علوم و تکنولوژی محیط زیست
,
العدد138,السنة
25
,
زمستان
1402
زمینه و هدف: امروزه کلان شهر ها نقش بسیار مهمی در آلایندگی محیط زیست دارند، افزایش روزافزون جمعيـت بـا افـزایش مصـرف سوخت هاي فسيلي و منابع انرژي همراه است که این موضوع باعث افزایش انتشارات گازهاي گلخانه اي در اتمسفر ميشود. اثـرات افـزایش گازهاي گلخانه اي با بروز پدیده أکثر
زمینه و هدف: امروزه کلان شهر ها نقش بسیار مهمی در آلایندگی محیط زیست دارند، افزایش روزافزون جمعيـت بـا افـزایش مصـرف سوخت هاي فسيلي و منابع انرژي همراه است که این موضوع باعث افزایش انتشارات گازهاي گلخانه اي در اتمسفر ميشود. اثـرات افـزایش گازهاي گلخانه اي با بروز پدیده گلخانه اي سبب تغييـرات اقليمـي مي شود. با توجه به اتلاف زياد انرژي در ساختمان هـاي مسکونی موجـود، هدف این تحقیق انتخاب راهكار مناسب براي بهینه سازی ساختمان و كاهش مصـرف انرژی در اين بخش است.
روش بررسی: در این تحقيق، در تاریخ 1/10/1398 ابتدا مقدار انرژی مصرفی سالانه یک تیپ ساختمان مسکونی 8 طبقه در تبریز با استفاده از نرم افزار انرژی پلاس شبیه سازی شد. سپس مقدار انرژی مصرفی سالانه ساختمان یاد شده با شرایط آب و هوای دو اقلیم متفاوت یزد و رشت نیز شبیه سازی شد تا میزان مصرف انرژی ساختمان در هر 3 شهر مقایسه شود. سپس با کمک نرم افزار شبیه سازی JePlus، انرژی مصرفی حالت های مختلف ساختمان (جهت گیری، موقعیت، دما، اقلیم)، درهر 3 شهر شبیه سازی شد تا رفتار ساختمان از لحاظ مصرف انرژی بررسی شود. در نهایت مقدار انرژی مصرفی گرمایشی و سرمایشی ساختمان به عنوان توابع هدف انتخاب شده و توسط نرم افزار JePlus + EA بهینه سازی انجام گرفت.
يافته ها: با توجه به متغیرهای تعریف شده در ورودی نرم افزار JePlus، 432 حالت مصرف انرژی برای ساختمان به¬دست آمد. و با توجه به انتخاب انرژی مصرفی گرمایشی و سرمایشی ساختمان به عنوان توابع هدف، توسط نرم افزار JePlus + EA بهینه سازی انجام گرفت. نتایج بهینه سازی نشان داد با توجه به پارامترهای یکسان در نظر گرفته شده برای هر سه اقلیم، مصرف انرژی ساختمان در شهر رشت 16 درصد، یزد 14 درصد و تبریز 12 درصد کاهش یافته است.
بحث و نتیجه گیری: بررسی نتایج این مطالعه نشان داد اگر ساختمان¬ در جهت و موقعیت صحیح با توجه به نوع اقلیم و وضعیت آب و هوا (جهت تابش خورشید، دما، رطوبت و...) احداث شود و دمای گرمایش و سرمایش داخل ساختمان در حد آسایش تنظیم گردد، مصرف انرژی ساختمان نیز درحد قابل ملاحظه ای کاهش می¬یابد؛ در نتیجه از سهم هر ساختمان در میزان انتشار گاز دی اکسید کربن در اتمسفر که اثرگذارترین گاز در تغییرات اقلیمی است، کاسته می شود.
