نقش کارکردهای فرهنگی ورزش برتوسعه اقتصادشهری (مورد مطالعه :شهر کرمان)
رضا اسماعیلی کاخ
1
(
دانشجوی دکتری گروه جامعهشناسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.
)
کمال جوانمرد
2
(
استادیار گروه جامعهشناسی، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول)
)
رضا پریزاد طاسرانی
3
(
استادیار گروه جامعهشناسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.
)
کلید واژه: کارکردهای فرهنگی ورزش, توسعه اقتصاد شهری, الگو سازی, هویت بخشی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف شناخت نقش کارکردهای فرهنگی ورزش بر توسعه اقتصادی شهری در شهر کرمان انجام شد. تحقیق به لحاظ هدف کاربردی به لحاظ زمان مقطعی و به لحاظ روش ترکیبی (کیفی- کمی ) است . روش انجام کار در بخش کیفی فرا ترکیب و در بخش کمی (توصیفی از نوع همبستگی ) است . جامعه آماری این پزوهش شامل دو گروه است. گروه اول بخش کیفی مقالات فارسی و لاتین که کلیدواژه کارکردهای فرهنگی ورزش و توسعه اقتصاد شهری را داشته اند با نمونه گیری هدفمند مورد بررسی قرار گرفتند و ابعاد کارکردهای فرهنگی ورزش و توسعه اقتصاد شهری استخراج شد؛و پرسشنامه محقق ساخته براساس ابعاد استخراج شده تنظیم شد جامعه آماری گروه دوم (بخش کمی) 243 نفر از مدیران باشگاه های ورزش شهر کرمان است که براساس جدول مورگان 148 نفر انتخاب شد؛ روش نمونه گیری طبقه ای و داده ها به وسیله پرسشنامه محقق ساخته آزمون شدند، پرسشنامه دارای روائی صوری و محتوایی و ظرایب پایائی مولفه به ترتیب کارکردهای فرهنگی 81/0؛توسعه اقتصادشهری 74/0،الگوسازی 81/0،آموزش ارزش وهنجار72/0، تقویت هویت شهری78/0، هویت بخشی 73/0، تبادل و ادغام فرهنگی74/0، آرامش بخشی 82/0، نیروهای بازار77/0، رشد فضای شهری 75/0، مالیات شهری 77/0،رشد حمل و نقل 74/0،کاربردی زمین81/0، به دست آمده است. یافته های تحقیق نشان داد کارکردهای فرهنگی می تواند از طریق تقویت هویت شهری، الگو سازی و تبادل و ادغام فرهنگی بر اقتصاد شهری اثر گذار باشد.
چکیده انگلیسی :
The current research was conducted with the aim of knowing the role of cultural functions of sports on urban economic development in Kerman city. The research is applied in terms of purpose, in terms of cross-sectional time and in terms of mixed method (qualitative-quantitative). The method of doing the work in the qualitative part is meta-composition and in the quantitative part (description of the correlation type). The statistical population of this study includes two groups. The first group of the qualitative part of Persian and Latin articles that had the keywords of cultural functions of sports and development of urban economy were investigated by purposeful sampling and the dimensions of cultural functions of sports and development of urban economy were extracted; and a researcher-made questionnaire was prepared based on the extracted dimensions. The statistical population of the second group (quantitative part) is 243 people from the managers of sports clubs in Kerman city, of which 148 people were selected based on Morgan's table; The stratified sampling method and the data were tested using a researcher-made questionnaire. The questionnaire has face and content validity and component reliability coefficients are 0.81 in order of cultural functions, 0.74 urban economic development, 0.81 modeling, 0.72 value and norm education. , strengthening of urban identity 0.78, identity part 0.73, cultural exchange and integration 0.74, relaxation 0.82, market forces 0.77, growth of urban space 0.75, city tax 0.77, transportation growth 74/ 0, 0.81 land use has been obtained.
• حیدری،نجمه؛ حکاک زاده،مینا؛ منجوچهری نژاد ،محسن (1400) توسعۀ اقتصادی صنعت ورزش با کاربرد شبکههای اجتماعی با رویکرد طرحهای ترکیبی، مدیریت ارتباطات در رسانه های ورزشی 9(3)؛ 71-86.
• روزبهان، محمود(1400) مبانی توسعه اقتصادی . تهران : انتشارات مشعل آزادی.
• زارعیان،حسین؛ باران چشمه، مهرعلی؛ فاضل بخششی، محمود؛ راسخ ، نازنین(1396) تدوین منشور اخلاقی مدیران تربیت بدنی نیروهای مسلح، مجله مدیریت منابع انسانی در ورزش،4(6)،201-217.
• سالیوان،آرتور – او (1398) مباحثی در اقتصاد شهری ،ترجمه جعفرقادری و علی قادری ، تهران: انتضارات نور علم .
• شریفی ، هادی؛ رحیمی ، نوید (1400) بررسی عوامل کارسازوکلیدی در راستای توسعه صنعت ورزش و اثرات اقتصادی واجتماعی آن در جامعه، مجله رهیافت های نوین در مطالعات اسلامی ،3(7)،201-228.
• صفاری، مرجان؛ لطیفی فرد ،مهدی(1396) مدل شهر دوستدار فعالیت بدنی با رویکردشهرهای فعال ،جوامع فعال ، شهروندان فعال،مجله مطالعات مدیریت شهری ، شماره 112،48-89.
• ضرابی، اصغر ؛ موسوی، میرنجف ؛(1398) بررسی کارکرد شهرهای کوچک در نظام شهری و توسعه منطقه ای مطالعه موردی استان یزد، مجله جغرافیا و برنامه ریزی محیطی شماره 34 ؛1 -18.
• قاسمی، حمید و سارا کشکر (1393)، مبانی اجتماعی- فرهنگی ورزش، تهران، نشر ورزش.
• قربانی، محمدحسین ، امیر مقدم ، مرجان ، زارعیان، حسین(1398) شناسایی و تدوین الگوی ارزشهای اخلاقی در ورزش ایران، پژوهش در ورزش تربيتی،7(17)، 304-277.
• کریمی،تورج؛ کریمی ،اصف؛ سعدابادی، علی اصغر؛ رمضانی، سعید(1399) ارائه چارچوب ارزیابی نوآوری اجتماعی در سطح کلان، مجله توسعه کارآفرینی ،13(1) 61-79.
• ملانیاجلودار، شهرام (1399) بررسی انسانشناختی کارکردهای اجتماعی-فرهنگی ورزش کشتی در بین نونهالان و نوجوانان 12-19 ساله (مطالعۀ موردی: شهرستان ساری)، فصلنلمه مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران ، 9(1)، 83-102.
• هادی زنوز، بهروز(1398) نقدی بر مقاله رابطه سرمایه انسانی و رشد اقتصادی با تاکید بر نقش توزیع نیروی کار، فصلنامه پژوهش های اقتصادی ایران،4(17):44-33.
