ارزیابی پارامتری گود پایدار شده به روش میخکوبی در خاکهای چسبنده و غیرچسبنده
محورهای موضوعی : انفورماتیک محیط های متخلخلمجمد نجفی صالحی نجفی صالحی 1 , سینا فرد مرادی نیا 2 , روزبه دبیری 3
1 - کارشناسی ارشد مهندسی عمران-ژئوتکنیک ، دانشکده فنی مهندسی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد بینالمللی جلفا-تبریز-ایران ،
2 - گروه عمران ، واحد تبریز ، دانشگاه آزاد اسلامی ،تبریز ، ایران
3 - مهندسی عمران-دانشکده فنی-دانشگاه آزاد واحد تبریز-تبریز-ایران
کلید واژه: عمق گودبرداری, ساختمان مجاور, مدول موهر-کولمب, فاز الاستیک, انحراف جانبی دیوار,
چکیده مقاله :
امروزه ترافیک سنگین و مشکلات حمل و نقل شهری از مهمترین مشکلات شهرهای بزرگ است. به نظر میرسد که یکی از بهترین روشها در جهت کاهش این مشکلات استفاده از حمل و نقل زیرزمینی و تونلهای شهری است. مطالعات ژئوتکنیک از عوامل مهم در تعیین نوع، شکل و هزینه ساخت سازههای زیرزمینی به حساب میآید. به عبارت دیگر نوع، طراحی و ساخت آنها به شرایط زمینشناسی و ژئوتکنیکی وابسته است. باید توجه داشت که در بسیاری موارد اختیار زمین مناسب برای حفاریهای زیرزمینی جهت احداث سازههای زیرزمینی وجود ندارد که بر این اساس ایستگاههای شهری اجبارا باید در محدوده معینی احداث شوند و این امکان وجود ندارد که برای دستیابی به زمین مناسبتر، مسیر آنها تغییر داده شود. در این تحقیق با کمک نرمافزار PLAXIS به بررسی متغیر گود دیواره در ورودی شمالی ایستگاه شماره 6 متروی تهران پرداخته شده است. اثر متغیرهای خاک (متغیرهای مدول موهر-کولمب)، متغیرهای ساختمان (عرض ساختمان، فاصله ساختمان) و متغیرهای گود (عرض و عمق گود) مورد بررسی قرار گرفته اند. نتایج حاصله نشان داد که جابجایی در راستای طولی دیواره گود در حالت تحلیل تحکیم نسبت به مقدار جابجایی در راستای طولی دیواره گود در حالت تحلیل پلاستیک افزایش یافته است. همچنین حداکثر نیروی داخلی در میخهای ناحیه یک سوم پایینی بوجود میآید.
Today, heavy traffic and urban transportation problems are the most important problems of big cities. It seems that one of the best ways to reduce these problems is to use underground transportation and urban tunnels. Geotechnical studies are important factors in determining the type, shape and cost of construction of underground structures. In other words, their type, design and construction depend on geological and geotechnical conditions. It should be noted that in many cases there is no suitable land for underground excavations for the construction of underground structures, according to which urban stations must be built within a certain range and it is not possible to change their route to achieve more suitable land. In this research, with the help of PLAXIS software, the wall cavity variable at the northern entrance of Tehran Metro Station No. 6 has been investigated. The effect of soil variables (Mohr-Columb modulus variables), building variables (building width, building distance) and pit variables (pit width and depth) have been investigated. The results showed that the displacement in the longitudinal direction of the pit wall in the consolidation analysis mode increased compared to the amount of displacement in the longitudinal direction of the pit wall in the plastic analysis mode. Also, the maximum internal force is created in the nails of the lower third region.
_||_