تعیین ارتباط بین رهبری اخلاقی مدیران با نشاط سازمانی از طریق معنویت در کار
محورهای موضوعی : علوم ورزش
1 - گروه تربیت بدنی،واحد نورآباد ممسنی ،دانشگاه آزاد اسلامی، نورآباد ممسنی،ایران
2 - استادیار،گروه تربیت بدنی،واحد نورآباد ممسنی ،دانشگاه آزاد اسلامی، نورآباد ممسنی،ایران
کلید واژه: رهبری اخلاقی مدیران, نشاط سازمانی, معنویت در کار,
چکیده مقاله :
هدف اصلی این پژوهش تعیین ارتباط بین رهبری اخلاقی مدیران با نشاط سازمانی از طریق معنویت در کار از دیدگاه معلمان مقطع متوسطه اول شهرستان ممسنی بود. روش پژوهش حاضر، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش معلمان متوسطه اول شهر نورآباد ممسنی در سال تحصیلی 1404-1403 به تعداد 420 نفر بود. برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده و 205 نفر بعنوان حجم نمونه آماری در نظر گرفته شد. شیوه نمونه گیری به صورت طبقهای تصادفی بود. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه رهبری اخلاقی براون و همکاران (2005)، پرسشنامه معنویت در محیط کاری میلیمن و همکاران (2003) و پرسشنامه نشاط سازمانی کرولف (2007) استفاده گردید. برای تعیین روایی پرسشنامهها از استاد راهنما در مورد پرسشنامهها و سؤالات آن نظرخواهی گردید و در نهایت، اعتبار پرسشنامه تأیید شد. برای تائید پایایی از ضریب الفای کرونباخ استفاده شده که برای نشاط سازمانی 744/0، معنویت در کار 791/0 و رهبری اخلاقی مدیران 715/0 بدست آمد که نشان از پایایی قابل قبول برای این پرسشنامهها بوده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش همبستگی، رگرسیون و معادلات ساختاری بر پایه نرم افزارهای SPSS27 و PLS3 استفاده شد. نتایج نشان داد که بین رهبری اخلاقی مدیران با نشاط سازمانی از طریق معنویت در کار در معلمان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. بین رهبری اخلاقی مدیران و مولفههای آن با نشاط سازمانی و معنویت در کار معلمان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. بین معنویت در کار و مولفههای آن با نشاط سازمانی معلمان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. رهبری اخلاقی مدیران قابلیت پیشبینی نشاط سازمانی معلمان را دارد. همچنین رهبری اخلاقی مدیران قابلیت پیشبینی معنویت در کار معلمان را دارد. در نهایت مشخص گردید که معنویت در کار قابلیت پیشبینی نشاط سازمانی معلمان را دارد.
The main objective of this study was to determine the relationship between ethical leadership of managers and organizational vitality through spirituality at work from the perspective of middle school teachers in Momsani city. The present research method was descriptive and correlational. The statistical population of this study was 420 middle school teachers in Noorabad Momsani city in the academic year 1403-1404. Morgan table was used to determine the sample size and 205 people were considered as the statistical sample size. The sampling method was stratified random. To collect information, Brown et al.'s ethical leadership questionnaire (2005), Milliman et al.'s spirituality in the workplace questionnaire (2003), and Kruloff's organizational vitality questionnaire (2007) were used. To determine the validity of the questionnaires, the supervisor was asked about the questionnaires and their questions, and finally, the validity of the questionnaire was confirmed. To confirm the reliability, Cronbach's alpha coefficient was used, which was 0.744 for organizational vitality, 0.791 for spirituality at work, and 0.715 for ethical leadership of managers, which indicated acceptable reliability for these questionnaires. Correlation, regression, and structural equations methods based on SPSS27 and PLS3 software were used to analyze the data. The results showed that there is a positive and significant relationship between ethical leadership of managers and organizational vitality through spirituality at work in teachers. There is a positive and significant relationship between ethical leadership of managers and its components with organizational vitality and spirituality at work of teachers. There is a positive and significant relationship between spirituality at work and its components with organizational vitality of teachers. Ethical leadership of managers has the ability to predict organizational vitality of teachers. Also, ethical leadership of managers has the ability to predict spirituality at work of teachers. Finally, it was determined that spirituality at work has the ability to predict organizational vitality of teachers.
درخشانی، حامد، سلیمانی، نادر، شفیعزاده، حمید. (1402). ارائه الگوی عوامل کاهش نشاط معلمان: یک مطالعه کیفی. جامعهشناسی آموزش و پرورش، 9(2)، 219-230.
سلطانقلی، فرزانه، اردلان، محمدرضا، عبدالملکی، جمال. (1400). اثر رهبری اخلاقی مدیران بر سلامت سازمانی با میانجیگری عدالت سازمانی در مدارس شهرستان قروه. جامعهشناسی آموزش و پرورش، 7(1)، 133-143.
سوداگر، اسما، ناستیزایی، ناصر. (1400). تأثیر رهبری امنیتمدار بر نشاط سازمانی با نقش میانجی روحیه در محیط کار. پژوهشنامه روانشناسی مثبت، 7(2)، 61-72.
شیبانی، مهوش. (1403). تأثیر معنویت محیط کار بر سلامت روان و خودکنترلی معلمان آموزش ابتدایی در شهرستان کازرون. فصلنامه انگارههای نو در تحقیقات آموزشی، 3(9)، 199-211.
قلعهکانی، حامد، زعفرانلو، لیلا، رمضانی، رضا. (1402). بررسی رهبری اخلاقی و رفتارهای حمایتگرانه مدیران با نقش میانجی نشاط سازمانی. هفدهمین کنفرانس ملی اقتصاد، مدیریت و حسابداری، شیروان. بازیابی از https://civilica.com/doc/1898307
عبدالهزاده قواقلو، مهناز، نجاری، مسعود، کریمی، کیومرث. (1402). معنویت در محیط کار معلمان مقطع ابتدایی: اثر شفقت به خود، تعهد سازمانی و تابآوری شغلی. فصلنامه انگارههای نو در تحقیقات آموزشی، 2(3)، 46-70.
مقدم، علیرضا، همتی نوعدوست گیلانی، مهناز، علیداد ابهری، محمد. (1400). تحلیل نظاممند مقالات پژوهشی پیرامون مطالعات معنویت در محیط کار. پاسداری فرهنگی انقلاب اسلامی، 11(24)، پاییز و زمستان.
Demir, H., & Zincirli, M. (2021). The relationship between teachers' perceptions of organizational justice and authentic leadership and their levels of organizational happiness. OPUS International Journal of Society Researches, 17(37), 3976-3998.
Karadaş, H., & Akın, M. A. (2023). Examining teachers' organizational happiness and organizational commitment. International Journal of Educational Research, 14(2), 289-309.
Özgenel, M., & Aksu, T. (2020). The power of school principals’ ethical leadership behavior to predict organizational health. International Journal of Evaluation and Research in Education
Saeed, I., Khan, J., Zada, M., Ullah, R., Vega-Muñoz, A., & Contreras-Barraza, N. (2022). Towards examining the link between workplace spirituality and workforce agility: Exploring higher educational institutions. Psychology Research and Behavior Management, 31-49
Yasin, M. (2020). The Role of Prophetic Leadership on Workplace Spirituality At sufism-based Islamic Boarding School. Journal of Business and Behavioural Entrepreneurship, 4(1), 122-129.