• Barbu. Mihai, Marius Catalin Popescu. (2020) the contributon of sport to economic and social development studia, ubb education artis gymn. Lxv, 1, 2020, pp. 27 – 38.
• Dickson. Geoff, Zhang, James Jianhui. (2020) Sports and urban develop pment an introduction, International Journal of Sports Marketing and Sponsorship© Emerald Publishing Limited, 1464-6668.
• Giles-Corti, B., Broomhall, M. H., Knuiman, M., Collins, C., Douglas, K., Ng, K., Lange, A., & Donovan, R. J. (2016) Increasing walking: how important is distance to, attractiveness, and size of public open space?National library of medicine , 28(2 Suppl 2):169-76. doi: 10.1016/j.amepre.2004.10.018.
• González-García. Rómulo Jacobo, Mártínez-Rico, Gabriel Bañuls-Lapuerta, Francesc. Calabuig, Ferran (2022) Residents' perception of the impact of sports tourism on sustainable Sustainable Development Goals) Sustainability 2022, 14 (3(
• Heng Gao, Yawen Zhang, Yinhong Zhao, Junjie Ma, and XinGuo Yuan (2022) Research Article Analysis of the Effect of Urban Residents’ Sports Consumption on GDP Growth Based on Deep Learning, Computational Intelligence and Neuroscience, vol2,52-85.
• Karakatsanis, K., Kipreos, G., Mountakis, C., & Stergioulas, A. (2015). The commuting profiles of the principals: Their views on the surrounding built environment and infrastructure of their schools and the factors that affect the active commuting of students to and from School. International Journal of Sport Management, Recreation and Tourism, 17, 1-13.
• Kozma,G, Teperics, Károly , Radics, Z . (2014) The Changing Role of Sports in Urban Development: A Case Study of Debrecen, Journal of the History of Sport 31(9).1118-1132 https://doi.org/10.1080/09523367.2013.865119
• Miftakhov. M. (2020) The Rols of sports activity in the development of sociolo-economic systems, Journal Sociology, Economics,2(7).127-138. DOI: 10. 17513 /va anel. 1423.
• Schimmel, Kimberly (2015) Assessing the sociology of sport: On sport and the city. International Review for the Sociology of Sport 50(4-5):591-595 DOI: 10.1177/1012690214539484
• Wang Lei, Tai, Chongxi (2020) Analysis of the Function of Holiday Sports on Urban Development, Frontiers in Sport Research,Frontiers in Sport Research ISSN 2618-1576 Vol. 2, Issue 7: 36-40, DOI: 10.25236/FSR.2020.020708.
سال ........ ـ شمارهی ......... ـ .......
نقش کارکردهای فرهنگی ورزش بر توسعه اقتصاد شهری
(مورد مطالعه: شهر کرمان)
رضا اسماعیلی کاخ1، کمال جوانمرد2، رضا پریزاد طاسرانی3
چکیده:
پژوهش حاضر با هدف شناخت نقش کارکردهای فرهنگی ورزش بر توسعه اقتصادی شهری در شهر کرمان انجام شد. تحقیق به لحاظ هدف کاربردی به لحاظ زمان مقطعی و به لحاظ روش ترکیبی (کیفی- کمی) است. روش انجام کار در بخش کیفی فرا ترکیب و در بخش کمی، روش پیمایش است. جامعه آماری این پژوهش شامل دو گروه است. گروه اول بخش کیفی 28 تحقیق فارس (20) و لاتین (18) است که کلیدواژه کارکردهای فرهنگی ورزش و توسعه اقتصاد شهری را داشتهاند با نمونهگیری هدفمند مورد بررسی قرار گرفتند و ابعاد کارکردهای فرهنگی ورزش و توسعه اقتصاد شهری استخراج شد و پرسشنامه محقق ساخته بر اساس ابعاد استخراجشده تنظیم شد جامعه آماری گروه دوم (بخش کمی) 243 نفر از مدیران باشگاههای ورزش شهر کرمان است که بر اساس جدول مورگان 148 نفر انتخاب شد؛ روش نمونهگیری طبقهای و دادهها بهوسیله پرسشنامه محقق ساخته آزمون شدند، پرسشنامه دارای روائی صوری و محتوایی و ضرایب پایائی مؤلفه به ترتیب کارکردهای فرهنگی 81/0؛ توسعه اقتصاد شهری 74/0، الگوسازی 81/0، آموزش ارزش و هنجار 72/0، تقویت هویت شهری 78/0، هویتبخشی 73/0، تبادل و ادغام فرهنگی 74/0، آرامش بخشی 82/0، نیروهای بازار 77/0، رشد فضای شهری 75/0، مالیات شهری 77/0، رشد حملونقل 74/0، کاربردی زمین 81/0، بهدستآمده است. یافتههای تحقیق نشان داد کارکردهای فرهنگی میتواند از طریق تقویت هویت شهری، الگوسازی و تبادل و ادغام فرهنگی بر اقتصاد شهری اثرگذار باشد.
واژگان کلیدی: کارکردهای فرهنگی ورزش، توسعه اقتصاد شهری، الگوسازی، هویتبخشی.
مقدمه:
در دنیای متحول و پرشتاب امروزی، جوامع با چالشهای متعددی در مسیر رشد و توسعه فرهنگی و اقتصادی مواجهاند. یکی از ابزارهای اثرگذار برای ارتقای فرهنگی و اقتصادی، ورزش است (بیگلو و مرسل،91:1400). ورزش، فراتر از یک فعالیت جسمانی یا تفریحی، میتواند بهعنوان یک نیروی فرهنگی و اجتماعی مؤثر در پیشبرد اهداف توسعه شهرها عمل کند. این کارکردهای چندگانه ورزش، آن را به یکی از عناصر کلیدی در مدیریت کلانشهرها و توسعه پایدار شهری تبدیل کرده است (زارعیان و همکاران، 1396: 209). ورزش در جامعه بهعنوان یک پدیده فرهنگی شناخته میشود که میتواند بازتابدهنده ارزشها، هنجارها و تحولات اجتماعی باشد (بیگلو و مرسل،91:1400). از سوی دیگر، ورزش قابلیت تأثیرگذاری بر جنبههای مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جوامع را دارد. ارتباط قوی میان ورزش و جامعه سبب شده تا ورزش هم عاملی برای انعکاس ارزشهای جامعه باشد و هم عاملی برای تغییر این ارزشها و ساختارهای اجتماعی (ملانیا جلودار، 1399: 85).
