• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - شناخت و ارزیابی عوامل زمینه‌ساز برساخت هویت اجتماعی جوانان در نظام اجتماعی (مورد مطالعه دانشجویان دانشگاه تهران)
        ابوالفضل اشرفی رضاعلی محسنی طهمورث شیری
        شکل‌گیری هویت اجتماعی مستلزم عوامل زمینه‌ساز آن در نظام اجتماعی است. شناخت ‌و بررسی این موضوع، در این پژوهش بر اساس چهارچوب نظری با رویکرد تحلیلی و ترکیبی جامعه‌شناسی و روانشناسی اجتماعی در سطوح کلان، خُرد و تلفیقی انجام شده‌است. مسئله اصلی که در نمونه آماری 445 نفری دا چکیده کامل
        شکل‌گیری هویت اجتماعی مستلزم عوامل زمینه‌ساز آن در نظام اجتماعی است. شناخت ‌و بررسی این موضوع، در این پژوهش بر اساس چهارچوب نظری با رویکرد تحلیلی و ترکیبی جامعه‌شناسی و روانشناسی اجتماعی در سطوح کلان، خُرد و تلفیقی انجام شده‌است. مسئله اصلی که در نمونه آماری 445 نفری دانشجویان دانشگاه تهران با روش نمونه‌گیری احتمالی طبقه‌ای از جوانان آزمون‌شده، این‌است که آیا نظام اجتماعی در جامعه ما از طریق عوامل زمینه‌ساز برساخت هویت اجتماعی در شکل‌گیری هویت اجتماعی جوانان نسبت‌به نظام اجتماعی نقش مؤثری داشته است؟ روش پژوهش، پیمایشی و کمّی بوده که علاوه بر استفاده از روش اعتبار سازه‌ای (تحلیل عامل و پیش‌آزمون) از روشهای کیفی اعتبار محتوایی و پرسشنامه همراه با مصاحبه نیز بهره‌ برده است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق‌ساخته تبلت-محور با روایی و پایایی بالا بوده است. داده‌ها بر اساس آزمون‌های تی تک‌نمونه‌ای و دوجمله‌ای مورد تجزیه‌وتحلیل قرارگرفته و یافته‌ها مؤید کسب آماره (45/21 =T) معطوف بر تأیید فرضیه اصلی مبنی‌بر این‌ است‌ که عوامل زمینه‌ساز برساخت هویت اجتماعی در جامعه ما در شکل‌گیری هویت اجتماعی جوانان نسبت‌به نظام اجتماعی نقش مؤثری نداشته است. نتایج پژوهش منجر به شناسایی و معرفی عوامل زمینه‌ساز شکل‌گیری هویت اجتماعی در نظام اجتماعی همراه با ارائه شاخص‌های سنجش آن و تأیید میدانی آن‌ها گردید. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - تاثیر خوش بینی علمی و رفتار شهروندی ـ سازمانی با میانجی گری تعهد سازمانی بر انگیزش شغلی معلمان مقطع متوسطه شهرستان رامهرمز
        عبدالله مکوندی فرح نادری بهنام مکوندی رضا پاشا پروین احتشام زاده
        هدف از پژوهش حاضر تاثیر خوش بینی علمی و رفتار شهروندی ـ سازمانی با میانجی گری تعهد سازمانی بر انگیزش شغلی معلمان بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی معلمان مقطع متوسطه شهرستان رامهرمز در سال تحصیلی 96-95 است که تعداد آنها 701 نفراست. نمونه با استفاده از روش نمونه گیری چکیده کامل
        هدف از پژوهش حاضر تاثیر خوش بینی علمی و رفتار شهروندی ـ سازمانی با میانجی گری تعهد سازمانی بر انگیزش شغلی معلمان بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی معلمان مقطع متوسطه شهرستان رامهرمز در سال تحصیلی 96-95 است که تعداد آنها 701 نفراست. نمونه با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای به تعداد 250 نفر(125زن و 125مرد) و به استناد جدول کرجسی و مورگان انتخاب شدند. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و از پژوهش های همبستگی با استفاده از معادلات ساختاری بود. ابزار اندازه گیری شامل پرسشنامه های انگیزش شغلی هرزبرگ(1966)، خوش بینی علمی هوی(2005)، رفتار شهروندی سازمانی اورگان و کانوسکی (1996)، تعهد سازمانی آلن و میر(1991) بود. برای تحلیل داده ها از ضرایب و الگویابی معادلات ساختاری و نرم افزار های SPSS و AMOS ویراست 18 استفاده شد. نتایج در مسیر های مستقیم الگو حاکی از اثر مستقیم مثبت خوش بینی علمی بر تعهد عاطفی، اثر مستقیم مثبت رفتار شهروندی بر ابعاد تعهد سازمانی (عاطفی و هنجاری)، اثر مستقیم مثبت معنادار خوش بینی علمی و رفتار شهروندی سازمانی بر انگیزش شغلی معلمان ومعناداری اثر مستقیم مثبت تعهد عاطفی و معناداری اثر مستقیم منفی تعهد مستمر برانگیزش شغلی بود. همچنین درمسیر واسطه ای الگو نیزخوش بینی علمی از طریق تعهد عاطفی و هنجاری بر انگیزش شغلی اثر غیر مستقیم مثبت داشت، و رفتار شهروندی سازمانی ازطریق تعهد عاطفی و هنجاری بر انگیزش شغلی به ترتیب اثر مثبت غیر مستقیم و اثر منفی غیر مستقیم داشت. و در نتیجه تحلیل برازندگی خوبی برای الگوی نهایی به وجود آمد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - طراحی مدل مسولیت اجتماعی و سنجش آن در سازمان تامین اجتماعی
        داریوش بداغی علیرضا اسلامبولچی محمد ربیعی مندجین
        مسئولیت اجتماعی به عنوان یکی از عناصر مهم وجودی سازمان شناخته شده است. به طوری که امروزه مسئولیت اجتماعی، موضوع حساسیت برانگیز و رو به توجه در سال‌های اخیر بوده است. به نحوی که رعایت آن توسط سازمان‌ها، رضایت ذینفعان را برای مشروعیت، ارتقا و بقای سازمان به همراه دارد. مق چکیده کامل
        مسئولیت اجتماعی به عنوان یکی از عناصر مهم وجودی سازمان شناخته شده است. به طوری که امروزه مسئولیت اجتماعی، موضوع حساسیت برانگیز و رو به توجه در سال‌های اخیر بوده است. به نحوی که رعایت آن توسط سازمان‌ها، رضایت ذینفعان را برای مشروعیت، ارتقا و بقای سازمان به همراه دارد. مقاله حاضر با هدف ارزیابی مسئولیت پذیری اجتماعی در سازمان تأمین اجتماعی و پیشنهاد الگویی برای سنجش آن انجام شده است. پژوهش برحسب هدف کاربردی توسعه‌ای و برحسب روش توصیفی و از شاخه اکتشافی است که از طریق تکنیک مضمون تم و دلفی انجام پذیرفته است. جامعه آماری تحقیق جهت ارتقاء مؤلفه های مسئولیت پذیری اجتماعی اعضای هیأت علمی دانشگاه، مدیران، کارشناسان و کارکنان سازمان تأمین اجتماعی بود که برای مصاحبه 31 نفر و برای پرسشنامه 16 نفر با استفاده از روش نمونه گیری غیراحتمالی، از نوع هدفمند انتخاب شدند و در قسمت کمی برای سنجش مسئولیت پذیری اجتماعی در سازمان تأمین اجتماعی 382 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند که برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته مسئولیت اجتماعی (39 گویه) استفاده شد. روایی صوری و محتوایی ابزارها توسط متخصصان تأیید و پایایی پرسشنامه های مسئولیت اجتماعی با روش کرونباخ و به ترتیب مقدار 76/0، 84/0، 81/0، 74/0، 77/0، 82/0، 85/0 و 72/0 محاسبه شد. سنجش مدل مطلوب از روش tتک نمونه ای به کمک spss تحلیل شد که تمامی ابعاد در سطحی بالاتر از حد میانگین از نظر اجرا قرار گرفتند. براساس یافته‌های تحقیق در قسمت کیفی 8 بعد اساسی شامل مسئولیت نوع دوستانه، اقتصادی، قانونی، اخلاق گرایی، عدالت اجتماعی، عدالت درمانی، تعهد کاری و صداقت و 39 شاخص می‌باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - ارائه الگوی دانشگاه پژوهش محور برای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران
        اعظم جمشیدی گوهرریزی لطف الله عباسی سروک مهدی شریعتمداری فرشته کردستانی
        پژوهش محوری از رویکرد های جدید دانشگاه های پیشرفته جهان است که یادگیری را از حافظه پروری معطوف به دانایی محوری و ارتقای قدرت درک و بینش خلاق کرده است ، در دانشگاه تنها یادگیری صورت نمی پذیرد، بلکه دانشجو نحوه تفکر و اندیشه را می آموزد و دانشگاهی موفق تر است که بتواند ای چکیده کامل
