مقایسهی تطبیقی نحوهی گذران اوقات فراغتِ کودکان و نوجوانان ساکن مناطق حاشیهنشین و غیر حاشیهنشین شهر خرمآباد در سال 1393
محورهای موضوعی : مطالعات جامعه شناختی شهری
کلید واژه: فقر, اوقات فراغت, نوجوانان حاشیه و غیرحاشیه, پایگاه اجتماعی - اقتصادی,
چکیده مقاله :
امروزه در دنیای مدرن، بخشی مهمی از برنامهها و آموزشهای کودکان و نوجوانان در زمانهای آزاد و اوقات فراغت آنهاست؛ چگونگی گذران این اوقات آزاد و فراغتی نوجوانان میتواند در رشد آنها اثربخش باشد و بازدهی آن، قطعاً به آینده ی کودک و جامعه برخواهد گشت. نوشتار حاضر با هدف بررسی میزان، نوع و نحوهی گذران اوقات فراغتِ کودکان و نوجوانان ساکن محلات حاشیهنشین و عادی تدوین شده است. این پژوهش به صورت مقطعی و پیمایشی اجرا شد. جامعه ی آماری این تحقیق کلیه کودکان و نوجوانان بین 7 تا 18 سال ساکن شهر خرمآباد میباشد. تعداد کودکان و نوجوانان مورد بررسی در زمان جمعآوری دادهها 200 نفر هستند که بهطور تصادفی از بین کودکان و نوجوانان ساکن در مناطق حاشیهنشین و عادی خرمآباد با حجم طبقات برابر انتخاب شدند. اطلاعات مورد نیاز با استفاده از ابزار پرسشنامه ی جمعآوری گردید. پرسشنامه ی تحقیق پس از تدوین، با استفاده از فرضیهها و متغیرهای پژوهش و آزمون مقدماتی پرسشنامه و با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ اعتبار ابزار مورد بررسی قرار گرفت و با استفاده از نرمافزار spss و فعالیتهای آماری مربوط، دادههای تحقیق مورد توصیف، تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بر اساس نتایج به دست آمده از این مطالعه )539/0 (r، هرچه پایگاه اجتماعی- اقتصادی خانوادهها بالاتر و بهتر باشد، به همان میزان فعالیتهای فراغتی کودکان و نوجوانان افزایش پیدا میکند و گذران اوقات فراغت آنها پربارتر میگردد و همچنین بین میزان، نحوه و نوع فعالیت فراغتی کودکان دو منطقه تفاوت معناداری وجود دارد. بنا بر نتایج تحقیق انجام شده کودکان و نوجوانان حاشیهنشین در زمان فراغت به دلیل تنگی معیشت و یا فقر فرهنگی خانواده، مجبور به کار کردن هستند و گاهی هم دچار انحرافات اجتماعی و مشکلات جسمی میشوند. از آسیبهای دیگر در رابطه با اوقات فراغت، استفاده از رسانههای غربی، اینترنت و وسایل ارتباطجمعی دیگر، زنگ خطر بزرگی در بین نوجوانان و کودکان است که نیازمند مداخلات مناسب است.
In today's modern world, an important part of the children and adults’ education programs occurs their children's leisure time; the way of spending the leisure time in teenagers can be effective in their growth and efficiency, which certainly manifests in the future of those children and the society. The present study aimed to assess the amount, type and the way of spending leisure time in children and adults living in slum and non-slum areas. This study was a cross-sectional survey. The research population consisted of all the children between 7 and 18 years old living in Khorramabad city. The number of children and adults in the time of data collection were 200; they were selected randomly among children and adults living in slum and non-slum areas of Khorramabad. The required information was collected using a questionnaire. The results showed that the higher and the socio-economic status of the families, the more amounts of and fruitful the leisure activities children and adults (r539/0). And also there is a significant difference between the amount, method and type of leisure activities for children of the two regions. It was also found that slum children, due to economic or cultural poverty of families, were forced to work in their leisure time and sometimes faced social and physical problems.