مبانی مشروعیت حکم غیابی در فقه امامیه با نگاهی به فقه اهل سنت
الموضوعات : فصلنامه مطالعات میان رشته ای فقهمصطفی غفوریان نژاد 1 , ملیحه غلامی 2
1 - استادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، موسسه آموزش عالی حکیم طوس، مشهد، ایران. (نویسنده مسئول ): ghaforiyan@hakimtoos.ac.ir
2 - دانشجوی دکترای تخصصی حقوق خصوصی، دانشکده علوم انسانی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران. : m.gholami99@yahoo.com
الکلمات المفتاحية: فقه امامیه, فقه اهل سنت, مبانی مشروعیت, حکم غیابی,
ملخص المقالة :
برای فصل نزاع میان افراد، اصل، حضور طرفین دعوی در جلسهی دادرسی است. زیرا در شرع مقدس اسلام و حقوق اسلامی مقتضای ولایت قاضی نسبت به متداعیین، قضاوت با حضور آنان است. یعنی خوانده یا وکیل وی باید در مراحل دادرسی حاضر شوند و دفاعیات خود را نسبت به دعوی مطرح نمایند و یا در صورت عدم حضور، به دادگاه مربوطه لایحه تقدیم نمایند. تا بدینوسیله از تضییع شدن حقوق وی جلوگیری شود. اما در برخی موارد دادرسی بدون حضور یکی از طرفین دعوی تشکیل میگردد، این امر یکی از موضوعات حائز اهمیت در قضا و دادرسی است. حکم غیابی نیز همانند دیگر موضوعات فقهی باید مستند به منابع و مبانی پذیرفته شده باشد. مهم ترین مبنای شرعی حکم غیابی آیاتی از قرآن؛ احادیث و روایات منقول از ائمه معصوم (ع) همراه با اجماع فقیهان و حکم عقل است. در همین راستا به بررسی و تحلیل هر یک از این منابع همت گماردیم و با نگاهی مختصر به فقه اهل سنت سعی در بررسی همه جانبهی این موضوع در فقه اسلامی داشتیم. پژوهش حاضر از نوع توصیفی تحلیلی بوده و به روش کتابخانهای با استفاده از ابزار فیش به رشته تحریر درآمده است. از مجموع مطالب و استدلالها این نتیجه حاصل شد که در دادرسی غیابی با عنایت به برخی مبانی میتوان گفت؛ در هر صورت حاکم موظف است قبل از صدور حکم و برای شنیدن دفاعیات مدعیعلیه او را به محکمه دعوت نماید و در صورت عدم حضور مدعیعلیه، قاضی مجاز به محاکمهی غیابی و صدور حکم غیابی خواهد بود.
_||_