ارزیابی پارامتری گود پایدار شده به روش میخکوبی در خاکهای چسبنده و غیرچسبنده
الموضوعات : انفورماتیک محیط های متخلخلمجمد نجفی صالحی نجفی صالحی 1 , سینا فرد مرادی نیا 2 , روزبه دبیری 3
1 - کارشناسی ارشد مهندسی عمران-ژئوتکنیک ، دانشکده فنی مهندسی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد بینالمللی جلفا-تبریز-ایران ،
2 - گروه عمران ، واحد تبریز ، دانشگاه آزاد اسلامی ،تبریز ، ایران
3 - مهندسی عمران-دانشکده فنی-دانشگاه آزاد واحد تبریز-تبریز-ایران
الکلمات المفتاحية: عمق گودبرداری, ساختمان مجاور, مدول موهر-کولمب, فاز الاستیک, انحراف جانبی دیوار,
ملخص المقالة :
امروزه ترافیک سنگین و مشکلات حمل و نقل شهری از مهمترین مشکلات شهرهای بزرگ است. به نظر میرسد که یکی از بهترین روشها در جهت کاهش این مشکلات استفاده از حمل و نقل زیرزمینی و تونلهای شهری است. مطالعات ژئوتکنیک از عوامل مهم در تعیین نوع، شکل و هزینه ساخت سازههای زیرزمینی به حساب میآید. به عبارت دیگر نوع، طراحی و ساخت آنها به شرایط زمینشناسی و ژئوتکنیکی وابسته است. باید توجه داشت که در بسیاری موارد اختیار زمین مناسب برای حفاریهای زیرزمینی جهت احداث سازههای زیرزمینی وجود ندارد که بر این اساس ایستگاههای شهری اجبارا باید در محدوده معینی احداث شوند و این امکان وجود ندارد که برای دستیابی به زمین مناسبتر، مسیر آنها تغییر داده شود. در این تحقیق با کمک نرمافزار PLAXIS به بررسی متغیر گود دیواره در ورودی شمالی ایستگاه شماره 6 متروی تهران پرداخته شده است. اثر متغیرهای خاک (متغیرهای مدول موهر-کولمب)، متغیرهای ساختمان (عرض ساختمان، فاصله ساختمان) و متغیرهای گود (عرض و عمق گود) مورد بررسی قرار گرفته اند. نتایج حاصله نشان داد که جابجایی در راستای طولی دیواره گود در حالت تحلیل تحکیم نسبت به مقدار جابجایی در راستای طولی دیواره گود در حالت تحلیل پلاستیک افزایش یافته است. همچنین حداکثر نیروی داخلی در میخهای ناحیه یک سوم پایینی بوجود میآید.
_||_