش داده است. شاخص NPI اثر سیاستهای دولت را در زمینه نهاده‌ها نشان می‌دهد. این مقدار برای خرمای کرمان 60/0 است که نشان می‌دهد که بر اساس سیاستهای داخلی، دولت به نهاده‌ها یارانه پرداخت نموده است. شاخص EPC یا ضریب حمایت مؤثر برآیند سیاستهای داخلی در دو زمینه درآمدی و نهاده‌ای را نشان می‌دهد. مقدار EPC برای خرما در کرمان 23/1 است که حکایت از تأثیر سیاستهای داخلی در حمایت از محصول در هر دو زمینه درآمدی و نهاده‌ای دارد و مقدار این حمایت 23% است. در کل شاخص ها، عدم مزیت نسبی خرما در کرمان را نشان می‌دهد و علت اصلی نیز پایین بودن قیمت صادراتی این محصول به علت صادرات فله‌ای آن است. در این خصوص توصیه می‏شود به مباحث بازاریابی این محصول، مخصوصا در بازارهای خارجی توجه ویژه مبذول گردد.
      تفاصيل المقالة