مدل ساختاری تاثیر پیشایندهای نگرش های سازمانی بر نیت ترک خدمت کارکنان
الموضوعات :
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
2 - استاد گروه علوم تربیتی و روانشناسی، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
الکلمات المفتاحية: خودکارآمدی, رضایت شغلی, فرسودگی شغلی, انزوای شغلی, نیت ترک خدمت,
ملخص المقالة :
یکی از نگرانیهای سازمانی در عرصه منابع سازمانی ترک خدمت کارکنان کلیدی شهرداری با توجه به ظرفیت دانشی آنها است. پژوهش فعلی با هدف تعیین مدل ساختاری تاثیر پیشایندهای نگرش سازمانی بر نیت ترک خدمت کارکنان اجرا شد. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه رضایت شغلی، انزوای شغلی، فرسودگی شغلی، رضایت شغلی، خودکارآمدی و نیت ترک خدمت بود. جامعه آماری کارکنان شهرداری اصفهان بودند که از بین آن ها 376 نفر به شیوه در دسترس انتخاب شدند. دادهها از طریق ضریب همبستگی پیرسون و مدلسازی معادلات ساختاری پس از بررسی پیشفرضهای نرمالیتی داده ها و خطی بودن رابطه متغیرها از طریق بسته نرمافزار آماری در علوم اجتماعی و تحلیل ساختارهای گشتاوری (ایموس) تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها نشان داد بین انزوای شغلی با خودکارآمدی، بین رضایت شغلی و فرسودگی، خودکارآمدی با رضایت شغلی و فرسودگی شغلی، و رضایت شغلی با فرسودگی و نیت ترک خدمت ، و فرسودگی شغلی با نیت ترک خدمت در سطح اطمینان رابطه معنی دار وجود دارد (01/0p<). نقش میانجی متغیرهای خودکارآمدی، فرسودگی و رضایت شغلی در رابطه انزوای شغلی و نیت ترک خدمت و رابطه خودکارآمدی و نیت ترک خدمت مورد تایید قرار گرفتند(01/0p<). نتایج مدلسازی معادله ساختاری نشان داد که انزوای شغلی با نیت ترک خدمت توسط خودکارآمدی شغلی میانجیگری میشود و خودکارآمدی و رضایت شغلی به طور منفی بر ترک خدمت تاثیر دارند(01/0p<). شاخص کای اسکوئر نسبی برابر با 14/3، شاخص تطبیقی توکر لویس برابر با 907/0 و ریشه دوم میانگین مربعات برابر با 066/0 نشان دادند مدل پژوهش از برازش مناسب برخوردار است.
Abi Hasan Poor, M., Samira Poor, G.,& Ghayoor Baghbani, S.M.(2018). The role of self-efficacy in the relationship between job burnout and psychological empowerment. change management,10(20),179-202 .(in Persian)
Ahmadi, P., Rezazadeh Shiraz, F.B.,& Sadeghi F.(2014). Effective factors in the desire to leave the service of educators with higher education. New Educational Ideas, 10(1),73- 95. (in Persian)
Afkhami Ardekani, M.,& Faraji, R.(2011). Culture, organizational commitment, and desire to leave the service of academic staff: design and explanation of a model in the oil industry research institute. Iran Educational Sciences, 6(24),1-24. (in Persian)
Aizenberg, M., & Oplatka, I. (2019). From Professional Isolation to Effective Leadership: Preschool Teacher-directors’ Strategies of Shared Leadership and Pedagogy, Teachers, and Teaching, 25(8):994-1013.
AlBattat, A. R. S., & Som, A. P. M. (2013). Employee Dissatisfaction and Turnover Crises in the Malaysian Hospitality Industry. International Journal of Business and Management, 8(5), 62-69.
Amiri, Gh., & Mahmoudzadeh, S.M.(2014).Investigating effective factors in reducing employee turnover in Iran's government organizations (case study: Ministry of Roads and Urban Development).Organizational Culture Management.13(2): 559-579.)in Persian)
Bandura, A. (2006). Adolescent development from an agnatic perspective. In F. Pajares and T. Urdan (Eds.). Self-efficacy beliefs of adolescents, 5, 143-146. Greenwich: Information age publishing.
