نشانه شناسی تعلیم و تربیت در داستان زال و رودابه
الموضوعات :اسحاق طغیانی 1 , سید مرتضی هاشمی 2 , خدایار مختاری 3
1 - استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان
2 - استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان
3 - دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان
الکلمات المفتاحية: شاهنامه, اسطوره, فردوسی, تعلیم و تربیت, زال و رودابه, نشانه ها,
ملخص المقالة :
تعلیم و تربیت انسانها در شاهنامة فردوسی که سند معتبر و دیرپای فرهنگ اصیل ایران زمین است، مقام ارزشمندی را در سایة تاریخ داستانی این قوم علم دوست به خود اختصاص داده است. موضوع تعلیم در شاهنامه همواره به شیوة مستقیم و غیر مستقیم در بخش های مختلف به خصوص در داستان زال و رودابه برجسته شده است. در این جستار، نویسندگان برآنند تا با ذکر نمونه هایی، نشانههایی از انواع تعلیم و تربیت عاطفی، عقلانی، اجتماعی، اخلاقی و دینی را بر اساس زبان نشانه بر پایة نظریات بارت، لوی استروس، کالر، دوسوسور و اکو تحلیل کنند و تعالیم انسانی و جهانی را از این داستان استخراج و تبیین نمایند. نتایج این مطالعه نشان می دهد داستان در تربیت عاطفی و اجتماعی به ترتیب بیشترین و کمترین فراوانی را داراست و انواع دیگر آن در حد تعادل است و با علم نشانه شناسی نیز از نظر ابیاتِ نشانه دار و بی نشانه سازگار است.
1- الماسی، علی محمد. (1384). تاریخ آموزش و پرورش اسلام و ایران، تهران: امیرکبیر.
2- اکو، امبرتو. (1378). نشانه شناسی، ترجمة پیروز ایزدی، تهران: ثالث.
3- حکمت، علیرضا. (1350). آموزش و پرورش در ایران باستان، تهران: مؤسسه تحقیقات و برنامه ریزی علمی و آموزشی.
4- حمیدیان، سعید. (1383). سعدی در غزل، تهران: قطره.
5- دبیر سیاقی، محمد. (1380). برگردان روایت گونه شاهنامه فردوسی به نثر، تهران: قطره.
6- رستگار فسایی، منصور. (1381). فردوسی و هویت شناسی ایرانی (مجموعه مقالات درباره شاهنامه فردوسی)، تهران: طرح نو.
7- رهبر، محمدتقی. (1379). اخلاق و تربیت اسلامی، تهران: سمت.
8- شعاری نژاد، علی اکبر. (1364). روان شناسی رشد، تهران: اطلاعات.
9- شعیری، حمیدرضا. (1385). تجزیه و تحلیل نشانه- معنا شناختی گفتمان، تهران: سمت.
10- عزتی، ابوالفضل. (1366). آموزش و پرورش اسلامی، تهران: بعثت.
11- عنصر المعالی، کیکاووس بن اسکندر. (1366). قابوس نامه، تصحیح غلامحسین یوسفی، تهران: علمی و فرهنگی.
12- فردوسی، ابوالقاسم. (1379). شاهنامه، به کوشش سعید حمیدیان، تهران: قطره.
13- کالر، جاناتان. (1390). در جستجوی نشانه ها (نشانه شناسی، ادبیات، واسازی)، ترجمه لیلا صادقی و تینا امر الهی، تهران: علم.
14- کریستین سن، آرتور. (1367). ایران در زمان ساسانیان، ترجمه رشید یاسمی، تهران: محمد.
15- لبیبی، محمدمهدی. (1387). زندگی و مرگ مؤلف، نگرشی انتقادی به آرای رولان بارت، تهران: نقد افکار.
16- مایر، فردریک .(1374). تاریخ اندیشههای تربیتی، ترجمه علی اصغر فیاض، تهران: سمت.
17- مطهری، مرتضی. (1358). مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی، تهران: صدرا.
18- معتمدی، غلامحسین. (1372). انسان و مرگ، تهران: مرکز.
19- وکیلیان، منوچهر. (1381). تاریخ آموزش و پرورش در اسلام و ایران، تهران: دانشگاه پیام نور.
20- یلمه ها، احمدرضا. (1390). «بررسی تطبیقی اشعار فردوسی و حافظ»، پژوهشنامه ادبیات تعلیمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان، سال 3، ش 11: 175- 153.
_||_