اهمیت نگرانی درباره حریم خصوصی در بازاریابی اجازه ای
محورهای موضوعی : بازاریابیزهرا محمدزاده اماموردیخان 1 , علیرضا فرخ بخت فومنی 2 , رحمتعلی صابری حقایق 3
1 - دانشجوی دکترای تخصصی مدیریت بازرگانی- بازاریابی، گروه مدیریت بازرگانی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت، واحد بندر انزلی، دانشگاه آزاد اسلامی، بندر انزلی، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت، واحد بندر انزلی، دانشگاه آزاد اسلامی، بندر انزلی، ایران
کلید واژه: اعتماد, بازاریابی اجازهای, نگرانیهای حریم خصوصی, کنترل ادراکشده, ارتباط شخصی,
چکیده مقاله :
امروزه صاحبان کسب و کارهای دنیا در فضایی بسیار رقابتی با دهها نوع تکنیک بدنبال روشهای جدیدتر معرفی و فروش محصولات و خدمات متنوعتر به مشتریان هستند، لیکن با دریافت پاسخهای منفی از سوی بیشتر مشتریان روبرو میگردند زیرا اکثرا پیامهای آنان زمانیکه مردم تمرکز بالایی ندارند، ارسال میشود و گاها بدلیل حساسیت اغلب مشتریان نسبت به امنیت اطلاعات شخصی، دریافت تبلیغات ناخواسته و با موضوعات متفاوت را مزاحمت تلقی میکنند. گودین 1999 بمعرفی بازاریابی اجازهای در کتاب "بازاریابی اجازهای تبدیل غریبه ها به دوست و دوستان به مشتری" که به فعالیتهای بازاریابی مستقیمی که نیاز به رضایت مصرفکنندگان جهت تماس و معرفی و تبلیغ محصولات و سرویسهای یک کسب وکار به مشتریان با یک شرکت خاص دارد، پرداخت. مطالعه حاضر پژوهشی کمی کاربردی بود که ابتدا دیتاها، مدلها و ادبیات نظری انجام شده در این زمینه، گردآوری و مدل مناسب انتخاب و بصورت میدانی با توزیع پرسشنامه ی 38 سوالی ترکیبی (استاندارد و محقق ساخته بر اساس طیف پنجگانه لیکرت) در جامعه آماری با 384 مشتری آنلاین و آفلاین دریافت کننده خدمات شهر رشت انجام شد. تمام ۷ فرضیه طرح شده تایید گردیدند. نگرانی های مربوط به حریم خصوصی توسط 88٪ و اجازه 50٪ تببین شد.
Nowadays, in a very competitive environment with dozens of techniques, business owners are looking for newer ways to introduce and sell more diverse products and services to customers, but they face receiving negative responses from most customers because most of their messages are sent when people are not focused. and sometimes, due to the sensitivity of most customers to the security of personal information, they consider receiving unwanted advertisements with different topics a nuisance. Godin 1999 introduced permission marketing in the book "Permission Marketing Turning Strangers into Friends and Friends into Customers" which refers to direct marketing activities that require consumers' consent to contact and introduce and advertise the products and services of a business to customers with a particular company. The present study was quantitative applied research. First, the data, models, and theoretical literature conducted in this field were collected and the appropriate model was selected and distributed in the field by distributing a combined 38-question questionnaire (standard and researcher-made based on Likert's five-point spectrum) in the statistical population with 384 online and offline customers receiving services from the city of Rasht was done. 7 proposed hypotheses were confirmed. Privacy concerns were explained by 88% and permission by 50%.
_||_