نظریّههای روانشناختی ثرندایک در سه اثر تعلیمی منثور فارسی (قابوسنامه، اخلاق ناصری، کلیله و دمنه)
الموضوعات : فصلنامه بهارستان سخنمرجان غلامی 1 , اکرم گلشنی 2 , فاطمه گلشنی 3
1 - دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیّات فارسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - استادیار گروه زبان و ادبیّات فارسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
3 - استادیار گروه زبان و ادبیّات فارسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: کلیله و دمنه, ادبیّات تعلیمی, اخلاق ناصری, قابوسنامه, ثرندایک,
ملخص المقالة :
اصول و روشهای تربیتی اگرچه امروزه در کتب مربوط به این رشته تدوین شدهاند، امّا در متون تعلیمی کلاسیک منثور فارسی نیز پارهای از این اصول و روشها را میتوان استخراج و بررسی کرد و بر زوایای پنهان ادبیّات کلاسیک ایران واقف گردید. بر همین اساس، در این مقاله که به روش کتابخانهای انجام شده است، نظریّات ثرندایک به عنوان یکی از مهمّترین اصول و مبانی تعلیم و تربیت در سه اثر تعلیمی: قابوسنامه، اخلاق ناصری و کلیله و دمنه مورد بررسی قرار گرفت. هدف از این تحقیق استخراج اصول مربوط به یادگیری در کتب مورد مطالعه است. نتایج پژوهش نشان داد که در کتب مورد مطالعه، انواع نظریّات ثرندایک دیده میشوند و از میان این نظریّهها، نظریّۀ آمادگی، تمرین و آمایه بیشترین بسامد را دارند.
فهرست منابع و مآخذ
الف: کتابنامه
ب: مقالات
15. طغیانی، اسحاق و امرالله سلطان محمّدی، (1395)، «بررسی ساختاری معنایی ژانر تعلیمی و نمونهها با تکیه بر مثنوی معنوی» پژوهشنامۀ ادبیّات تعلیمی، سال 8، شمارۀ 30، صص: 1-30.
16. یلمهها، احمدرضا، (1390)، «بررسی تطبیقی اشعار تعلیمی فردوسی و حافظ»، پژوهشنامۀ ادبیّات تعلیمی، سال سوم، شمارۀ 11، صص: 153-174.
_||_