یکی از ویژگیهای کلیدی ورزش، تأثیر آن بر اقتصاد شهری است. اقتصاد شهرها که شامل درآمدزایی، ایجاد اشتغال و توسعه زیرساختهای شهری است، بهواسطه ورزش دستخوش تحولات قابلتوجهی میشود (روزبهان،96:1400). ورزش بهعنوان یک صنعت پویا، قادر است منابع درآمدی کلانشهرها را متحول کند و در شکلدهی به اقتصاد پایدار شهری نقش ایفا کند (حیدری و همکاران، 1400: 73). از منظر اقتصاد شهری، روابط اقتصادی و اجتماعی انسانها بهصورت فضامند شکل میگیرند. این روابط اقتصادی که تجلی آنها در فضای شهری مشهود است، تحت تأثیر ابزارهای مختلفی از جمله ورزش توسعه مییابند. فضاهای ورزشی و زیرساختهای مرتبط با آنها میتوانند بهعنوان عوامل محرک توسعه اقتصادی و اجتماعی شهرها عمل کنند (سالیوان، 1399: 25). ورزش، علاوه بر اثرگذاری بر ساختارهای اقتصادی شهرها، بر سایر مؤلفههای اقتصاد شهری نظیر اقتصاد مسکن، حملونقل شهری و تسهیلات شهری نیز تأثیر میگذارد. این تأثیرات به توسعه پایدار شهرها کمک کرده و زمینهساز رفاه اقتصادی و اجتماعی شهروندان میشود (هادی زنوز، 1389: 37).
درک دقیق وضعیت اقتصادی و اجتماعی شهرها و شناسایی شاخصها و محورهای اقتصادی مرتبط با ورزش میتواند به برنامهریزی مؤثر در مسیر توسعه شهری کمک کند (قاسمی و کشکر،68:1393). بررسی دادهها و اطلاعات آماری مناطق مختلف شهر و تحلیل روند رشد یا افول اقتصادی آنها میتواند مسیر حرکت بهسوی آینده مطلوب را ترسیم کند (شریفی و رحیمی، 1400: 211). امروزه ورزش به صنعتی جهانی تبدیل شده است که نهتنها در ایجاد اشتغال و درآمدزایی بلکه در کاهش آسیبهای اجتماعی و ارتقای کیفیت زندگی نیز نقشی برجسته ایفا میکند. این صنعت با کارکردهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی متعدد، تأثیرات مثبتی بر شهرها داشته و توسعه شهری را تسهیل میکند (کاراکاتسانیس و همکاران4، 5:2015). سیاستها و برنامههایی که بهترویج ورزش و فعالیتهای بدنی کمک میکنند، تأثیر مستقیمی بر توسعه شهرها دارند. طراحی فضاهای ورزشی نظیر پارکها، مسیرهای پیادهروی و دوچرخهسواری و سیستمهای حملونقل فعال، از جمله اقداماتی هستند که منجر به افزایش فعالیتهای ورزشی و توسعه شهرها میشوند (اشمید، پرت و ویتمر5،22:2006). در ایران، ایجاد فضاهای ورزشی اغلب با هدف سرگرمی و تفریح انجام شده است، اما پتانسیل بالایی برای استفاده از این فضاها در توسعه اقتصادی و اجتماعی شهرها وجود دارد در کشورهای پیشرفته، مفهوم «شهرهای ورزشی» با هدف بهرهگیری از ورزش در توسعه شهری بهطور جدی مورد توجه قرار گرفته است (ضرابی و موسوی، 1398: 15). توسعه ورزش میتواند بهطور غیرمستقیم بر کاهش آسیبهای شهری، بهبود حملونقل و افزایش مشارکت شهروندان در فعالیتهای اجتماعی اثر بگذارد. این تأثیرات مثبت به بهبود کیفیت زندگی در شهرها کمک کرده و رشد پایدار شهری را تضمین میکند (صفاری، 1396: 92). نبود بسترهای اجتماعی و فرهنگی مناسب برای ترویج ورزش در شهرهای ایران یک چالش اساسی است. بدون فراهمسازی زیرساختهای اجتماعی و فرهنگی لازم، نمیتوان انتظار داشت که شهروندان از امکانات ورزشی بهدرستی بهرهمند شوند (قاسمی و کشکر، 1393: 68). از منظر اقتصادی نیز صنعت ورزش در بسیاری از شهرهای پیشرفته جهان بهعنوان یکی از موتورهای محرک اقتصادی عمل میکند، اما در کرمان این ظرفیتها بالقوه باقی ماندهاند. از سوی دیگر، موقعیت جغرافیایی استراتژیک کرمان بهعنوان یکی از شهرهای مهم جنوب شرق ایران، این شهر را در موقعیتی منحصربهفرد برای تبدیلشدن به یک قطب ورزشی منطقهای قرار داده است. توسعه زیرساختهای ورزشی و بهرهگیری از ظرفیتهای فرهنگی ورزش میتواند نقشی کلیدی در تقویت جایگاه کرمان در منطقه و ایجاد تحول اقتصادی و اجتماعی در این شهر ایفا کند؛ بنابراین در این تحقیق، تلاش شد تا به این پرسش پاسخ داده شود که چگونه کارکردهای فرهنگی ورزش بر توسعه اقتصاد شهری تأثیر میگذارد؟
مبانی نظری:
برای بررسی نظریههای حوزه کارکردهای فرهنگی ورزش و تأثیر آنها بر توسعه اقتصاد شهری، میتوان به چندین نظریه کلیدی و مدلهای معتبر در این زمینه اشاره کرد. این نظریهها به بررسی چگونگی ارتباط بین ورزش، فرهنگ و توسعه اقتصادی میپردازند نظریه سرمایه اجتماعی این نظریه به اهمیت روابط اجتماعی و شبکههای ارتباطی در ایجاد سرمایه اجتماعی و اقتصادی میپردازد. ورزش بهعنوان یک فعالیت اجتماعی میتواند شبکههای ارتباطی را تقویت کرده و باعث افزایش سرمایه اجتماعی شود. این امر میتواند به توسعه اقتصادی از طریق افزایش همکاریهای اجتماعی، تعاملات فرهنگی و ایجاد فرصتهای اقتصادی کمک کند (شیانگ و همکاران6،20:2023).
نظریه هویت اجتماعی: این نظریه توسط تاجفل و ترنر (1986) به بررسی چگونگی تأثیر فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی بر هویت فردی و گروهی پرداخته و بیان میکنند که ورزش میتواند به تقویت هویت و احساس تعلق به جامعه کمک کند (تاجفل و ترنر7، 65:1986).
نظریه تأثیرات اقتصادی ورزش: این نظریه در مقاله بد و دی8 (1990) به بررسی تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم ورزش بر اقتصاد شهری میپردازد. تأثیرات مستقیم شامل ایجاد اشتغال، جذب گردشگری و سرمایهگذاری است، درحالیکه تأثیرات غیرمستقیم شامل بهبود کیفیت زندگی و افزایش ارزش املاک میشود (بد و دی،14:1990).
توسعه پایدار شهری9: این نظریه توسط آدامزو و اتکینز (1999) به بررسی چگونگی استفاده از منابع فرهنگی و اجتماعی برای توسعه پایدار شهری میپردازد. ورزش بهعنوان یک جزء فرهنگی میتواند به توسعه پایدار شهری از طریق ارتقاء زیرساختها، افزایش کیفیت زندگی و جذب منابع اقتصادی کمک کند (طالبزاده، 52:1399).
