مؤلّفههای ادبیّات تعلیمی در اشعار کودکانه مصطفی رحماندوست و احمد شوقی
الموضوعات : فصلنامه بهارستان سخنآیدا دانائی 1 , محمّد شایگان مهر 2 , فریبرز حسین جانزاده 3
1 - دانشجوی دکترای زبان وادبیّات عرب، واحد کاشمر، دانشگاه آزاد اسلامی، کاشمر، ایران.
2 - استادیار گروه زبان و ادبیّات عرب، واحد کاشمر، دانشگاه آزاد اسلامی، کاشمر، ایران.
3 - استادیار گروه زبان و ادبیّات عرب، واحد کاشمر، دانشگاه آزاد اسلامی، کاشمر، ایران.
الکلمات المفتاحية: شوقی, ادبیّات تعلیمی, شعر کودکانه, رحماندوست,
ملخص المقالة :
ادبیّات تعلیمی، بارزترین دغدغۀ شاعران و نویسندگان معاصراست. امروزه شعر کودک چهرۀ جدیدی از خود را به جهانیان به نمایش گذاشته و از لحاظ ساختاری، بیان، وسعت خیال و تصویرآفرینی، شیوه ای نوین را در سبک و سیاق خود در پیش گرفته است. پژوهش در مورد ادبیّات و شعر کودک را میتوان به دو قرن اخیر حوالت داد. به گونهای که قرن بیستم را قرن کودک نامیدهاند. شعر کودک، زبانی خیالانگیز و موزون دارد و بیشتر شیفتۀ موسیقی کلام است و به تدریج با معنا انس می گیرد. شعر کودک به گونهای است که بدون آموزش مستقیم، سطح دانش فرهنگی و اجتماعی و ذوق و استعداد آنان را بالا میبرد چرا که از زندگی خود کودک گرفته شده است. احمد شوقی و مصطفی رحماندوست از شاعران شعر کودک هستند، که مضامین تعلیمی و تربیتی را دراشعار خود گنجانده اند. هر دو با زبانی ساده و کودکانه بسیاری از آموزههای تعلیمی را به کار برده اند. مضامین تعلیمی، تربیتی، آموزههای دینی، قرآنی، میهنی، استقامت، حمایت، صداقت و دیگر مسائل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی که در این مقاله به آنها خواهیم پرداخت. این پژوهش با استفاده از روش مکتب فرانسوی، مکتبی که به تأثیرگذاری ملّتها و پیوندهای ادبی آنان در محدوده زمانی یکسانی میپردازد و بر خلاف دیگر مکاتب به آثار از دید زیباشناسی اهمّیّت چندانی نمیدهد به نگارش در آمده است، و سعی شده است تا با استفاده از این مکتب جلوه ای از تعلیمی بودن اشعار و برخی از شباهتها و تفاوتهای هر دو شاعر را بیان نماییم.
فهرست منابع و مآخذ
الف- کتابنامه
1- قرآن کریم
2- آموزگار، علی، رحماندوست، مصطفی، (1378)، «قصّة آیهها»، تهران: زیتون.
3- اوشاق ادبیّاتی و صمد بهرنگی، تقی نژاد، (یای 82)، آذربایجانلی بیلی یوردلولار توپلومو آراشدیرما مرکزی، امیرکبیر بیلی یورودونون آذربایجانلی اؤیرنجی لری نین، تورکجه، فارسجا درگیسی،مجمع بررسی کنندگان آذربایجان.
6- جمیز ، و کلت،(1190)،مقد مه ای بر روانشناسی
7- الحر، عبدالحمید، (1992)، «احمد شوقی امیر الشعراء و النغم و اللحن و الغنا» ،دارالکتب، بیروت.
8- رحماندوست، مصطفی، (1372)، پرندگان، تهران: کتابهای گل مریم.
9-_____________ ، (1379)، «فصل بهار بنویس»، تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
10-_____________ ، (1368)، صد دانه یاقوت، تهران: سازمان چاپ کتابهای درسی.
