ارزیابی رویکردها پارادایم کوانتومی مبتنی بر فناوری اطلاعات بر برنامه درسی رشته آموزش ابتدایی
الموضوعات :فاطمه زینالی 1 , رقیه وحدت 2 , سید عبداله حجتی 3
1 - گروه علوم تربیتی،واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران
2 - . گروه علوم تربیتی،واحد ارومیه ،دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران(
3 - گروه علوم تربیتی،واحد بناب ،دانشگاه آزاد اسلامی، بناب ، ایران
الکلمات المفتاحية: برنامه درسی, رشته آموزش ابتدایی, پارادایم کوانتومی مبتنی بر فناوری اطلاعات,
ملخص المقالة :
هدف تحقیق، ارزیابی میزان تاثیر رویکردها و راهبردهای پارادایم کوانتومی مبتنی بر فناوری اطلاعات بر برنامه درسی رشته آموزش ابتدایی بود. تحقیق توصیفی تحلیلی و جامعه آماری 81 نفر از اساتید و مدرسان دانشگاه فرهنگیان ارومیه و 77 نفر از صاحبنظران برنامه درسی دانشگاههای شهرستان ارومیه که به شیوهی نمونهگیری هدفمند گزینش شدند. دادهها با استفاده از مصاحبه نیمهساختاریافته از متخصصان علومتربیتی جمعآوری شد. پرسشنامهای 70 گویهای تدوین گردید. جهت روایی پرسشنامه از نظرات اساتید بهره گرفته شد و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ 0.721= α به دست آمد. برای تحلیل دادهها، از روشهای تحلیل محتوای کیفی، تحلیل مضمون مصاحبهها استفاده شد. یافتهها نشان داد ویژگیهای مواد و منابع آموزشی در برنامه درسی کوانتومی را در دو مضمون یا ویژگی اصلی شامل وسعت و جامعیت مواد و منابع آموزشی، صفت و خصوصیت مواد و منابع آموزشی و چهار مضمون یا ویژگی فرعی شامل نسبی بودن و عدم قطعیت، محدود نبودن به منابع سرفصلهای معرفی شده، تنوعگرایی، استفاده از چندین ابزار و منابع جهت شناسایی در موقعیت خاص و نیز پوشش دادن نیازهای متغیر روز ارائه نمود.
Afacan, O., & Gurel, I. (2019). The Effect of Quantum Learning Model on Science Teacher Candidates’ Self-Efficacy and Communication Skills. Journal of Education and Training Studies, 7(4), 86-95.
Azimi Sanavi, B., & Razavi, M. (2014). relationship between the rate of familiarity and use of quantum skills in management in sport organizations. Journal of sport management, 6(4), 613-625.
Badele, A., Khaje, M., POrgaz, S., Tomaj, A. (2020). identifying and ranking the factors influencing on information skills of elementary teachers using hirational analysis procedure (AHP). Journal of information technology and communication in educational sciences, 11(1), 81-100.
Bodinet, J. (2016). Pedagogies of the futures: Shifting the educational paradigms. European Journal of Futures Research, 4(2), 1–11.
Faradiba, F., Cilia, D., Lumbantobing, S. S., & Daniaty, N. (2021). Application of Quantum Learning Models to Increase Student Motivation and Learning Outcomes. International Journal of Progressive Sciences and Technologies (IJPSAT).
Khairani, A. L. (2016). The Effect of the Tandur Type Quantum Teaching Learning Model Integrated with Tangram Cards on Students' Mathematics Learning Outcomes, Journal of Mathematics Education, Muhammadiyah University, Jakarta, 1.
Koshki, F., Khosravi, M., Gaderi, M., & Sadegi, A. (2020). examining the existing situation of the intended curriculum in Farhangian University elementary education from information technology point of view based on TPACK. Journal of information technology in educational sciences, 10(4), 45-65.
Khotimah, S. H. (2017). Efforts to Increase Civics Learning Achievement through Quantum Teaching Model in Madrasah Ibtidaiyah. Journal of Madrasah Ibtidaiyah Education, 1(2).
Kristiyanto, W. (2020). The Effect of the Science Technology Society and the Quantum Teaching Models on Learning Outcomes of Students in the Natural Science Course in Relation with Their Critical Thinking Skills. International Online Journal of Education and Teaching, 7(1), 177–191.
Pratama, Y. A., & Solehuddin, M. (2019). Effect of Quantum Learning Model on Higher Order Thinking Skills in Grade 4th Elementary School. 3rd Asian Education Symposium (AES 2018), 396–400.
Pulungan, S & Fitria, Y. (2022). The Effect of Quantum Model to Students’ Learning Independence for Elementary School in Natural Science Learning. Jurnal Basicedu, 6(1), 214-220.
Rachmawati, R. (2012). The Implementation Quantum Teaching Method of Graduate Through Up-Grade Hard Skill and Soft Skill. Procedia-Social and Behavior Sciences, 2.
Sasmita, A., & Fajriyah, K. (2018). Pengembangan modul berbasis quantum learning tema ekosistem untuk kelas V Sekolah Dasar. Refleksi Edukatika: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 8(2).
Senmay, K., Bayu, G., & Sumantri, M. (2020). Effectiveness Quantum Teaching Model in Elementary School Students’ Civics Learning. Proceedings of the 2nd International Conference on Technology and Educational Science (ICTES 2020).
Shomiger, P., Tankard, J., & Lasorsa, D. (2004). Theory making in social sciences. Tehran: sociologists. (in Persian)
Sudarwo, R., Yusuf, Y., & Anfas, A. (2018). Pengaruh Sarana Belajar Dan Motivasi Belajar Terhadap Kemandirian Belajar Mahasiswa (Studi Empirical Pada Mahasiswa Beasiswa Bidikmisi UPBJJ-UT Ternate). Jurnal Pendidikan, 19(2), 68–83.
Sugiyono, P. (2015). Metode penelitian kombinasi (mixed methods). Bandung: Alfabeta, 28, 1–12.
Sujatmika, S., Hasanah, D., & Hakim, L.L. (2018). Effect of quantum learning model in improving creativity and memory. J. Phys. Conf. Ser. 1006 012036
Suryanti, W., and Yunianta, T. (2018). Application of Quantum Teaching Learning Model to Improve Mathematics Learning Outcomes of Fractions for VII Students of Getasan State Junior High School. JMP Online, 2(1).
UNESCO. (2015). Education 2030 Incheon Declaration Towards inclusive and equitable quality education and lifelong learning for all. Retrieved from http://www.unesco.org/fileadmin/MULTIMEDIA/HQ/ED/ED/pdf/FFA_Complet_Web-ENG.pdf.
Zeybek, G. (2017). An investigation on quantum learning model. International Journal of Modern Education Studies, 1(1), 16–27.
_||_