نظریه فرهنگ و هویت شهری10 این نظریه در کتاب زوکین11 (1995) بیان شده و به بررسی چگونگی تأثیر فعالیتهای فرهنگی، از جمله ورزش، بر شکلدهی به هویت شهری و فرهنگی میپردازد. ورزش میتواند به تقویت هویت شهری و ایجاد نمادهای فرهنگی کمک کند که بهنوبه خود به توسعه اقتصادی منجر میشود (سواری و کابلی،7:1400).
نظریه توسعه فرهنگی12 ادگارو سدویک (2002) در کتاب خود به بررسی چگونگی استفاده از فرهنگ بهعنوان ابزاری برای توسعه اقتصادی و اجتماعی میپردازد و بیان میکنند که ورزش بهعنوان یک فعالیت فرهنگی میتواند به توسعه فرهنگی و اقتصادی شهری از طریق تقویت زیرساختها و ایجاد فرصتهای فرهنگی و اقتصادی کمک کند (ادگار و سدویک، 45:2002).
پیشینه تحقیقات:
عظیمی و همکاران (1402) در تحقیقی با عنوان « اثرات رویدادهای بزرگ ورزشی بر اقتصاد شهری» بیان میکنند که مؤلفههای توسعه زیرساخت و مدیریت؛ توسعه فرهنگی؛ توسعه اقتصادی میتوانند بر توسعه اقتصاد شهری اثر بگذارد و توسعه زیرساخت و مدیریت مهمترین اثرات برگزاری رویدادهای ورزشی بر اقتصاد شهری محسوب میشود. ابوطالبی و همکاران (1401) در تحقیقی با عنوان «اراﺋﻪ ﻣﺪل ﻣﻔﻬﻮمی ﻧﻘﺶ ورزش بر توسعه پایدار ایران» چنین بیان میکنند که ورزش در رﺳﯿﺪن ﺑﻪ رﺷﺪ اﺟﺘﻤﺎعی، رﺷﺪ اﻗﺘﺼﺎدي – اقتصاد شهری و ﺣﻔﺎﻇﺖ ﻣﺆﺛﺮ از ﻣﺤﯿﻂ زﯾﺴﺖ ﯾﺎ ﻫﻤﺎن ﺗﻮﺳﻌﻪ پاﯾﺪار، بهعنوان یک کاتالیزور میتواند عمل کند
کاغذیان و همکاران (1393) در تحقیقی با عنوان «تأثیر امکانات ورزشی بر رشد اقتصادی کشورهای منتخب. اقتصاد توسعه و برنامهریزی» بیان میکنند که تأثیر امکانات ورزشی بر رشد اقتصادی کشورهای معنیدار است تأثیر امکانات ورزشی بر رشد اقتصادی 20 کشور منتخب گروه کشورهای پردرآمد، مثبت و معنادار و در 20 کشور منتخب گروه کشورهای با درآمد متوسط، منفی و معنادار است. طبق بررسیهای بهعملآمده، دلیل منفی و معنادار بودن رابطه امکانات ورزشی با رشد اقتصادی در گروه کشورهای با درآمد متوسط را میتوان پایین بودن امید به زندگی که سبب کاهش نشاط میشود و کمتر بودن تعداد ورزشگاهها به ازای هر یک میلیون نفر که گرانی امکانات ورزشی را با خود به همراه دارد منجر به عدم بهرهوری افراد در گروه کشورهای با درآمد متوسط و تأثیر منفی بر رشد اقتصادی میگردد.
اسمیت و ویلسون13 (2024) در تحقیقی با عنوان «تأثیر ورزش بر توسعه اقتصادی شهری: یک مرور سیستماتیک» ورزش بهعنوان یک ابزار مؤثر برای تقویت توسعه اقتصادی شهری شناسایی شده است. ایجاد فرصتهای شغلی، افزایش درآمدهای مالیاتی و تقویت زیرساختهای شهری از جمله تأثیرات اقتصادی مثبت ورزش بر شهرها هستند. رویدادهای ورزشی بزرگ میتوانند موجب جذب گردشگر و افزایش فعالیتهای تجاری در مناطق شهری شوند. جانسون و تامپسون14 (2023) در تحقیقی با عنوان «ابعاد فرهنگی ورزش و اقتصاد شهری: شواهد از مطالعات اخیر» ورزش یک فعالیت فرهنگی است که میتواند موجب تقویت هویت محلی و انسجام اجتماعی شود. تأثیرات فرهنگی ورزش شامل افزایش مشارکت اجتماعی، بهبود کیفیت زندگی و تقویت ارتباطات محلی است. این ابعاد فرهنگی میتوانند بهطور غیرمستقیم به توسعه اقتصادی از طریق ارتقاء تعاملات اجتماعی و جذب سرمایهگذاری کمک کنند ژانگ و رابرتس15 (2023) در تحقیقی با عنوان «ورزش بهعنوان کاتالیزوری برای نوسازی شهری: تحلیلی از تأثیرات فرهنگی و اقتصادی» ورزش مانند یک کاتالیزور برای نوسازی شهری عمل میکند و میتواند موجب بازسازی مناطق کم برخوردار شود. افزایش سرمایهگذاری در زیرساختهای ورزشی و فرهنگی، موجب ارتقاء کیفیت محیط شهری و بهبود زیباییشناسی آن میشود. تأثیرات مثبت بر اقتصاد محلی شامل افزایش درآمد از گردشگری، اجاره و فروش ملک در نواحی نزدیک به مراکز ورزشی است لوهانا و همکاران16 (2023) در تحقیقی با عنوان تأثیر محیط زیست، فرهنگ و گردشگری ورزشی بر اقتصاد بیان میکنند که علاوه بر این، گردشگری ورزشی واسطه ارتباط بین محیط، فرهنگ و اقتصاد یک کشور است. جالب توجه است، این مطالعه همچنین نشان داد که تصویر مقصد رابطه بین گردشگری ورزشی و اقتصاد را تعدیل نمیکند. بهطورکلی، این یافتهها اهمیت یک محیط سالم و غنی از نظر فرهنگی و مزایای بالقوه گردشگری ورزشی برای اقتصاد را برجسته میکند. یافتههای این تحقیق پیامدهای مهمی برای سیاستگذاران دارد و میتواند در صنعت گردشگری مفید باشد. در مفاهیم عملی، پرورش محیط زیست سالم، حفظ میراث فرهنگی و ارتقای گردشگری ورزشی و تصویر مقصد میتواند اقتصاد کشور را رونق بخشد.
روش تحقیق:
تحقیق حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش کیفی- کمی است که بخش کیفی با روش فرا ترکیب (تحلیل همواژگانی) و بخش کمی با روش پیمایش (تحلیل رگرسیون) انجام شد جامعه آماری در بخش کمی مدیران باشگاههای ورزشی و روسای هیئت ورزشی و روسای فدراسیونهای ورزش شهر کرمان است؛ 243 نفر از مدیران باشگاههای ورزش شهر کرمان است؛ که بر اساس جدول مورگان 148 نفر انتخاب و با نمونهگیری طبقهای مورد آزمون قرار گرفتند. در بخش کیفی جامعه آماری شامل 28 تحقیق فارس (20) و لاتین (18) است و روش نمونهگیری هدفمند و بر اساس کلیدواژه زیر مؤلفهها استخراج شد.