11- ____________ ، (1390)، «فارسی دوم دبستان»، شعر روز خوب پیروزی، تهران: سازمان چاپ کتابهای درسی.
12- ____________ ، (1380)، موسیقی باد، تهران: مدرسه.
13-____________ ، (1389)، سگی بود- جنگلی بود، تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
14-____________ ، (1384)، پرنده گفت به به، تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
15-____________ ، (1369)، ادبیّات کودکان و نوجوانان ویژه مراکز تربیت معلّم، تهران: وزارت آموزش و پرورش.
16-____________،(1369)، هر پرنده قصّهایست قصّة شنیدنی ست، تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
17-____________، (1391)، ترانههای شهر (مجموعه پنج جلدی)،تهران: کتابهای قاصدک.
18- ___________ ، (1372)، خوش به حال ماهیها، تهران: کتابهای قاصدک.
19- زلط، احمد(ب)، (1994)، ادب الاطفال بین احمد شوقی و محمّدعثمان جلال، دارالنشر للجامعات المصریة، قاهرة.
20- سلاجقه، پروین، (1387)، از این باغ شرقی (نظریّههای نقد شعر کودک)، تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، چاپ دوم.
21- سلمان خلیفة، طلال، حمید، ثامردعاء، (2015)، أنسنة الطبیعة فی شعر الطفولة فی العراق، جامعة بغداد: کلیة التربیة للبنات
22- شوقی، احمد، (1988)، الشوقیّات، جزئین، الطبعة الاولی – الثانی، بیروت: دارالعودة.
23- صفایی حائری، علی، (1386)، «تربیت کودک»، نقش معلم، روش تربیت، عوامل تربیت کودک، (عین- صاد)، قم: لیلة القدر.
24- العواسی، سالم محمّد، (2006)، ادب الاطفال فی لیبیا، قاهرة: مجلس الثقافة.
25- الفاخوری، حنا، (1986)، الجامع فی تاریخ الأدب العربی، طبعة الأولی، لبنان، بیروت: دارالجیل.
26- کیانوش، محمود، (1352)، شعر کودک در ایران، تهران: آگاه،.
27-__________، (1386)، شعر زبان کودکی انسان، گفتاری دربارة (مبدأ، ماهیّت و سیر تحوّلی شعر)، لندن.
28- مجدی، محمّد شمسالدّین، (2006)، القصص بین الحقیقة و الخیال، القاهره: الهیئة المصریة العامة للکتاب.
29- مصاحبة حضوری نویسنده مقاله در تاریخ 17/02/1396
30- منتظمی، علی، (1385)، ادب الحیوان، دراسة مقارنة فی الادبین العربی و الفارسی، تهران: مؤسسة الصادق، الطبعة الاولی.
31- موسوی گرمارودی، سیّد مصطفی، (1382)، شعر کودک از آغاز تا امروز، تهران: وزارت فرهنگ.
32- نجیب، احمد، (1979)، مضمون فی کتب الاطفال (دراسات فی ادب الاطفال2)، دار الفکر العربی.
33- نیک طلب، بابک وهمکاران، (1385)، ازآسمون تا اینجا، تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
ب – مقالات
34- آزاد، سمانه، (1390)، «شعر کودک ابزار آموزشی نیست»، (نشست آسیب شناسی شعر کودک)، دورة سوم، شماره2، رشد آموزش پیش دبستانی.
35- سلیمانی، فرامرز، (1370)، «مقدّمهای بر ادبیّات کودک ونوجوان»، مجلّة کلک، شمارة 13، فروردین.
36- ملکیان، شیما؛ تهذیبی، نسرین، (1385)، «سیری در ادبیّات کودکان و نوجوانان در ایران»، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان، مجموعه مقالات همایش ادبیّات کودکان و نوجوانان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان.
37-saynajooon. persianbbg. Ir
_||_