طراحی مدل مدیریت ارتباط با کارکنان (در بانک ملی ایران)
الموضوعات :محمدرضا دلوی 1 , زکیه بیکی دمنه 2
1 - دانشیار مدیریت بازرگانی، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایران (نویسنده مسؤول)
2 - دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
الکلمات المفتاحية: کارکنان, دادهبنیاد, بانک ملی, مدیریت ارتباط با کارکنان,
ملخص المقالة :
مدیریت روابط با کارکنان، روند نوظهوری را دررابطهبا مدیریت منابع انسانی با ساخت و حفظ روابط فردی و متقابلاً روابط ارزشمند با کارکنان بر مبنای فناوری اطلاعات تشکیل میدهد مدیریت ارتباط با کارکنان را میتوان یک ابزار و فرایند راهبردی جهت توانمندسازی مدیران برای مدیریت منابع انسانی در نظر گرفت. هدف این پژوهش طراحی مدل طراحی مدل بهبود عملکرد مبتنی بر مدیریت ارتباط با کارکنان با رویکرد دادهبنیاد است. روش پژوهش کیفی- استقرایی است و از نظریه زمینهای اشتراوس - کوربین استفادهشده است. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمهساختارمند بود و اطلاعات با استفاده از روشهای کدگذاری باز، محوری و انتخابی تجزیهوتحلیل شد. مشارکتکنندگان، متخصصان موضوعی واجد شرایط در بانک ملی ایران بودند که از طریق نمونهگیری گلولهبرفی تا 11نفر به سطح اشباع نظری دادهها رسید. نتایج با 10مقوله کلی در قالب مدل پارادایمی که این عوامل دربرگیرنده شرایط علی (فرهنگسازی، تعامل با سرمایههای انسانی سازمانی، ساختاری) پدیده محوری)(بهبود عملکرد مبتنی بر مدیریت ارتباط با کارکنان()، شرایط زمینهساز (بستر فرهنگ بانکداری)، شرایط مداخلهگر (مدیریت عاطفی) و راهبردها(بهبود عملکرد، بهینهسازی و ساختار مبتنی بر مدیریت ارتباط با کارکنان و پیامدها (ارتقای سیستم بانکی، کارایی و اثربخشی) است.
اکبری, م, اسماعیل پور, ر, آل طه, س ح, قویدل, آه. (1399). ترویج رفتارهای فرانقش و همکاری کارکنان از راه ارتباطات درونسازمانی: مطالعۀ میانجیگری ابهام نقش و تعهد سازمانی. فصلنامۀ علمی مطالعات منابع انسانی, 10(2), 125-150.
بابالوئی ع ر، انصاری شهیدی مجتبی. اثربخشی آموزش مهارت های ارتباطی بین فردی بر خودکارآمدی کارکنان بانک.(1396)، پیشرفت های نوین در علوم رفتاری.; ۲ (۱۰) :۴۳-۵۱.
پسیان, غ ر, پاشاپور, ف ا. (1398). بررسی تاثیر کیفیت ارتباط کارکنان بر وفاداری مشتریان (مطالعه موردی: بانک کشاورزی). تحقیقات جدید در علوم انسانی, 48(23), 29-58.
جعفر ابراهیم نژاد سلامی ، افسر جعفری، ابراهیم علیدوست قهفرخی. (1397)، بررسی ارتباط غیرکلامی فروشندگان کالاهای ورزشی و واکنش مشتریان در فروشگاه های ورزشی شهر تهران، نشریه مدیریت ورزشی، 39 (9).
قزل ایاغ، محمد و جزینی، روح الله و سلطانی نژاد، عبدالرضا و ابراهیمی، محمدمهدی(1394) سنجش میزان ترک شغل با استفاده از تئوری های مجموعه های راف (مطالعه موردی شرکت حفاری مپنا)،دومین کنگره بین المللی فرهنگ و اندیشه دینی ، قم.
حسین پور، داوود و الوانی، سید مهدی و قزل، علیرضا،(1393)،انتخاب استراتژی مناسب ارزیابی عملکرد کارکنان با استفاده از تئوری نقاط مرجع استراتژیک (مورد مطالعه: شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو)
حصیر چ ا, شاکری نیا ا, صادقی ع . رابطه مهارت های ارتباطی، مسئولیت پذیری و تنظیم هیجانی با سلامت روان در کارمندان بانک ملی.(1397)، فصلنامه شغلی و سازمانی،34 (10)، 43-23.
خداداد حسینی، سید حمید، لاجوردی، محمد. (1398). بررسی تأثیر فناوری اطلاعات، مدیریت دانش و یادگیری سازمانی بر عملکرد سازمانی. فصلنامه مدیریت منابع در نیروی انتظامی، 1398(1)،160-135.
رابینز، استیونز، (1391)،مبانی رفتار سازمانی، ترجمه ی علی پارساییان، سیدمحمد اعرابی، انتشارات پژوهش های فرهنگی، تهران.
رحمانی الهام .(1387). الگوی ارتباطی کارکنان براساس نظریه تنوع رسانه. دو ماهنامه تحقیقات روابط عمومی، ص 38
رضائیان، ع .(1376). اصول مدیریت. تهران، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها، چاپ هشتم
سلیمانی نژاد، ع ، ولی نژاد م، اسدالهی ز. بررسی همبستگی مدیریت ارتباط با کارکنان بر عملکرد سازمانی کارکنان در دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال ۱۳۹۵. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. ۱۳۹۷; ۱۷ (۲) :۱۵۷-۱۶۸.
شمسیان, ند, تاجیک اسماعیلی, هاشم زهی, ن. (1399). تبیین و تحلیل عوامل فرهنگی مؤثر در تعارض ارتباطات میان فردی (مورد مطالعه: کارکنان دیوان عدالت اداری استان تهران). مطالعات توسعه اجتماعی ایران, 13(1), 199-215.
طولابی, ز., محمدی, ا., اسفندیار, خدادادیان, ب. (1398). ارائه الگویی برای درک هزینه های رفتار بد کارکنان شعب بانکها. مطالعات مدیریت (بهبود و تحول), 28(94), 1-38.
طهماسبی ،ر، باباشاهی جبار، لاجوردی ن س. 1399.چهارچوب مدیریت ارتباط با کارکنان در سازمانهای دولتی مطالعه موردی: شرکت پالایش نفت شهید تندگویان. پژوهش های مدیریت منابع سازمانی; ۱۰ (۴) :۱۲۷-۱۴۶.
قاسمی ب, فروزنده دهکردی, ل ا, دانایی فرد, ح, خائف الهی, ا. (1398). واکاوی ابعاد کیفیت روابط مدیر-کارمند در سازمان های دولتی ایران: طراحی یک سنجه پژوهشی. مطالعات رفتار سازمانی, 8(1), 75-100.
قربان زاده, د, طالقانی, م, راه حق, آ. (1399). ارتقاء فرهنگ احساسی و کیفیت روابط کارکنان- سازمان از طریق ارتباطات داخلی و تاثیر آن بر هواخواهی کارکنان در صنعت هتلداری. مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی",
کونتز، ه، سیریل اودانل، ه وی. (1388)اصول مدیریت، ترجمه محمدعلی طوسی و دیگران، تهران، مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی، چاپ ششم،
مهدوی, س س, عقیلی, س و, هاشم زهی, ن, فرهنگی, ع ا. (1399). نقش مهارت های ارتباطی مدیران بر کارآمدی محیط کار (مورد مطالعه: کارکنان بنگاه های کسبوکار شهر کرمان). تغییرات اجتماعی - فرهنگی, 17(3), 185-207.
مهدیه، ا.1394(1394).ارتباطات سازمانی (مفاهیم، الگوها، ابزارها)، تهران، مؤسسه کتاب مهربان نشر، چاپ دوم.
نهجالبلاغه. ترجمه و شرح ناصر مکارم شیرازي
واصفیان فرزانه، خسروی محسن.(1393). رابطه مهارت های ارتباطی با راهبردهای مدیریت حل تعارض مدیران دوره متوسطه. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی.;5(3 (پیاپی 19)):59-73.
References
Agariya A.K., Yayi S.H.(2015). ERM Scale development and validation in Indian IT sector", Journal of Internet Banking and Commerce, 20(1).2015. 1-16
Agwu, M.O.,(2013) Impact of Fair Reward System on Employees Job Performance in Nigerian Agip Oil Company Limited Port-Harcourt, British Journal of Education, Society & Behavioral Science, 3(1), pp 47-64. [16].
