زنان شهری و اولویتهای استفاده از امکانات آموزشی – فرهنگی شهر شیراز
محورهای موضوعی : مطالعات جامعه شناختی شهری
کلید واژه:
چکیده مقاله :
امکانات آموزشی و فرهنگی در شهرها یکی از مهمترین عوامل مؤثر بر ارتقای سطح فرهنگ و دانش انسانهاست. از سوی دیگر با توجه به نقش زنان در جامعه و شرایط خاص فرهنگی جامعه ی ما مطالعه ی جامعه شناختـی زنان در این زمینه از اهمیت خاصی برخوردار است. مطالعه ی حاضر به این موضوع پرداخته و میزان استفاده ی زنان از امکانات آموزشی – فرهنگی شهر شیراز را مورد بررسی قرار داده است. جامعه ی آماری تمام زنان شهر شیراز بوده و داده ها از ۶۰۰ نفر از آنها با استفاده از پرسشنامه جمع آوری شد. نتایج نشان داد که بیشترین فراوانی میزان استفاده از این امکانات، مربوط به گزینه ی متوسط (۸/۳۴ درصد) بوده و کمترین فراوانی متعلق به گزینهی خیلی زیاد است که (۲/۵ درصد) از آنها را دربر میگیرد. همچنین نتایج استنباطی نشان میدهد میانگین میزان استفاده از این امکانات کمتر از حد متوسط بوده و هر چقدر سن افراد بالا رود میزان استفاده از امکانات آموزشی – فرهنگی نیز بالاتر میرود. در نهایت نتایج حاصل از مدلسازی معادله ساختاری نشان داد که میزان استفاده از امکانات آموزشی – فرهنگی در شهر شیراز تأثیر مثبت و مستقیمی بر ارتقای سطح فرهنگ و دانش زنان شهر شیراز دارد.
Educational and cultural facilities are among the key factors contributing to the development of knowledge and culture in cities. A sociological study of the issue among women is highly important in Iran due to women’s role in society and certain cultural considerations in our society. The present study sets to investigate the extent to which women use educational-cultural centers in the city of Shiraz. The research population consisted of all women living in Shiraz. The data were collected from 600 women using a questionnaire. The results showed that the majority of women used these centers to ‘an average extent’ (34.8%) while a minority of them reported frequent use of such centers to ‘a great extent’ (5.2%). The results of ranking educational-cultural centers in terms of use revealed that the subjects preferred movie theaters, libraries, cultural centers, galleries and amphitheaters, respectively, in terms of priority.