بررسی تأثیر مدیریت دانش بر عملکرد سازمان با تأکید بر نقش میانجی تعهد سازمانی و مسئولیت پذیری اجتماعی (مطالعه موردی: بانک پاسارگاد در شهر تهران)
محورهای موضوعی : علوم اجتماعیمهری مقامیدولتآباد 1 , جلیل لاجوردی 2
1 - کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی- بیمه، دانشگاه غیردولتی- غیرانتفاعی خاتم (نویسنده مسئول)
2 - استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، ایران
کلید واژه: تعهد سازمانی, مدیریت دانش, عملکرد سازمان, مسئولیت پذیری اجتماعی,
چکیده مقاله :
چکیدهمقاله حاضر با هدف بررسی تأثیر مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی با تأکید بر نقش تعهد سازمانی و مسئولیت پذیری اجتماعی در میان کارکنان بانک پاسارگاد در شهر تهران انجام شد. روش تحقیق از نوع توصیفی- پیمایشی و از نظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری شامل 3500 نفر از کارکنان بانک پاسارگاد بود که با استفاده از جدول مورگان و روش نمونهگیری تصادفی خوشهای 353 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامهای با 28 گویه بوده که برای مدیریت دانش نُه گویه، عملکرد سازمانی شش گویه، تعهد سازمانی پنج گویه و مسئولیت پذیری اجتماعی هشت گویه طراحی شد. برای تعیین روایی ابزار اندازهگیری از روایی محتوا و روایی سازه استفاده شد. همچنین برای محاسبه میزان پایایی ابزار نیز از ضریب آلفا کرونباخ استفاده شد. نتایج نشان داد که ابزار اندازهگیری از روایی و پایایی مناسبی برخوردار بوده است. برای آزمون فرضیههای تحقیق نیز از آزمون نرمال بودن دادهها، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر با استفاده از از نرمافزار SPSS و Amos استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد که مدیریت دانش تأثیری به اندازه 834% بر روی عملکرد سازمانی، مدیریت دانش تأثیری به اندازه 628% بر روی تعهد سازمانی ، تعهد سازمانی تاثیری به اندازه 759% بر روی مسئولیت پذیری اجتماعی ، مسئولیت پذیری اجتماعی تاثیری به اندازه 523% و تعهد سازمانی تأثیری به اندازه 591% بر عملکرد سازمانی بوده است. از دیگر یافتههای تحقیق این است که فرایند مدیریت دانش از طریق نقش میانجی تعهد سازمانی و مسئولیت پذیری اجتماعی بر عملکرد سازمانی کارکنان تأثیری مثبت و معنادار دارد.واژگان کلیدی: مدیریت دانش، عملکرد سازمان، تعهد سازمانی،مسئولیت پذیری اجتماعی.
AbstractThe aim of this paper was to investigate the effect of knowledge management on organizational performance with emphasis on the role of organizational commitment and social responsibility among Pasargad Bank employees in Tehran. The research method was descriptive-survey and applied in terms of purpose. The statistical population consisted of 3,500 Pasargad Bank employees who were selected as statistical samples using Morgan's table and random sampling of 353 clusters. The data collection tool was a 28-item questionnaire designed to manage nine-item knowledge, six-item organizational performance, five-item organizational commitment, and eight-item social responsibility. Content validity and structural validity were used to determine the validity of the measurement tool. Alpha Cronbach's coefficient was also used to calculate the reliability of the instrument. The results showed that the measurement tool had good validity and reliability. To test the research hypotheses, the data normality test, Pearson correlation coefficient and path analysis were used using SPSS and Amos software. The research findings showed that knowledge management has an effect of 834% on organizational performance, knowledge management has an effect of 628% on organizational commitment, organizational commitment has an effect of 759% on social responsibility, and social responsibility has an effect of 523%. And organizational commitment has had an impact of 591% on organizational performance. Another finding of the research is that the knowledge management process has a positive and significant effect on the organizational performance of employees through the mediating role of organizational commitment and social responsibility.Keywords: knowledge management, organizational performance, organizational commitment, social responsibility.
_||_