Akanksha R., Rajesh M.(2015). Best practices for women - A review of Employment relations application in Indian IT industry", Voice of Research, 4(1).2015.30-.83
Arubayi, D. O., Onuorah, A. C., & Egbule, A. C. S. (2020). EXAMINING EMPLOYEE RELATIONSHIP MANAGEMENT AND EMPLOYEE PERFORMANCE THROUGH REWARD: EVIDENCE FROM NIGERIA. International Journal of Management (IJM), 11(8).
Arubayi, D. O., Onuorah, A. C., & Egbule, A. C. S. (2020). EXAMINING EMPLOYEE RELATIONSHIP MANAGEMENT AND EMPLOYEE PERFORMANCE THROUGH REWARD: EVIDENCE FROM NIGERIA. International Journal of Management (IJM), 11(8).
Bajaj, R., Sinha , S., & Tiwari, V. (2013). Crucial Factors of Human Resource Management for Good Employee Relations: A Case Study. International Journal of Mining, Metallurgy & Mechanical Engineering, 1(2), 90-92.
Brhane h. and S. Zewdie,(2018). “A Literature Review on the Effects of Employee Relation on Improving Employee Performance”, International Journal in Management and Social Science, vol. 6, no. 04, pp. 66-76.
Chinomona, R., & Sandada, M. (2013). Shared Goal, Communication and Absence of Damaging Conflicts as Antecedents of Employee Relationship Strength at Institutions of Higher Learning in South Africa. Mediterranean Journal of Social Sciences, 4(3), 137-145.
Daniel, T. (2003). Tools for Building a Positive Employee Relations Environment. Employment Relations Today, 30(2), 51-64.
De Faria, A. C. P., Ferreira, F. A., Dias, P. J., & Cipi, A. (2020). A constructivist model of bank branch front-office employee evaluation: An FCM-SD-based approach. Technological and Economic Development of Economy, 26(1), 213-239.
Diers-Lawson, A., & Collins, L. (2022). Taking off the rose-colored glasses: the influence of crises on employee relationship management. Employee Relations: The International Journal, 44(4), 833-849.
Glaser, B. G., & Strauss, A. L. (1965). Awareness of Dying. Id. The Discovery of GroundedTheory: TheStrategies for Qualitative Research.
Goudarzvand Chegini, Mehrdad (2012) “ Study of effect of intellectual capitals on the organizational productivity”. African journal of business management.vol23.pp34-49
Groen, B. A. C., Wouters, M., & Wilderom, C. P. M. (2012). Why do employees take more initiatives to improve their performance after co-developing performance measures? A field study. Management accounting research, 23(2), 120-141.
Herington, C., Johnson, L., & Scott, D. (2009). Firm–employee relationship strength—A conceptual model. Journal of Business Research, 1096–1107.
Jyoti, Jeevan. (2014). Exploring talent management practices: antecedents and consequences. International Journal of Management Concepts and Philosophy. 8. 220-248
Koo BM, Kritikos G, Farelli JD, Todor H, Tong K, Kimsey H, Wapinski I, Galardini M, Cabal A, Peters JM, Hachmann AB, Rudner DZ, Allen KN, Typas A, Gross CA.(2017) Construction and Analysis of Two Genome-Scale Deletion Libraries for Bacillus subtilis. Cell Syst. Mar 22;4(3):291-305.e7. doi: 10.1016/j.cels.2016.12.013. Epub 2017 Feb 8. PMID: 28189581; PMCID: PMC5400513.
Kumar V.( 2017)Spontaneous Separation of ERM in Combined Hamartoma of Retina and Retinal Pigment Epithelium. Ophthalmology. Sep;124(9):1402. doi: 10.1016/j.ophtha.2017.03.008. PMID: 28823351.
Kumar, V. (2017) Spontaneous Separation of ERM in Combined Hamartoma of Retina and Retinal Pigment Epithelium. Ophthalmology, 124 (9).
Lee, J. (2001). A Grounded Theory: Integration and Internalization in ERP Adoption and Use. Unpublishe Doctoral Dissertation. University of Nebreska, In Proquest UMI Database.