تفاصيل المقالة
تجربه سازمانها گواه است که مدیریت دانش در کشورهای پیشرفته در بخش خصوصی بیشتر از بخش دولتی مورد توجه قرار گرفته است، اما در کشور ایران هم در بخش دولتی و هم در بخش خصوصی از آن غفلت شده است. این تحقیق با هدف طراحی و تبیین الگوی مدیریت هزینه و زمان در پروژههای عمرانی بر ا أکثر
تجربه سازمانها گواه است که مدیریت دانش در کشورهای پیشرفته در بخش خصوصی بیشتر از بخش دولتی مورد توجه قرار گرفته است، اما در کشور ایران هم در بخش دولتی و هم در بخش خصوصی از آن غفلت شده است. این تحقیق با هدف طراحی و تبیین الگوی مدیریت هزینه و زمان در پروژههای عمرانی بر اساس استاندار PMBOK انجام شده است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری این تحقیق شامل مدیران، کارشناسان و مشاوران شرکت فراز آب و امور آب تبریز تقریبا به تعداد 120 نفر میباشد. از این تعداد 92 نفر بر اساس فرمول کوکران به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. به منظور تعیین روایی پرسشنامه به روش خبرگی از نظرات 10 نفر ازکارشناسان در زمینه برنامه ریزی و کنترل پروژه بهرهبرداری شده است که طی آن، شاخصهای پروژه به 74 عدد رسید و پایایی آن با استفاده از محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برآورد گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار SPSS و تحلیل سلسله مراتبی استفاده شده است. نتایج نشان میدهد کلیهی عوامل موجود پرسشنامه در ارزیابی تأثیرگذار بوده و رتبه بندی ابعاد مؤثر بر هزینه و زمان در پروژههای عمرانی بر اساس استاندارد PMBOK به ترتیب مدیریت هزینه پروژه، مدیریت زمان پروژه، مدیریت یکپارچه پروژه، مدیریت سرمایه انسانی پروژه، مدیریت محدوده کارگاهی پروژه، مدیریت کیفیت پروژه، مدیریت تدارکات پروژه، مدیریت ریسک پروژه، مدیریت ذینفعان پروژه و مدیریت ارتباطات پروژه است.
تفاصيل المقالة
محاسبات نرم در علوم مهندسی
,
العدد2,السنة
1
,
تابستان
1401
امروزه ترافیک سنگین و مشکلات حمل و نقل شهری از مهمترین مشکلات شهرهای بزرگ است. به نظر میرسد که یکی از بهترین روشها در جهت کاهش این مشکلات استفاده از حمل و نقل زیرزمینی و تونلهای شهری است. مطالعات ژئوتکنیک از عوامل مهم در تعیین نوع، شکل و هزینه ساخت سازههای زیرزمینی أکثر
امروزه ترافیک سنگین و مشکلات حمل و نقل شهری از مهمترین مشکلات شهرهای بزرگ است. به نظر میرسد که یکی از بهترین روشها در جهت کاهش این مشکلات استفاده از حمل و نقل زیرزمینی و تونلهای شهری است. مطالعات ژئوتکنیک از عوامل مهم در تعیین نوع، شکل و هزینه ساخت سازههای زیرزمینی به حساب میآید. به عبارت دیگر نوع، طراحی و ساخت آنها به شرایط زمینشناسی و ژئوتکنیکی وابسته است. باید توجه داشت که در بسیاری موارد اختیار زمین مناسب برای حفاریهای زیرزمینی جهت احداث سازههای زیرزمینی وجود ندارد که بر این اساس ایستگاههای شهری اجبارا باید در محدوده معینی احداث شوند و این امکان وجود ندارد که برای دستیابی به زمین مناسبتر، مسیر آنها تغییر داده شود. در این تحقیق با کمک نرمافزار PLAXIS به بررسی متغیر گود دیواره در ورودی شمالی ایستگاه شماره 6 متروی تهران پرداخته شده است. اثر متغیرهای خاک (متغیرهای مدول موهر-کولمب)، متغیرهای ساختمان (عرض ساختمان، فاصله ساختمان) و متغیرهای گود (عرض و عمق گود) مورد بررسی قرار گرفته اند. نتایج حاصله نشان داد که جابجایی در راستای طولی دیواره گود در حالت تحلیل تحکیم نسبت به مقدار جابجایی در راستای طولی دیواره گود در حالت تحلیل پلاستیک افزایش یافته است. همچنین حداکثر نیروی داخلی در میخهای ناحیه یک سوم پایینی بوجود میآید.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications