بررسی تأثیر مدیریت دانش بر عملکرد سازمان با تأکید بر نقش میانجی تعهد سازمانی و مسئولیت پذیری اجتماعی (مطالعه موردی: بانک پاسارگاد در شهر تهران)
الموضوعات : علوم اجتماعیمهری مقامیدولتآباد 1 , جلیل لاجوردی 2
1 - کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی- بیمه، دانشگاه غیردولتی- غیرانتفاعی خاتم (نویسنده مسئول)
2 - استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، ایران
الکلمات المفتاحية: تعهد سازمانی, مدیریت دانش, عملکرد سازمان, مسئولیت پذیری اجتماعی,
ملخص المقالة :
چکیدهمقاله حاضر با هدف بررسی تأثیر مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی با تأکید بر نقش تعهد سازمانی و مسئولیت پذیری اجتماعی در میان کارکنان بانک پاسارگاد در شهر تهران انجام شد. روش تحقیق از نوع توصیفی- پیمایشی و از نظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری شامل 3500 نفر از کارکنان بانک پاسارگاد بود که با استفاده از جدول مورگان و روش نمونهگیری تصادفی خوشهای 353 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامهای با 28 گویه بوده که برای مدیریت دانش نُه گویه، عملکرد سازمانی شش گویه، تعهد سازمانی پنج گویه و مسئولیت پذیری اجتماعی هشت گویه طراحی شد. برای تعیین روایی ابزار اندازهگیری از روایی محتوا و روایی سازه استفاده شد. همچنین برای محاسبه میزان پایایی ابزار نیز از ضریب آلفا کرونباخ استفاده شد. نتایج نشان داد که ابزار اندازهگیری از روایی و پایایی مناسبی برخوردار بوده است. برای آزمون فرضیههای تحقیق نیز از آزمون نرمال بودن دادهها، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر با استفاده از از نرمافزار SPSS و Amos استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد که مدیریت دانش تأثیری به اندازه 834% بر روی عملکرد سازمانی، مدیریت دانش تأثیری به اندازه 628% بر روی تعهد سازمانی ، تعهد سازمانی تاثیری به اندازه 759% بر روی مسئولیت پذیری اجتماعی ، مسئولیت پذیری اجتماعی تاثیری به اندازه 523% و تعهد سازمانی تأثیری به اندازه 591% بر عملکرد سازمانی بوده است. از دیگر یافتههای تحقیق این است که فرایند مدیریت دانش از طریق نقش میانجی تعهد سازمانی و مسئولیت پذیری اجتماعی بر عملکرد سازمانی کارکنان تأثیری مثبت و معنادار دارد.واژگان کلیدی: مدیریت دانش، عملکرد سازمان، تعهد سازمانی،مسئولیت پذیری اجتماعی.
_||_