بررسی عوامل پیش بینی کننده وفاداری مشتریان در بخش رستوران های ممتاز
الموضوعات :شمس الدین ناظمی 1 , فهیمه سادات سعادت یار 2
1 - دانشیار مدیریت استراتژیک، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
2 - کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
الکلمات المفتاحية: وفاداری, تصویر ذهنی, ارزش ادراک شده, رضایت از عوامل ملموس, رضایت از عوامل ناملموس,
ملخص المقالة :
در پژوهش حاضر نقش متغیرهای ارزش ادراک شده، رضایت از عوامل ملموس، ناملموس و تصویر ذهنی از رستوران بر وفاداری مشتریان را مورد سنجش قرار گرفته است. این مطالعه به صورت توصیفی- پیمایشی در رستوران پدیده شاندیز و با توزیع 202 پرسشنامه در میان مشتریان آن و به روش نمونه گیری غیر تصادفی در دسترس انجام گرفته است ، در تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده در این پژوهش از روش مدل یابی معادلات ساختاری[1] و از روش دو مرحله ای حداقل مربعات جزئی پیشنهاد شده توسط هالاند[2] (1999) استفاده شده است. بر اساس نتایج به دست آمده از تحلیل داده ها مشخص گردید که رضایت از عوامل ملموس و ارزش ادراک شده بر اساس ضرایب مسیر به دست آمده تاثیر مثبت و معناداری را بر وفاداری نشان می دهند در حالی که تصویر ذهنی و رضایت از عوامل ناملموس نقش تعیین کننده و مستقیمی بر وفاداری به دلیل ناچیز بودن مقدار ضریب مسیر و سطح معناداری آن ندارد. [1]Structural Equation Model (SEM) [2]Hulland