الهامات قدسی و القائات شیطانی از دیدگاه ملاصدرا
الموضوعات : پژوهشهای معرفت شناختیسیدصدرالدین طاهری 1 , منا فریدی خورشیدی 2
1 - *استاد دانشگاه علامه طباطبایی
2 - دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد رشته فلسفه و کلام دانشگاه علامه طباطبایی
الکلمات المفتاحية: نفس, الهام, القاء, وسوسه, ملائکهالله, شیطان,
ملخص المقالة :
نفس انسانی، در طی قوس صعود، بر مبنای حرکت جوهری و اشتدادی خود، به مرتبهای دست مییابد که آماده دریافت انواع خطورات میگردد. خاطر بر دو نوع است. دستهای الهی است که از جانب خداوند بر قلب آدمی وارد میگردد که الهام نامند و دستهای نیز از جانب شیطان بر قلب انسان فرود میآید که القاء نامند. گاهی الهامات قدسی باواسطه صورت میپذیرد و گاهی نیز بدون واسطه. در الهامات قدسی باواسطه، نیازمند وسائطی هستیم که الهامات را از جانب حقتعالی بر قلب آدمی وارد سازد. یکی از وسائط الهام، ملائکه هستند. نقطه مقابل الهام، القاء میباشد که از جانب شیطان صورت میپذیرد. کشمکش میان سپاه فرشته و جنود شیطان، در نفس آدمی، همیشگی است. زمانی که نفس به ذکر خداوند مشغول باشد، شیطان از او دور گشته و الهام فرشته صورت میپذیرد. این در حالی است که شاهد همکاری همهجانبه قوای نفس، تحت سیطره قوه قدسیه باشیم. در مقابل، هنگامی که نفس به واسطه شهوانیات، از یاد خداوند غافل گردد، شیطان به واسطه تسخیر قوه وهمیه، مجال القاء از راه-های گوناگون را مییابد. کشمکش شیطان و فرشته در نفس آدمی تا جایی ادامه مییابد که یکی از این دو، فاتح کارزار نفس گردند که در اکثر آدمیان، به جهت غلبه شهوت، فاتح اصلی، شیطان و جنود او میباشد.
قرآن کریم، ترجمه مجتبوی، سیدجلالالدین، تهران، انتشارات حکمت، 1371ش.