تأثیر نرم افزار آموزشی «ویکی و نیکی» بر میزان خلاقیت و پیشرفت تحصیلی درس ریاضی
الموضوعات :حسین مؤمنی مهموئی 1 , مجید پاکدامن 2 , مجتبی لاری 3
1 - استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تربت حیدریه
2 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد قاینات
3 - کارشناس ارشد علوم تربیتی گرایش آموزش ابتدایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قاینات
الکلمات المفتاحية: خلاقیت, نرم افزار آموزشی, پیشرفت تحصیلی, نرم افزار ریاضی پنجم ابتدایی, نرم افزار ویکی و نیکی,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر نرمافزار آموزشی ویکی و نیکی بر میزان خلاقیت و پیشرفت تحصیلی درس ریاضی دانشآموزان پسر پایه پنجم مقطع ابتدایی شهرستان بیرجند بوده است. پژوهش به روش شبه آزمایشی انجام شد. جامعه آماری، دانشآموزان پسر پایه پنجم ابتدایی در سال تحصیلی 92-1391 بوده که در مدارس دولتی شهرستان بیرجند مشغول به تحصیل میباشند. حجم نمونه برای هر دو گروه آزمون و گواه 30 دانشآموز میباشد. در گروه آزمایش، از آموزش نرمافزاری به مدت دو ماه و در گروه گواه، از آموزش معمول کلاسی استفاده شده است. از آزمون سنجش خلاقیت عابدی و آزمون پیشرفت تحصیلی محققساخته (پیشآزمون و پسآزمون) استفاده شده است. دادهها با استفاده از روش تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل گردیدند. نتایج این پژوهش نشان داد، نرمافزار آموزشی ویکی و نیکی بر میزان خلاقیت و پیشرفت تحصیلی درس ریاضی دانشآموزان پسر پایه پنجم مقطع ابتدایی تأثیر مثبت دارد.