معرفتشناسی سواد رسانه ای در نظام های آموزشی کانادا و ژاپن بهمنظور الگوی بومیسازی سواد رسانهای در ایران
الموضوعات :عزت علیقارداشی 1 , محمد سیفی 2 , خلیل غفاری 3 , علیرضا پویا 4
1 - دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت ، دانشگاه آزاد اراک
2 - علوم تربیتی دانشکده علوم انسانی دانشگاه ازاد اسلامی واحد اراک
3 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، مرکزی
4 - استادیار گروه علوم ارتباطات، دانشگاه صدا و سیمای قم،
الکلمات المفتاحية: سواد رسانهای, معرفتشناسی, برنامهی درسی, عناصرالگوی بومیسازی,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف معرفت شناسی سواد رسانه ای در نظام آموزشی کانادا و ژاپن بهمنظور ارائه ی الگوی بومیسازی سواد رسانه ای در ایران انجامگرفته بود. روش پژوهش، زمینه ای و از نوع کاربردی. جامعه ی آماری پژوهش نخست متخصصان سواد رسانه ای، برنامه ریزان آموزشی و معلمان سواد رسانه ای که از آنها برای تعیین عناصر جهت طراحی الگوی مطلوب، مصاحبه به عمل آمد. دوم کارشناسان سواد رسانه که برای اعتبار الگوی بومی سازی شده استفاده شد. حجم نمونه برای مصاحبه 25و برای اعتبار سنجی الگو 35 نفر بود. روش تجزیه وتحلیل شامل سه مرحلهی کدگذاری باز، محوری وانتخابی انجام و به شیوه تحلیل مضمون یافته در قالب شبکه ی مضامین پایه، سازماندهی شده. یافتههای پژوهش نشان می دهد برنامه ی درسی مدنظر شامل یک مضمون فراگیر،7 مضمون سازمان دهنده است. همچنین مطالعات نشان داد نظام آموزشی کانادا و ژاپن، حکایت از روش معقول و سیستماتیک میکند اما در ایران هنوز اجرای الگوی مطلوب جای تأمل و بازنگری دارد.
_||_