کارپوشه الکترونیکی: ابزاری برای بهبود باورهای انگیزشی دانشجویان
الموضوعات :
علی دانا
1
,
نسرین ترک
2
,
عیسی رضایی
3
1 - دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
3 - دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
تاريخ الإرسال : 09 الإثنين , صفر, 1436
تاريخ التأكيد : 21 الأحد , ذو الحجة, 1436
تاريخ الإصدار : 19 الأحد , محرم, 1437
الکلمات المفتاحية:
آموزش,
سنجش,
کارپوشه الکترونیکی,
باورهای انگیزشی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر، با هدف بررسی تأثیر بهکارگیری کارپوشه الکترونیکی بر راهبردهای انگیزشی دانشجویان انجام شد. روش پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه علامهطباطبایی که در سال تحصیلی 93-1392 مشغول به تحصیل بودند، تشکیل میدادند. نمونه پژوهش شامل دو کلاس از مقطع کارشناسیارشد بود که به صورت در دسترس انتخاب گردیدند. تعداد دانشجویان هر کلاس، 18 نفر و کل تعداد نمونه 36 نفر بودند که به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. در ابتدای ترم از هردو گروه در شرایطی یکسان پیشآزمون به عمل آمد. سپس، گروه آزمایش به مدت یک ترم در معرض سنجش به شیوه کارپوشه الکترونیکی قرار گرفت و در پایان ترم جهت بررسی تغییرات، پسآزمون بر هر دو گروه اجرا گردید. برای تحلیل دادههای بهدستآمده، از روش تحلیل کوواریانس استفاده گردید. یافتهها نشان داد که باورهای انگیزشی گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل بهطور معناداری افزایش یافته است. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که کارپوشه الکترونیکی یکی از ابزارهای سنجش و آموزش میباشد که موجب بهبود باورهای انگیزشی دانشجویان میشود.
المصادر:
Abrami, P. C., & Barrett, H. (2005). Directions for research and development on electronic portfolios. Canadian Journal of Learning and Technology, 31(3), 1-15.
Akçıla, U., & Arap, B. (2009). The opinions of education faculty students on learning processes involving e-portfolios. Procedia Social and Behavioral Sciences, 1, 395-400.
Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
Baris, M. F., & Tosun, N. (2011). E-portfolio in lifelong learning applications. Procedia Social and Behavioral Sciences, 28, 522-525. Doi:10.1016/j.sbspro. 2011.11.100
Barrett, H. (1994). Technology supported portfolio assessment. In R. Fogarty (Ed.), Student portfolios: A collection of articles. (pp. 127-137).
Barrett, H. (2005). White paper: Researching electronic portfolios and learner engagement. Retrieved from http://google.electronicportfolios.com/reflect/white paper.pdf
Blaustein, C., & Lou, Y. (2014). Electronic portfolios: Motivation, self-regulation, and academic achievement in primary and secondary schools. In Searson, M. & Ochoa, M. (Eds.), Proceedings of Society for Information Technology & Teacher Education International Conference 2014 (pp. 1734-1742). Chesapeake, VA: Association for the Advancement of Computing in Education (AACE).
Boekaerts, M. (1996). Self-regulated learning at the junction of cognition and motivation. European Psychologist, 1(2), 100-112. doi:10.1027/1016-9040.1.2.100
Chang, C-C. (2009). Self-evaluated effects of web-based portfolio assessment system for various student motivation levels. Journal of Educational Computing Research, 41(4), 391-405. doi:10.2190/ec.41.4.a
Chye, S. Y., Liau, A. K., & Liu, W. C. (2013). Student teachers’ motivation and perceptions of e-portfolio in the context of problem-based learning. The Asia-Pacific Education Researcher, 22(4), 367-375.
Eggen, P., & Kauchak, D. (2001). Educational psychology: Windows on classrooms (5th Ed). Upper Saddle River, New Jersey: Prentice-Hall.
Fath Abadi, J. (2006). Effect of different methods of measurement on study approaches and strategies to prepare for the examination in students with high academic achievement and low. Doctoral Thesis, Faculty of Education and Psychology, University of Allameh Tabatabaei. (in Persian).
Fathi Azar, E. (2008). Teaching methods and techniques. Tabriz: Tabriz University Publication. (in Persian).
Garrison, D. R., & Anderson, T. (2003). E-Learning in the 21st century: A framework for research and practice. London: Routledge.
Garrison, D. R., & Archer, W. (2000). A transactional perspective on teaching-learning: A framework for adult and higher education. Oxford, UK: Pergamon.
Ghadampour, E. (2006). The interactive effects of different methods of measurement and cognitive learning styles on self-regulated learning strategies, attitude and academic achievement of second grade high school students of string empirical sciences in biology course. Doctoral Thesis, Faculty of Education and Psychology, Allameh Tabatabaei University. (in Persian).
Heo, H. (2000). Theoretical underpinnings for structuring the classroom as self-regulated learning environment. Educational Technology International, 2(1), 31-51.
Huang, J., Yang, S., & Chang, M. (2011). The effect of e-portfolio satisfaction on students’ learning motivation and Internet self-efficacy. Journal of Educational Technology Development and Exchange, 4(1), 103-118.
Morimoto, Y., Ueno, M., Kikukawa, I., Yokoyama, S., & Miyadera, Y. (2006). Formal method of description supporting portfolio assessment. Educational Technology & Society, 9(3), 88-99.
National Policy Board for Educational Administration. (2002). Instructions to implement standards for advanced programs in educational leadership. Arlington, VA: NPBEA.
Pintrich, P. R. (1999). The role of motivation in promoting and sustaining self-regulated learning. International Journal of Educational Research, 31, 459-470.
Pintrich, P. R., & DeGroot, E. V. (1990). Motivational and self-regulated learning component of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology, 82(1), 33-40.
Rezaei, I. (2011). The impact of electronic portfolio on attitude, achievement motivation and academic achievement of Khajeh Nasir University Student Learning Centre. M.A. Dissertation, Faculty of Education and Psychology, Allameh Tabatabaei University. (in Persian).
Schunk, D. H. (1985). Participation in goal setting: Effects on self-efficacy and skills of learning disabled children. Journal of Special Education, 19, 307-317.
Scott, D. (2001). Curriculum and assessment: International perspectives on curriculum studies (Volume 1). Westport, Conn: Ablex Publishing.
Seif, A. A. (2008). Assessment process and products of learning: The old and new methods (Second Edition). Tehran: Doran. (in Persian).
Tavakolizadeh, J. (2008). Effectiveness of self-regulated learning strategies training on mental health, attribution style and self-efficacy of male students in ninth grade in Mashhad. Doctoral Thesis, Faculty of Education and Psychology, Allameh Tabatabaei University. (in Persian).
Woolfolk, A. E. (2004). Educational psychology (9th Ed). Englewood Cliffe. New Jersey: Prentice-Hall.