جدول 1. کلیدواژهها مورد استفاده جهت جستجو
کلیدواژه فارسی مورد جستجو | کلیدواژه لاتین مورد جستجو |
کارکردهای فرهنگی ورزش | Cultural functions of sports |
مؤلفههای فرهنگی ورزش | Cultural components of sports |
اقتصاد شهری | urban economy |
کارکردهای ورزش | functions sports |
نقش ورزش در توسعه اقتصادی | The role of sports in economic development |
شاخصها و مؤلفههای اقتصاد شهری | Indicators and components of urban economy |
نقش ورزش بر اقتصاد محلی | The role of sports on the local economy |
جدول 2. لیست مقالههایی که از آنها مؤلفههای کارکردهای فرهنگی – مؤلفههای توسعه اقتصادی استخراج شده است.
نام نویسندگان | مقاله |
عشقی صابرپور (1402) | بررسی و شناسایی مؤلفههای اقتصاد شهری |
جوانمرد (1402) | خوانش نظریه جامعهشناختی بازی و ورزش هویزینگا |
جوانمرد (1401) | ورزش و بازتابهای اجتماعی از منظر مارسل موس |
جوانمرد (1401) | نوربرت الیاس ورزش و فرآیند متمدنشدن اروپا |
موتاب و احمد (1401) | طراحی مدل ورزش زورخانهای با رویکرد مکتب سازی و تبیین کارکردهای آن |
قربانی و صفری جعفرلو، (1400) | کارکردهای ورزش و تربیت بدنی در راستای توسعه پایدار ایران (یک نظریه داده بنیاد) |
نوابخش و دهقانی (1400) | تحلیل مدل کارکرد نهاد ورزش در سلامتسازی اجتماعی، مجله مطالعات فرهنگی اجتماعی المپیک |
جعفرینسب و همکاران، (1400) | بررسی دیدگاه متخصصین و مدیران ورزش از کارکردها، جایگاه و اهمیت ورزش با رویکرد توسعه ورزش |
مؤمنیفر، هنری و راجی، (1399) | شناسایی و اولویتبندی شاخصهای فعال کردن بخش خصوصی در اقتصاد مقاومتی ورزش کشور |
جلالی، هنری و کشکر (1398) | اولویتبندی شاخصهای اقتصاد مقاومتی در ورزش و تأثیر آن بر توسعه اقتصاد ورزشی |
ذاکریان جلالی و دوست قهفرخی (1398) | اولویتبندی و تحلیل دیدگاه مراجع عظام تقلید دربارۀ کارکردهای ورزش در جامعۀ ایرانی |
محمدی عسکرآبادی (1397) | تبیین عوامل مؤثر بر توسعه اقتصاد ورزش ایران |
رسولی نژاد و نیک نژاد (1395) | پژوهشی در باب کارکرد ورزش در انسجام اجتماعی |
عابدی و محسن (1394) | بررسی محورهای توسعه اقتصاد مناطق شهری مشهد با استفاده از تکنیک AHP |
جوانمرد و نوابخش (1393) | بررسی جامعهشناختی کارکرد ورزش بر انسجام اجتماعی در ایران دهه هشتاد (مورد مطالعه کرمان) |
مهرافزون (1396) | تبیین نقش توزیع خدمات شهری در توسعه اقتصاد شهری |
علیآبادی (1396) | نقش رسانههای جمعی در توسعـه ورزش قهرمانی و ارائه الگو |
زرینی، (1396) | جامعهشناسی ورزش |
سبحانی، هاشمی (1396) | کارکردهای اجتماعی ورزش همگانی با تأکید بر اعتماد اجتماعی |
نوابخش، جوانمرد (1388) | پیشقراولان جامعهشناسی ورزش |
لاتین | |
Su L, AGUDAMU, Liu Y, Zhang Y (2023( | China’s new urban clusters strategy for coordinated economic growth: Evidence from the sports industry |
XIANG(2023) | The Role of Sport in Urban Development: Integrating Cultural and Economic Goals |
Bradbury, J. C., Coates, D., & Humphreys, B. R. (2023) | The impact of professional sports franchises and venues on local economies: A comprehensive survey |
Widianingsih, I., Abdillah, A., Herawati, E., Dewi, A. U., Miftah, A. Z., Adikancana, Q. M., ... & Sasmono, S. (2023). | Sport tourism, regional development, and urban resilience: a focus on regional economic development in Lake Toba District |
Pranata, D., Hita, I. P. A. D., Ariestika, E., & Suwanto, W. (2023 | Analysis Of The Implications Of Organizing Sports On Economic Growth |
Teixeira, M. C., Júnior, A. C., & Sesinando, A. D. (2023). | Sport Events as a Catalyst for Economic, Sociocultural, Tourism and Environmental Sustainability in Portugal. |
Gao, Zhang, Zhao, Ma, & Yuan(2022) | Residents' perception of the impact of sports tourism on sustainable Sustainable Development Goals |
Xin Li1, Dini Jiang2, Jing Fu (2022) | Coupling Development of Sports Events and Cities |
Geoff & Zhang(2022)
| Sports and urban develop pment an introduction |
Zhang, J. Yin, W. (2021) | Research on the Development Strategy of Urban Leisure Sports Industry Based on Regional Innovation System Frontiers in Sport |
NAVABAKHSH,MEHRDAD. (2020). | The Role of Sports Institutions in Social Cohesion |
Baade ROBERT A. (2020)
| Professional sports as catalysts for metropolitan economic development |
Ladu, M., Balletto, G., & Borruso, G. (2019) | ort and the city, between urban regeneration and sustainable development The Cagliari case stud |
Absalyamov, T. (2015) | The influence of cultural and sport mega-events on sustainable development of the city |
Giampiccoli, A., Lee, S. S., & Nauright, J. (2015) | Destination South Africa: Comparing global sports mega-events and recurring localised sports events in South Africa for tourism and economic development |
Rowe, K., Shilbury, D., Ferkins, L., & Hinckson, E. (2013). | Sport development and physical activity promotion: An integrated model to enhance collaboration and understanding |
Ziakas, V., & Costa, C. A. (2011). | The use of an event portfolio in regional community and tourism development: Creating synergy between sport and cultural events |
Hall, C. M. (2004) | Sport tourism and urban regeneration. Sport tourism |
پس از استخراج ابعاد کارکردهای فرهنگی ورزش و توسعه اقتصاد شهری ابعاد بهوسیله پرسشنامهای محقق ساخته، دادهها جمعآوری گردید و مورد آزمون قرار گرفتند. روائی صوری و محتوای پرسشنامه توسط خبرگان تأیید شد و پایائی آن بهوسیله آلفای کرونباخ سنجیده شد که این ضرایب ابعاد به شرح زیراست. کارکردهای فرهنگی 81/0؛ توسعه اقتصاد شهری 74/0، آموزش فرهنگ ورزش 78/0، الگوسازی 81/0، آموزش ارزش و هنجار 72/0، تقویت هویت شهری 78/0، هویتبخشی 73/0، تبادل و ادغام فرهنگی 74/0، آرامشبخشی 82/0، بهدستآمده است. در نهایت پس از جمعآوری دادهها بهوسیله نرمافزارSPSS ورژن 22 استفاده شد.
یافتههای تحقیق
یافتههای بخش کیفی
جدول 3. مؤلفههای استخراج شده از مقالات
کارکردهای فرهنگی ورزش | پیوندهای فرهنگی |
الگوسازی | |
آموزش فرهنگ | |
هویتبخشی | |
تبادل فرهنگ | |
آموزش ارزشها و هنجارها | |
آرامشبخشی | |
توسعه اقتصاد ورزش | رشد فضای شهری |
رشد حملونقل | |
مالیات شهری | |
نیروهای بازار | |
کاربردی زمین |
بخش کمی:
توصیف آماری متغیرهای پژوهش
بهمنظور توصیف آماری متغیرهای پژوهش از میانگین، انحراف معیار، چولگی و کشیدگی دادهها بهره گرفته شد. در جدول 1، شاخصهای مرکزی و پراکندگی مربوط به مؤلفههای پژوهش نمایش داده شده است. لازم به ذکر است، کمینه و بیشینه هر یک از متغیرهای زیر به ترتیب 1 و 5 است.
جدول 1. مشخصههای آماری مؤلفههای پژوهش
میانگین | انحراف معیار | چولگی | مؤلفه |
03/4 | 52/0 | 74/0 | کارکردهای فرهنگی |
31/4 | 44/0 | 54/0 | توسعه اقتصاد شهری |
32/4 | 41/0 | 52/0 | آموزش ارزش و هنجار |
39/3 | 56/0 | 78/0 | هویتبخشی |
25/4 | 51/0 | 53/0 | تقویت هویت شهری |
21/4 | 37/0 | 55/0 | تبادل و ادغام فرهنگی |
20/4 | 41/0 | 65/0 | الگوسازی |
38/3 | 40/0 | 63/0 | آرامش بخشی |
39/4 | 23/0 | 48/0 | نیروهای بازار |
30/4 | 49/0 | 66/0 | رشد فضای شهری |
37/3 | 46/0 | 67/0 | رشد حملونقل |
36/4 | 26/0 | 47/0 | کاربردی زمین |
آزمون نرمال بودن دادهها
در این پژوهش از آزمون کولموگروف-اسمیرنوف17 برای آزمون نرمال بودن دادهها استفاده شده است این آزمون در سطح خطای 5% تست میشود. اگر مقدار معناداری بزرگتر مساوی سطح خطای 05/0 به دست آید، دلیلی برای رد فرض صفر وجود نخواهد داشت؛ بنابراین توزیع دادهها نرمال خواهد بود برای آزمون نرمال بوده دادهها فرضهای آماری بهصورت زیر تنظیم میشود: نتایج آزمون نرمال بوده دادهها در جدول 2 ارائه شده است.
جدول 2: آزمون نرمال بودن دادهها
عامل اصلی | آماره کلموگروف اسمیرنوف | سطح معناداری |
کارکردهای فرهنگی | 0.343 | 0.257 |
توسعه اقتصاد شهری | 0.308 | 0.241 |
آموزش ارزش و هنجار | 0.304 | 0.251 |
هویتبخشی | 0.302 | 0.154 |
تقویت هویت شهری | 0307 | 0.162 |
تبادل و ادغام فرهنگی | 0.321 | 0.157 |
الگوسازی | 0.357 | 0.158 |
آرامش بخشی | 0.412 | 0.263 |
نیروهای بازار | 0.351 | 0.272 |
رشد فضای شهری | 0.365 | 0.268 |
مالیات شهری | 0.384 | 0.374 |
رشد حملونقل | 0.354 | 0.248 |
کاربردی زمین | 0.387 | 0.254 |
بر اساس نتایج آزمون کولموگروف-اسمیرنوف در تمامی موارد مقدار معناداری بزرگتر از سطح خطا (05/0) بهدستآمده است؛ بنابراین دلیلی برای رد فرض صفر وجود ندارد و توزیع دادهها نرمال است.
جدول 3- ضرایب همبستگی متغیرها
متغیر X | متغیر Y | تعداد | ضریب همبستگی (r) | سطح معناداری (sig) |
تقویت هویت شهری | توسعه اقتصاد شهری |
| 472/0 | 000/0 |
الگوسازی | توسعه اقتصاد شهری |
| 358/0 | 000/0 |
تبادل و ادغام فرهنگی | توسعه اقتصاد شهری |
| 401/0 | 000/0 |
آموزش ارزش و هنجار | توسعه اقتصاد شهری |
| 398/0 | 000/0 |
هویتبخشی | توسعه اقتصاد شهری |
| 331/0 | 000/0 |
آرامش بخشی | توسعه اقتصاد شهری |
| 298/0 | 000/0 |
ضریب تبیین | ضریب تبیین اصلاحشده | اشتباه معیار | کمیت دوربین واتسون | |
42/0 | 40/0 | 39/0 | 54/19 | 621/1 |
جدول شماره 6- تحلیل واریانس آزمون معنیداری
مجموع مجذورات | درجه آزادی | میانگین مجذورات | کمیت f | سطح معنیداری |
73/91624 | 8 | 5/30541 | 140/58 | 000/0 |
19/43115 | 139 | 6/371 | ||
9/134739 | 147 | - |
جدول شماره 8- متغیرهای وارد شده به رگرسیون
سطح معنیداری | t | ضریب استاندارد | ضریب ناخالص یا استاندارد نشده | متغیرهای وارد شده | |
Beta | اشتباه معیار | B | |||
000/0 | 660/2 |
| 962/13 | 172/21 | ضریب ثابت |
000/0 | 200/2 | 632/0 | 212/0 | 547/2 | تقویت هویت شهری |
000/0 | 413/1 | 448/0 | 721/0 | 410/1 | الگوسازی |
000/0 | 212/1 | 387/0 | 541/0 | 001/1 | تبادل و ادغام فرهنگی |
000/0 | 173/1 | 321/0 | 421/0 | 921/0 | آموزش ارزش و هنجار |
000/0 | 083/1 | 301/0 | 382/0 | 841/0 | هویتبخشی |
001/0 | 813/0 | 208/0 | 324/0 | 742/0 | آرامشبخشی |
نتیجهگیری:
در پژوهش حاضر، کارکردهای فرهنگی ورزش با توسعه اقتصادی شهری مورد بررسی قرار گرفت. یافتههای بخش کیفی نشاندهنده شاخصهای پیوندهای فرهنگی، الگوسازی، آموزش فرهنگ، هویتبخشی، تبادل فرهنگ، آموزش ارزشها و هنجارها، آرامشبخشی، رشد فضای شهری، برای کارکردهای فرهنگی و شاخصهای رشد حملونقل، مالیات شهری، نیروهای بازار، کاربردی زمین برای توسعه اقتصاد شهری به دست آمد. در تحلیل نقش کارکردهای فرهنگی ورزش باید گفت که ورزش بهعنوان یک میانه آموزشی، افراد را به ارتقاء سلامت جسمانی و روانی تشویق میکند؛ آموزش اصول و اخلاق ورزش به افراد جامعه، اساساً به ترسیم الگوهای مثبت در جامعه کمک میکند تا تمایل به شرکت در زمینه ورزش را داشته باشند شرکت و تمایل در ورزش زمینه توسعه فضای ورزشی شهری را افزایش میدهد. الگوسازی در ورزشکاران میتوانند بهعنوان الگوهای انگیزشی برای افراد عمل کنند و تمایل را به فعالیت ورزشی و تشویق نمایند. همچنین فعالیتهای ورزشی میتواند بهعنوان پیوندی برای اتحاد و تعامل بین افراد با زمینههای مختلف فرهنگی و اجتماعی عمل کند و تشویق به مشارکت افراد از اقشار مختلف جامعه در فعالیتهای ورزشی به تعمیق درک فرهنگی کمک میکند. ورزش بهعنوان یک بخش اساسی از فرهنگ جوامع، به افراد احساس هویت و تعلق به جامعهشان را میآموزد. حضور تیمهای ورزشی بهعنوان نمایندگان هویت شهری، افراد را به تقویت ارتباط با شهر و جامعهشان تشویق میکند و این خود زمینهساز توسعه شهری و رشد فضای شهری است. همچنین ورزش فرصتی فوقالعاده برای تبادل و ادغام فرهنگی فراهم میکند؛ و با فراهم کردن فرصتهای مشترک برای مردم از زمینههای مختلف، ورزش به تقویت ارتباطات فرهنگی و اجتماعی کمک میکند از سوی دیگر ترویج فعالیتهای ورزشی در جامعه میتواند به بهبود سلامت روانی و جسمی افراد کمک کند و درنتیجه، به توسعه اقتصادی شهری نقش اساسی را ایفا میکند همچنین با توجه به اینکه تقویت هویت شهری بیشترین نقش را در میان ابعاد کارکردهای فرهنگی ورزش دارد میتوان گفت هویت شهری به معنای تقویت و تعیین شخصیت و شناخت مشخصهها و ویژگیهای خاص یک شهر است. این فرایند شامل ساختارهای فرهنگی، تاریخی، اجتماعی و اقتصادی شهر میشود که با هم ترکیب شده و شهر را از دیگر شهرها متمایز میکند. تقویت هویت شهری به شهروندان و مسئولان شهر کمک میکند تا احساس هویت و ارتباط قویتری با شهر خود داشته باشند. این فرآیند میتواند از طریق اقدامات متنوعی انجام شود: حفظ و ترویج میراث فرهنگی: حفظ و ارتقاء آثار تاریخی، معماری، هنری و فرهنگی شهر میتواند بهعنوان یک نماد از هویت شهری عمل کند. این اقدامات ممکن است شامل حفظ ساختمانهای باارزش تاریخی، موزهها و رویدادهای فرهنگی باشد. ترویج ورزش و فعالیتهای فرهنگی: حمایت از تیمها و ورزشهای محلی، برگزاری رویدادها و جشنوارههای فرهنگی و تشویق به فعالیتهای هنری و فرهنگی میتواند افراد را به هم پیوندی و احساس هویت شهری تشویق کند. توسعه فضاهای عمومی: ایجاد فضاهای عمومی زیبا، امن و دوستانه باعث ایجاد ارتباطات اجتماعی بین شهروندان میشود و احساس هویت شهری را تقویت میکند. پارکها، میدانها و فضاهای فرهنگی میتوانند محلهای ملاقات و تعامل اجتماعی باشند. توسعه برندهای شهری: ارتقاء برندهای شهری و تبلیغات مثبت در زمینههای فرهنگی، ورزشی، گردشگری و اقتصادی میتواند تصویر مثبت و جذابی از شهر ایجاد کرده و هویت آن را تقویت کند. ترویج هویت فرهنگی محلی: حمایت از فرهنگ و سنتهای محلی، هنرهای محلی و تولیدات محلی میتواند به شهروندان افتخار و احساس هویت فرهنگی محلی را القا کند. این یافتهها با تحقیقات گونزالس و همکاران (2022) ژاگ (2020). باربو و پوپسکو (2020) هم سو و همجهت است. با توجه به نتایج حاصل از تحقیق، توصیه میشود که سیاستمداران و برنامهریزان شهری در برنامهریزیها و تصمیمگیریهای خود به نقش ورزش بهعنوان یک ابزار کلیدی در توسعه اقتصادی توجه ویژه داشته باشند. همچنین، ترویج فرهنگ و هویت محلی از طریق فعالیتهای ورزشی باید بهعنوان یک هدف اساسی در سیاستها و برنامهریزیهای شهری مدنظر قرار گیرد. با این تحقیق، امیدواریم که افزایش آگاهی درباره نقش ورزش در توسعه اقتصادی شهری، به تصمیمگیران کمک کند تا استراتژیها و برنامهریزیهایی را که از این ابزار قدرتمند برای بهبود شرایط اجتماعی و اقتصادی شهرها میتوان استفاده کرد، ترویج دهند. لازم به ذکر است نتایج این پژوهش در شهرداریها و سازمانهای وابسته به آن و همچنین وزارت ورزش میتواند مورد استفاده قرار گیرد.
منابع:
ابوطالبی، مرضیه؛ نظری، رسول و سلیمی، مهدی.(1401). ارائه مدل مفهومی نقش ورزش بر توسعه پایدار ایران، رویکردهای نوین ورزشی، 10(39). 195-212.
حیدری، نجمه؛ حکاکزاده، مینا و منوچهرینژاد، محسن. (1400). توسعۀ اقتصادی صنعت ورزش با کاربرد شبکههای اجتماعی با رویکرد طرحهای ترکیبی، مدیریت ارتباطات در رسانههای ورزشی. 9 (3)؛ 71-86.
روزبهان، محمود (1400) مبانی توسعه اقتصادی. تهران: انتشارات مشعل آزادی.
زارعیان، حسین؛ باران چشمه، مهرعلی؛ فاضل بخششی، محمود و راسخ، نازنین. (1396). تدوین منشور اخلاقی مدیران تربیتبدنی نیروهای مسلح، مجله مدیریت منابع انسانی در ورزش، 4(6)، 201-217.
سالیوان، آرتور– او. (1398). مباحثی در اقتصاد شهری، ترجمه جعفر قادری و علی قادری، تهران: انتشارات نور علم.