        پژوهش محوری از رویکرد های جدید دانشگاه های پیشرفته جهان است که یادگیری را از حافظه پروری معطوف به دانایی محوری و ارتقای قدرت درک و بینش خلاق کرده است ، در دانشگاه تنها یادگیری صورت نمی پذیرد، بلکه دانشجو نحوه تفکر و اندیشه را می آموزد و دانشگاهی موفق تر است که بتواند این مهم را به دانشجو انتقال دهد. هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی دانشگاه پژوهش محور مرکب از ابعاد، مؤلفه ها و شاخص هایی برای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران بود. بدین منظور، از روش تحقیق آمیخته کیفی و کمی استفاده شد. نمونه ای هدفمند متشکل از 20 نفر از خبرگان آموزش عالی انتخاب شدند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از کد گذاری باز، محوری و انتخابی استفاده گردید. سپس یافته ها در ابعاد آموزش پژوهش محور، فرآیند پژوهش محور، مدیریت و رهبری پژوهش محور و خروجی پژوهش محور تنظیم شد. همچنین در بخش کمی، پرسشنامه طراحی شده بر روی نمونه ای متشکل از 350 نفر از اعضای هیئت علمی، رؤسا و معاونین واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی اجرا شد. داده های حاصل از پرسشنامه جهت آزمون با استفاده از نرم افزار spss و smart-pls تجزیه و تحلیل گردید. در رابطه با اولویت بندی مؤلفه های دانشگاه پژوهش محور نتایج حاصل از آزمون فریدمن نشان داد مؤلفه انگیزه پژوهشی در اولویت اول و مؤلفه ارزشیابی پژوهش محور در اولویت آخر قرار دارد. در رابطه با تعیین وضعیت الگوی مذکور با استفاده از آزمون t تک نمونه ای اعتبار تمامی مؤلفه های تحقیق به جز ارزشیابی پژوهش محور از طرف افراد شرکت کننده در تحقیق مورد تایید قرار گرفت. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - بررسی جامعه شناختی رابطه بین زیست جهان اجتماعی مدرن و بازاندیشی هویت سیاسی در زنان و دختران جوان ( مطالعه موردی : دختران و زنان 49-19 ساله کرج )
        سیده مریم حسینی منصور حقیقتیان اسماعیل جهانبخش
        گسترش زیست جهان اجتماعی مدرن و تاثیر بازاندیشی هویت بر تحولات اجتماعی آینده از یک سو و باور به لزوم حضور زنان در عرصه سیاسی این انتظار را بر می آورد که زنان ایرانی قدم در عرصه جدیدی از بازتعریف هویت خود در سطح تغییر ذهنی و باورها و ارزش های سیاسی گذارده باشند. پژوهش حاض چکیده کامل
        گسترش زیست جهان اجتماعی مدرن و تاثیر بازاندیشی هویت بر تحولات اجتماعی آینده از یک سو و باور به لزوم حضور زنان در عرصه سیاسی این انتظار را بر می آورد که زنان ایرانی قدم در عرصه جدیدی از بازتعریف هویت خود در سطح تغییر ذهنی و باورها و ارزش های سیاسی گذارده باشند. پژوهش حاضر با روش میدانی، تکنیک پیمایش، ابزار تحقیق پرسشنامه و با استفاده از نرم افزارهایspss و Amos ، به بررسی رابطه زیست جهان اجتماعی مدرن با بازاندیشی هویت سیاسی در زنان و دختران جوان به عنوان هدف اصلی می پردازد. جامعه آماری پژوهش را دختران و زنان 49-19 ساله شهر کرج تشکیل دادند که به تعداد 400 نفر بر اساس فرمول کوکران و به شیوه طبقه بندی خوشه ای در چند مرحله نمونه گیری تصادفی شدند. نتایج حاصل از آزمون همبستگی، فرضیه های تحقیق را تایید و ضریب (R^2) نشان داد که متغیرهای زیست جهان مدرن و موقعیت ساختاری توانسته اند60 درصد از تغییرات متغیر بازاندیشی هویت سیاسی را تبیین کنند. آزمون کلی و جزئی الگوی نظری نیز از طریق مدل سازی معادلات ساختاری مبنای نظری تحقیق را تایید نمود. پرونده مقاله