نقش هوشمندسازی مدارس بر هوش اجتماعی، هوش معنوی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان
الموضوعات :ترانه عنایتی 1 , علیرضا عالی پور 2 , عبدالرضا توماج 3
1 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
2 - استادیار دانشگاه علوم دریایی امام خمینی نوشهر
3 - دانشآموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
الکلمات المفتاحية: هوش معنوی, پیشرفت تحصیلی, مدارس هوشمند, هوش اجتماعی,
ملخص المقالة :
این تحقیق با هدف بررسی تأثیر هوشمندسازی مدارس بر هوش اجتماعی، هوش معنوی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در شهرگرگان انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی، از نوع علی- مقایسهای است. جامعه آماری شامل دانشآموزان دبیرستانهای شهر گرگان میباشد. حجم نمونه، بر اساس جدول کرجسی و مورگان، 301 نفر برآورد شد که به روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه هوش اجتماعی ترومسو و پرسشنامه هوش معنوی عبداللهزاده بود. پیشرفت تحصیلی نیز بر اساس معدل امتحان نهایی سال سوم دبیرستان بررسی شد. تجزیه و تحلیل دادهها به کمک نرمافزار SPSS و با استفاده از آزمونهای آماری تی گروههای مستقل و ضریب همبستگی پیرسون انجام شد. یافتهها نشان داد که بین هوش اجتماعی و هوش معنوی دانشآموزان مدارس عادی و هوشمند تفاوت وجود دارد، به طوری که دانشآموزان مدارس هوشمند دارای هوش اجتماعی و هوش معنوی بالاتری بودند؛ اما، تفاوت معناداری بین پیشرفت تحصیلی دو گروه مشاهده نشد. همچنین، یافتهها نشان داد که پیشرفت تحصیلی با هوش اجتماعی و ابعاد آن رابطه معناداری ندارد ولی با هوش معنوی و ابعاد آن همبستگی معناداری نشان داد. نتیجه آنکه حضور دانشآموزان در مدارس هوشمند میتواند موجب رشد بهتر هوش اجتماعی و هوش معنوی آنها شود.
_||_