تأثیر استفاده از بازیهای رایانهای بر ابعاد رفتاری دانشآموزان
الموضوعات :
حسین مهدیان
1
(استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد، بجنورد، ایران)
حسین مؤمنی مهموئی
2
(استادیار گروه علوم تربیتی، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت حیدریه، تربت حیدریه، ایران)
حمید رفیعیپور
3
(دانش آموخته کارشناسی ارشد آموزش ابتدایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائنات، قائنات، ایران)
الکلمات المفتاحية: بازیهای رایانهای, ابعاد رفتاری, اختلالات رفتاری,
ملخص المقالة :
هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر استفاده از بازی ‎های رایانهای بر ابعاد رفتاری دانشآموزان پسر پایه سوم مقطع ابتدایی مدارس دولتی شهرکاشمر بوده است. پژوهش حاضر، از نوع علیـمقایسهایاست. تعداد 250 نفر از دانشآموزان پسر پایه سوم ابتدایی از طریق نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. پس از انتخاب تصادفی این 250 نفر، دو گروه 30 نفره از بین این نمونه غربال شدند. برای تعیین دو گروه از بین 250 نفر، 30 نفر اول که دارای بیشترین میزان استفاده از بازیهای رایانهای بودند انتخاب شدند و برای انتخاب گروه مقایسه، 30 نفر که دارای کمترین میزان استفاده از بازیهای رایانهای بودند، یا اصلاً از بازی رایانه‎ای استفاده نمی‎کردند، انتخاب شدند. در این پژوهش برای گردآوری دادهها از پرسشنامه شخصیتی سیاتل (SPQ) استفاده شد که ابعاد شخصیتی کودکانی را که به مدرسه میروند (در سن رفتن به مدرسه قرار دارند) مورد ارزیابی قرار میدهد. برای تحلیل دادهها، از آزمون t مستقل استفاده شد. نتایج این پژوهش نشان داد، دانشآموزانی که از بازیهای رایانهای استفاده میکنند، دارای میانگین بالاتری در افسردگی، اختلالات سلوکی، اختلال جسمانی و احساس تنهایی در مدرسه هستند. تفاوت بین دو گروه معنادار بود و میتوان نتیجه گرفت که استفاده از بازی های رایانهای در افزایش افسردگی، اختلالات سلوکی و اختلال جسمانی و احساس تنهایی دانشآموزان مؤثر بوده است.
preference. International Communication Association, 12, 42-45.