سواری، آمنه و کابلی، احمدرضا. (1400). تأثیر فرهنگ در منظر شهری. کنفرانس ملی بهسوی شهرسازی و معماری دانشبنیان. 1-12.
شریفی، هادی و رحیمی، نوید (1400) بررسی عوامل کارساز و کلیدی در راستای توسعه صنعت ورزش و اثرات اقتصادی و اجتماعی آن در جامعه، مجله رهیافتهای نوین در مطالعات اسلامی، 3(7)، 201-228.
صفاری، مرجان و لطیفیفرد، مهدی. (1396). مدل شهر دوستدار فعالیت بدنی با رویکرد شهرهای فعال، جوامع فعال، شهروندان فعال، مجله مطالعات مدیریت شهری، شماره 112، 48-89.
ضرابی، اصغر و موسوی، میرنجف؛ (1398) بررسی کارکرد شهرهای کوچک در نظام شهری و توسعه منطقهای مطالعه موردی استان یزد، مجله جغرافیا و برنامهریزی محیطی، شماره 34؛ 1 -18.
طالبزاده، سیدیاسین. (1399). تبیین الگوی توسعه شهری پایدار در نظریه دهکده شهری نمونه موردی (شهر سن خوزه). کنفرانس ملی عمران، معماری و فناوری اطلاعات در زندگی شهری
عظیمی، دارا؛ سیوان نوری، محمد و محرمزاده، مهرداد. (1402). اثرات رویدادهای بزرگ ورزشی بر اقتصاد شهری، فصلنامه علمی سیاست و تحقیقات اقتصادی،.2(2)؛120-138.
قاسمی، حمید و سارا کشکر. (1393). مبانی اجتماعی- فرهنگی ورزش، تهران، نشر ورزش.
قربانی، محمدحسین؛ امیرمقدم، مرجان و زارعیان، حسین (1398) شناسایی و تدوین الگوی ارزشهای اخلاقی در ورزش ایران، پژوهش در ورزش تربيتی، 7 (17)، 304-277.
کاغذیان، سهیلا؛ نقدی، یزدان و فرجی رستاقی، بهاره. (1393). تأثیر امکانات ورزشی بر رشد اقتصادی کشورهای منتخب. اقتصاد توسعه و برنامهریزی، 3 (2)، 34-47.
کریمی، تورج؛ کریمی، آصف؛ سعدآبادی، علیاصغر و رمضانی، سعید. (1399). ارائه چارچوب ارزیابی نوآوری اجتماعی در سطح کلان، مجله توسعه کارآفرینی،13(1)، 61-79.
ملانیا جلودار، شهرام. (1399). بررسی انسانشناختی کارکردهای اجتماعی-فرهنگی ورزش کشتی در بین نونهالان و نوجوانان 12-19 ساله (مطالعۀ موردی: شهرستان ساری)، فصلنامه مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، 9 (1)، 83-102.
هادی زنوز، بهروز. (1398). نقدی بر مقاله رابطه سرمایه انسانی و رشد اقتصادی با تأکید بر نقش توزیع نیروی کار، فصلنامه پژوهشهای اقتصادی ایران،4 (17): 44-33.
Baade, R. A., & Dye, R. F. (1990). The impact of stadiums and professional sports on metropolitan area development. Growth and Change, 21(2), 1-14.
Dickson. Geoff, Zhang, James Jianhui. (2020) Sports and urban development an introduction, International Journal of Sports Marketing and Sponsorship© Emerald Publishing Limited, 1464-6668.
Giles-Corti, B., Broomhall, M. H., Knuiman, M., Collins, C., Douglas, K., Ng, K., Lange, A., & Donovan, R. J. (2016) Increasing walking: how important is distance to, attractiveness, and size of public open space?National library of medicine, 28(2 Suppl 2):169-76. doi: 10.1016/j.amepre.2004.10.018.
Heng Gao, Yawen Zhang, Yinhong Zhao, Junjie Ma, and XinGuo Yuan (2022) Research Article Analysis of the Effect of Urban Residents’ Sports Consumption on GDP Growth Based on Deep Learning, Computational Intelligence and Neuroscience, vol2,52-85.
Johnson, K., & Thompson, M.(2023) Sports as a Catalyst for Urban Revitalization: An Analysis of Cultural and Economic Impacts, Journal: Urban Studies
Karakatsanis, K., Kipreos, G., Mountakis, C., & Stergioulas, A. (2015). The commuting profiles of the principals: Their views on the surrounding built environment and infrastructure of their schools and the factors that affect the active commuting of students to and from School. International Journal of Sport Management, Recreation and Tourism, 17, 1-13.
Lohana, S., Imran, M., Harouache, A., Sadia, A., & Ur Rehman, Z. (2023). Impact of environment, culture, and sports tourism on the economy: a mediation-moderation model. Economic Research-Ekonomska Istraživanja, 36(3). https://doi.org/10.1080/1331677X.2023.2222306
Schimmel, Kimberly (2015) Assessing the sociology of sport: On sport and the city. International Review for the Sociology of Sport 50(4-5):591-595 DOI: 10.1177/1012690214539484
Smith, A., & Wilson, R.(2024) The Impact of Sports on Urban Economic Development: A Systematic Review,Journal: Journal of Urban Economics,4(2),121-135.
Tajfel, H., & Turner, J. C. (1986). The social identity theory of intergroup behavior. In S. Worchel & W. G. Austin (Eds.), Psychology of Intergroup Relations. Nelson-Hall.
Xiang.C, Dong, W, Tengku Kamalden T.F. b, Ismail,N, Zhao, J, Yang, X, & Luo.H, (2023) THE ROLE OF SPORTS MEGA - EVENTS IN THE SUSTAINABLE DEVELOPMENT OF CITIES: A SYSTEMATIC REVIEW, Malaysian Journal of Sport Science and Recreation (19)1,16-36. DOI: https://doi.org/10.24191/mjssr.v19i1.21727
Zhang, L., & Roberts, C.(2023) Cultural Dimensions of Sports and Urban Economy: Evidence from Recent Studies, Journal: Sport Management Review,5(7)501-521.
[1] دانشجوی دکتری گروه جامعهشناسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.
[2] استادیار گروه جامعهشناسی، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول)
javanmardkamal@yahoo.com
[3] استادیار گروه جامعهشناسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.
تاریخ وصول تاریخ پذیرش
[4] Karakatsanis, Kipreos, Mountakis & Stergioulas
[5] Schmid, Pratt & Witmer
[6] 1 Xiang
[7] Tajfel & Turner
[8] Baade & Dye
[9] Sustainable Urban Development Theory
[10] Urban Culture and Identity Theory
[11] Zokin
[12] Cultural Development Theory
[13] Smith & Wilson
[14] Johnson & Thompson
[15] Zhang & Roberts
[16] Lohana, Harouache, Sadia & Ur Rehman
[17] Kolmogorov-Smirnov