طراحی مدل مسولیت اجتماعی و سنجش آن در سازمان تامین اجتماعی
محورهای موضوعی : علوم اجتماعیداریوش بداغی 1 , علیرضا اسلامبولچی 2 , محمد ربیعی مندجین 3
1 - مدیریت دولتی، علوم انسانی، آزاد همدان، همدان، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت ، دانشکده علوم انسانی، آزاد همدان، همدان، ایران
3 - استادیارگروه مدیریت .دانشکده علوم انسانی .آزاد تهران مرکز.ایران
کلید واژه: اجتماع, مسئولیت اجتماعی, دلفی, تحلیل مضمون (تم),
چکیده مقاله :
مسئولیت اجتماعی به عنوان یکی از عناصر مهم وجودی سازمان شناخته شده است. به طوری که امروزه مسئولیت اجتماعی، موضوع حساسیت برانگیز و رو به توجه در سالهای اخیر بوده است. به نحوی که رعایت آن توسط سازمانها، رضایت ذینفعان را برای مشروعیت، ارتقا و بقای سازمان به همراه دارد. مقاله حاضر با هدف ارزیابی مسئولیت پذیری اجتماعی در سازمان تأمین اجتماعی و پیشنهاد الگویی برای سنجش آن انجام شده است. پژوهش برحسب هدف کاربردی توسعهای و برحسب روش توصیفی و از شاخه اکتشافی است که از طریق تکنیک مضمون تم و دلفی انجام پذیرفته است. جامعه آماری تحقیق جهت ارتقاء مؤلفه های مسئولیت پذیری اجتماعی اعضای هیأت علمی دانشگاه، مدیران، کارشناسان و کارکنان سازمان تأمین اجتماعی بود که برای مصاحبه 31 نفر و برای پرسشنامه 16 نفر با استفاده از روش نمونه گیری غیراحتمالی، از نوع هدفمند انتخاب شدند و در قسمت کمی برای سنجش مسئولیت پذیری اجتماعی در سازمان تأمین اجتماعی 382 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند که برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته مسئولیت اجتماعی (39 گویه) استفاده شد. روایی صوری و محتوایی ابزارها توسط متخصصان تأیید و پایایی پرسشنامه های مسئولیت اجتماعی با روش کرونباخ و به ترتیب مقدار 76/0، 84/0، 81/0، 74/0، 77/0، 82/0، 85/0 و 72/0 محاسبه شد. سنجش مدل مطلوب از روش tتک نمونه ای به کمک spss تحلیل شد که تمامی ابعاد در سطحی بالاتر از حد میانگین از نظر اجرا قرار گرفتند. براساس یافتههای تحقیق در قسمت کیفی 8 بعد اساسی شامل مسئولیت نوع دوستانه، اقتصادی، قانونی، اخلاق گرایی، عدالت اجتماعی، عدالت درمانی، تعهد کاری و صداقت و 39 شاخص میباشد.
Social responsibility is known as one of the essential elements involved in the organization's existence and it has become a sensitive and outstanding issue in recent years. Compliance with social responsibility by the organizations results in stakeholders' consent for the legitimacy, promotion and survival of the organization. This article aims to evaluate social responsibility in the social security organization and propose a model for measuring it. The research is based on an applied developmental purpose and a descriptive and exploratory approach conducted through the thematic and Delphi thematic techniques. The statistical population of the research was to enhance the social responsibility components of university faculty members, managers, experts and staff of social security organization who were selected by purposeful sampling method for interviewing 31 people and for 16 questionnaires using non-probability sampling method. Quantitative was used to measure social responsibility in the Social Security Organization using 382 people using cluster random sampling method. The face and content validity of the instruments were confirmed by experts and the reliability of Cronbach's questionnaires was 0.76, 0.84, 0.81, 0.74, 0.77, 0.82, 0.85 and 72, respectively Calculated. Descriptive analysis was performed using one-sample t-test using SPSS, all of which were performed above the average level. Based on the findings of the research, the qualitative part of the eight basic dimensions includes responsibility for philanthropy, economic, legal, morality, social justice, therapeutic justice, work commitment and honesty and 39 indicators.
_||_