بررسی رابطه یادگیری سازمانی وتوانمندسازی کارکنان دانشگاه فرهنگیان(پردیس)خراسان شمالی درسال1392
الموضوعات :رویا افراسیابی 1 , مرتضی کرمی 2 , آرزو رحیم زاده ینگه قلعه 3
1 - گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد، بجنورد، ایران
2 - استادیار،گروه علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
3 - دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد، بجنورد، ایران
الکلمات المفتاحية: کارکنان, یادگیری سازمانی, توانمندسازی, یادگیری, دانشگاه فرهنگیان (پردیس) خراسان شمالی,
ملخص المقالة :
هدف ازاین پژوهش بررسی رابطه یادگیری سازمانی و توانمندسازی کارکنان دانشگاه فرهنگیان (پردیس) خراسان شمالی بود که به روش توصیفی و از نوع همبستگی انجام شد. جامعه آماری، کارکنان دانشگاه فرهنگیان امام محمدباقر(ع) بودند. نمونه آماری 49 نفر به روش سرشماری مشخص شد به منظور گردآوری داده ها از اعضای جامعه آماری از دو پرسشنامه استاندارد، یادگیری سازمانی نیف و توانمندسازی اسپریتزر استفاده شده است. آزمون، مقدار ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه یادگیری سازمانی 871/0 و برای پرسشنامه توانمندسازی 938/0 بدست آمد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی و نرم افزار20 SPSS و Lisrel، فنون آماری مانند آزمون فریدمن، آزمون همبستگی پیرسون استفاده شده است. نتایج نشان داد رابطه بین توسعه شایستگی و توانمندسازی کارکنان نسبت به دیگر ابعاد بیشتر است که نشاندهنده این است که توسعه شایستگی نسبت به دیگر ابعاد تاثیر بیشتری بر توانمندسازی کارکنان دارد. رابطه بین ساختارسازمانی و توانمندسازی کارکنان نیز نسبت به سایر ابعاد کمترین مقدار را به خود اختصاص داده است که نشاندهنده تاثیر کمتر آن میباشد. عدم وجود رابطه بین اشتراک دانش و توانمندسازی، نشاندهنده توجه نکردن مدیران و کارکنان سازمان براهمیت اشتراک دانش میباشد.