Lekić, S., Vapa-Tankosić, J., Mandić, S., Rajaković-Mijailović, J., Lekić, N., & Mijailović, J. (2020). Analysis of the Quality of the Employee–Bank Relationship in Urban and Rural Areas. Sustainability, 12(13), 5448
Marini E, Palmieri C, Magi G, Facinelli B.(2015) Recombination between Streptococcus suis ICESsu32457 and Streptococcus agalactiae ICESa2603 yields a hybrid ICE transferable to Streptococcus pyogenes. Vet Microbiol.
May X. B., Xiaoyan C,., & David S. (2020). A part analysis investigation of the relationships between CEO pay ratios and firm performance mediated by employee satisfaction. Advances in accounting, 48 (1), 1-14.
Mustapha, M., & Adnan, A. (2015). A case study of enterprise risk management implementation in Malaysian construction companies. International Journal of Economics and Financial Issues, 5(1), 70-76.
Oluchi, O. (2013). Co-operation Between Employee and Management to In-crease Productivity: A Case Study of Mobil Producing Nigeria Unlimited. International Business.
Onyango, O. A. (2014). Perception Of the Effectiveness of Employee Relationship Managemen
Paramita, E., Lumbanraja, P., & Absah, Y. (2020). The Influence of Organizational Culture and Organizational Commitment on Employee Performance and Job Satisfaction as a Moderating Variable at PT. Bank Mandiri (Persero), Tbk. Tbk. International Journal of Research and Review, 7(3), 273-286.
Rahman, M. S., & Taniya, R. K. (2017). Effect of employee relationship management (ERM) on employee performance: A study on private commercial banks in Bangladesh. Human resource management research, 7(2), 90-96.
Rogers J.2008. "The birth of employee relationship management: Maximization of talent", Banker, 11.2008.48–49.
Strauss, A., & Corbin, J. (1994). Grounded theory methodology. Handbook of qualitative research, 17, 273-85.
Strauss, Anselm L., & Corbin, J. (1990). Basics of Qualitative Research: Grounded Theory Procedures and Techniques,Sage.
Strohmeier S .(2013)."Employee relationship management, realizing competitive advantage through information technology?", Human Resource Management Review, 23(1)..93-104
Tachibana K, Yamane J, Haghparast SMA, Miyake J. (2019).Sialomucin and phosphorylated-ERM are inhibitors for cadherin-mediated aggregate formation. Biochem Biophys Res Commun. Nov 26;520(1):159-165.
Tang, X., & Wei, S. (2022). How do ambidextrous leadership and self-efficacy influence employees' enterprise system use: an empirical study of customer relationship management system context. Information Technology & People, 35(4), 1443-1465.
Tarigan, N. M. R., & Setiawan, H. (2020). The Effect of Employee Competence on Increasing Employee Motivation in Sumut Bank of Sharia Unit, North Sumatera. Budapest International Research and Critics Institute (BIRCI-Journal): Humanities and Social Sciences, 3(2), 858-867.
Weliwatta, R. T., Abeyrathna, H. M. T. U., De Silva, L. G., & Selvarajah, P. (2020, November). THE IMPACT OF EMPLOYEE RELATIONSHIP MANAGEMENT ON EMPLOYEE PERFORMANCE IN APPAREL SECTOR: A STUDY IN ABC FIRM SRI LANKA. In 9TH YSF SYMPOSIUM (p. 262).
.Wardani, N. K., & Eliyana, A. (2020, February). The Influence of Transformational Leadership on Employees Performance with Communication Satisfaction Mediation (Case Study of Frontliner Employees of PT Bank Muamalat, TBK Surabaya). In 3rd Global Conference On Business, Management, and Entrepreneurship (GCBME 2018) (pp. 247-252). Atlantis Press.
Zhang, J. (2021). Research on Employee Relationship Management Innovation of SMEs in China. In 5th Asia-Pacific Conference on Economic Research and Management Innovation (ERMI 2021) (pp. 94-99). Atlantis Press.
Zhang, J. (2021, February). Research on Employee Relationship Management Innovation of SMEs in China. In 5th Asia-Pacific Conference on Economic Research and Management Innovation (ERMI 2021) (pp. 94-99). Atlantis Press.