Bauer, S. C., & Silver, L. (2018). The impact of job isolation on new principals’ sense of efficacy, job satisfaction, burnout, and persistence. Journal of Educational Administration, 56(3),315-331.
Chan, S. H., Mai, X., Kuok, O. M., & Kong, S. H. (2016). The influence of satisfaction and promotability on the relationship between career adaptability and turnover intentions. Journal of Vocational Behavior, 92, 167-175.
Dehghani, Y. , Asghari,F., Saeedpoor, F., & Jokar,A.(2017). Predicting burnout of nurses based on job satisfaction, personality traits, and psychological well-being. Nursing Research,12(5),61-70.)in Persian(
Gharakhani, D., Zaferanchi, A.(2019). The effect of job burnout on employees' intention to leave the service considering the mediating role of job satisfaction. Ardabil health and hygiene, 1(40): 109-117.)in Persian(
Govaerts, N., Kyndt, E., Dochy, F., & Baert, H. (2011). Influence of learning and working climate on the retention of talented employees. Journal of workplace learning.
Jalagat, R. (2016). Job performance, job satisfaction, and motivation: A critical review of their relationship. International Journal of Advances in Management and Economics, 5(6), 36-42.
Komeili,R., Adhami Moghadam, F.,& SahebAlzamani, M.(2017). A comparative study of the desire to leave service, burnout, and job satisfaction in nurses working in Tehran University of Medical Sciences hospitals before and after the implementation of the health system reform plan in 2015. Health and treatment management (health system),8(4), 51-58.) in Persian(
Krejcie, R. V., & Morgan, D. W. (1970). Determining sample size for research activities. Educational and psychological measurement, 30(3),607-610.
Lucas, G. H. (1985). The relationships between job attitudes, personal characteristics, and job outcomes: A study of retail store managers. Journal of Retailing.
Montero-Marín, J., García-Campayo, J., Mera, D. M., & Del Hoyo, Y. L. (2009). A new definition of burnout syndrome based on Farber's proposal. Journal of occupational medicine and Toxicology, 4( 31) doi:10.1186/1745-6673-4-31.
Peng, Y., Liu C., Su Sh., & Rosenblatt A. (2022). The Hidden Performance Costs of Professional Isolation? A Latent change score model of professional isolation during the early stage of the COVID-19 pandemic, Applied Psychology,1-22. DOI: 10.1111/apps.12420
Roosta M., Heidari, M. (2019). Investigating the structural pattern of job isolation with the intention to quit with the mediation of self-efficacy, job satisfaction, and job burnout of female school principals in Abadeh city. Women and social scientific research quarterly. 10(40), 175-194.) in Persian)
Simon, M., Müller, B. H., & Hasselhorn, H. M. (2010). Leaving the organization or the profession–a multilevel analysis of nurses’ intentions. Journal of advanced nursing, 66(3), 616-626.
Sindberg, L., & Lipscomb, S. D. (2005). Professional isolation and the public school music teacher. Bulletin of the Council for Research in Music Education, 43-56.
Shirom, A.,& Melamed, S.(2006). A Comparison of the Construct Validity of two Burnout Measures in two groups of Professionals. International Journal of Stress Management,13(2),176-200.
Spector, P. E. (1985). Measurement of human service staff satisfaction: Development of the Job Satisfaction Survey. American Journal of community psychology, 13(6), 693-713.
Tschannen-Moran, M.,& Gareis, C.R.(2004). Principals' Sense of Efficacy. Journal of Educational Administration, 42,573-585. https://doi.org/10.1108/09578230410554070
Tiwari, I. (2015). An analysis of the factors affecting employee retention and turnover in the Irish hospitality industry. Dublin, National College of Ireland,
Ucho, A., Mkavga, T., & Onyishi, I. E. (2012). Job Satisfaction, Gender, Tenure, and Turnover Intentions among Civil Servants in Benue State Interdisciplinary. Journal of Contemporary Research In Business CopyRight.
Warr, P., & Inceoglu, I. (2012). Job engagement, job satisfaction, and contrasting associations with the person-job fit. Journal of occupational health psychology, 17(2),129-138.
Wen, T., Zhang, Y., Wang, X., & Tang, G. (2018). Factors influencing turnover intention among primary care doctors: a cross-sectional study in Chongqing, China. Human resources for health, 16(1),1-11.