تحقق حمل و نقل پایدارشهری با تأکید بر پهنه خانگی و آرامسازی ترافیکی (ملاصدرا، شیخآباد قزوین)
الموضوعات : Urban Planningنفیسه مهاجری 1 , سید محمدرضا خطیبی 2 , امیر قاسمی 3
1 - واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
2 - گروه شهرسازی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
3 - کارشناسی ارشد برنامه ریزی منطقه ای ،گروه طراحی و برنامهریزی شهری و منطقهای ، ،دانشگاه شهید بهشتی ،تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: قزوین, فرایند تحلیل شبکه ای, حمل و نقل پایدار, آرام سازی ترافیکی, پهنه خانگی,
ملخص المقالة :
امروزه خیابانها به طور عمده تحت تسلط خودروها قرار گرفتهاند که منجر به اختلال در چرخه پایداری در حملونقل شهری شده است ، استفاده بیش از حد از خودروهای شخصی باعث کاهش افزایش احتمال تصادف میشود. این مقاله با استفاده از رویکردهایی مانند آرامسازی ترافیک و پهنه ی خانگی به این موضوعات پرداخته، بنابراین سنجش و ارزیابی عوامل مؤثر در آرامسازی ترافیک در محلههای شهری با تأکید بر ایجاد پهنه ی خانگی جهت تحقق حمل و نقل پایدار یکی از مطالعات ضروریست.مقاله حاضر در دسته بندی توصیفی-تحلیلی قرار می گیرد که با توجه به هدف پژوهش مطالعات کاربردی-کیفی نیز می باشد . در ابتدا، روش تحلیل شبکه ای (ANP) با استفاده از نرم افزار Super Decision برای اولویت بندی گزینه ها برای دستیابی به حمل و نقل پایدار بر اساس نظرات دو متخصص برجسته مورد ارزیابی قرار گرفته است . سپس معیارهای مناسب برای آرامسازی ترافیک با استفاده از روش دلفی تعیین مشخص شده ودر نهایت،در مطالعه تطبیقی (محله جدید در مقابل محله قدیمی) با استفاده از تحلیل آماری گزینههای مناسبتر انجام شده .بر اساس یافتههای مقاله، گزینههای حذف ترافیک عبوری، کاهش آلودگی هوا از طریق تجمع کاربریها و کاهش ازدحام خودروی شخصی و ارتقای سازگاری عملکردی بالاترین امتیاز را برای دستیابی به حملونقل پایدار کسب کردند که معادل معیارهای کالبد،کارکرد،فرم و زیباشناسی ،محتوی و رفتارشناسی که معیارهای اصلی تحقق ارامسازی ترافیکی نیز می باشند است ،در مرحله بعد با توجه به نتایج محله شیخ اباد متمایلتر به اقداماتی از جنس کارکرد و محتوی به نسبت ملاصدرا بودند.
