اهمیت نگرانی درباره حریم خصوصی در بازاریابی اجازه ای
الموضوعات :زهرا محمدزاده اماموردیخان 1 , علیرضا فرخ بخت فومنی 2 , رحمتعلی صابری حقایق 3
1 - دانشجوی دکترای تخصصی مدیریت بازرگانی- بازاریابی، گروه مدیریت بازرگانی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت، واحد بندر انزلی، دانشگاه آزاد اسلامی، بندر انزلی، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت، واحد بندر انزلی، دانشگاه آزاد اسلامی، بندر انزلی، ایران
الکلمات المفتاحية: اعتماد, بازاریابی اجازهای, نگرانیهای حریم خصوصی, کنترل ادراکشده, ارتباط شخصی,
ملخص المقالة :
امروزه صاحبان کسب و کارهای دنیا در فضایی بسیار رقابتی با دهها نوع تکنیک بدنبال روشهای جدیدتر معرفی و فروش محصولات و خدمات متنوعتر به مشتریان هستند، لیکن با دریافت پاسخهای منفی از سوی بیشتر مشتریان روبرو میگردند زیرا اکثرا پیامهای آنان زمانیکه مردم تمرکز بالایی ندارند، ارسال میشود و گاها بدلیل حساسیت اغلب مشتریان نسبت به امنیت اطلاعات شخصی، دریافت تبلیغات ناخواسته و با موضوعات متفاوت را مزاحمت تلقی میکنند. گودین 1999 بمعرفی بازاریابی اجازهای در کتاب "بازاریابی اجازهای تبدیل غریبه ها به دوست و دوستان به مشتری" که به فعالیتهای بازاریابی مستقیمی که نیاز به رضایت مصرفکنندگان جهت تماس و معرفی و تبلیغ محصولات و سرویسهای یک کسب وکار به مشتریان با یک شرکت خاص دارد، پرداخت. مطالعه حاضر پژوهشی کمی کاربردی بود که ابتدا دیتاها، مدلها و ادبیات نظری انجام شده در این زمینه، گردآوری و مدل مناسب انتخاب و بصورت میدانی با توزیع پرسشنامه ی 38 سوالی ترکیبی (استاندارد و محقق ساخته بر اساس طیف پنجگانه لیکرت) در جامعه آماری با 384 مشتری آنلاین و آفلاین دریافت کننده خدمات شهر رشت انجام شد. تمام ۷ فرضیه طرح شده تایید گردیدند. نگرانی های مربوط به حریم خصوصی توسط 88٪ و اجازه 50٪ تببین شد.
_||_