راهبردی برای ارتقای عملکرد شرکتهای دانشبنیان ایران
الموضوعات :کاظم محمددوست 1 , حمیدرضا سعیدنیا 2 , احمد راه چمنی 3
1 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
2 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
الکلمات المفتاحية: بازارگرایی, مشتریگرایی, آیندهگرایی, نوآوریگرایی, رقیبگرایی,
ملخص المقالة :
مدلهای اولیة رشد اقتصادی بیشتر مبتنی بر عوامل سختافزاری مانند سرمایة فیزیکی بود اما در مدلهای جدید رشد، عوامل نرم دیگری چون سرمایة دانشی فراروی سازمانهای پیشرو قرار گرفته است. شرکت های دانش بنیان، دانش و فناوری را جزء جدایی ناپذیر از داراییهای اساسی خود می دانند و از فرآیند تولید، توزیع و بکارگیری دانش برای پیشبرد کسب وکار خود استفاده میکنند. این پژوهش در تلاش است تا به منظور همنوایی شرکتهای دانش بنیان ایران با جوهرة پویا و غیر ایستای عصر پرچالش فرارقابتی هزارة سوم، برای نخستین بار الگویی بومی از بازارگرایی را بمثابة راهبردی برای ارتقای عملکرد این دسته از شرکت ها شناسایی کند.پژوهش حاضر از نوع روش تحقیق ترکیبی و مشتمل بر دو رهیافت کیفی و کمی است. در بخش کیفی پژوهش ضمن مطالعة اسناد و مدارک، مرور ادبیات نظری، انجام مطالعات کتابخانهای و مصاحبه با خبرگان و صاحبان شرکتهای دانش بنیان ایران، از روش نظریة زمنیهای و قابلیت های نرمافزار MAXQDA 2020 برای کدبندی مصاحبهها و طراحی الگوی بازارگرایی استفاده شده است. در بخش کمی نیز از قابلیت نرم افزارهای SPSS برای تحلیل آمار توصیفی و SmartPLS3 برای تحلیل آمار استنباطی دادهها، بررسی برازش مدل مفهومی و آزمون فرضیههای پژوهش بهره گرفته شده است.
_||_