دریافتهای هرمنوتیکی ناصرخسرو
الموضوعات : پژوهش های نقد ادبی و سبک شناسیمرتضی براتی 1 , نصرالله امامی 2
1 - دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسى دانشگاه شهید چمران اهواز
2 - استاد دانشگاه شهید چمران اهواز
الکلمات المفتاحية: تأویل, مؤلف, هرمنوتیک, ناصرخسرو, متن, تنزیل,
ملخص المقالة :
هرمنوتیک در پی فهم متن است. در هرمنوتیک سنتی، متن برحسب دلالت ظاهری، دارای معنای یکتا و مشخصی است که مفسّر باید این معنا را با بازآفرینی فضای عصر مؤلف و جایگزین کردن خود بهجای او دریابد، اما در هرمنوتیک جدید، متن معنای یکتای ظاهری ندارد و معنای متن وابسته به خواننده و قرائت او است و این قرائت میتواند متکثر و از منظرهای مختلفی صورت گیرد. هرمنوتیک در فرهنگ اسلامی و ادبیات فارسی از دیرباز مطرح بوده است؛ هرچند بهمثابه یک نظریه به آن توجه نشده است. دریافت هرمنوتیکی در دیوان اشعار ناصرخسرو نشان میدهد که در باور او، تأویل به معنای برگرداندن سخن به اصل آن است. به نظر او هدف تأویل، فهم اولیه کتاب مقَدّس قرآن است که این مهم با عبور از ظاهر کلام و دریافت باطن آن ممکن میشود. ناصرخسرو بر این باور است که تنها امامان شیعه، بزرگان اسماعیلى و دانایان، مجاز به تأویل هستند و این امر براى هر کسی ممکن نیست. او در عین حال مانند نظریهپردازان هرمنوتیک سنتی براى آیات و احادیث معانى ثابتى را در نظر میگیرد و عدول از این معانى را جایز نمیداند.