• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - کارآفرینی رسانه‌ای در سازمان‌های صنعتی : باشگاه مشتریان به عنوان پلتفرم درگیرسازی مخاطب
        امیر خلفی داتیس خواجه ئیان علی بدیع زاده
        پژوهش جاری به کاربرد پلتفرم‌های اجتماعی برای درگیرسازی مشتریان با سازمان می‌پردازد و با استفاده از بازی‌وارسازی چارچوبی برای ارائه ارزش پیشنهادی توسط یک پلتفرم اجتماعی در قالب باشگاه مشتریان ارائه می‌دهد. با در نظر گرفتن درگیرسازی مشتریان به عنوان یک مسئله بدقلق، از تفک چکیده کامل
        پژوهش جاری به کاربرد پلتفرم‌های اجتماعی برای درگیرسازی مشتریان با سازمان می‌پردازد و با استفاده از بازی‌وارسازی چارچوبی برای ارائه ارزش پیشنهادی توسط یک پلتفرم اجتماعی در قالب باشگاه مشتریان ارائه می‌دهد. با در نظر گرفتن درگیرسازی مشتریان به عنوان یک مسئله بدقلق، از تفکر طراحی با رویکرد دانشگاه استنفورد به عنوان روش تحقیق استفاده شده است. پژوهشگران از مصاحبه‌های عمیق با نمونه‌ای شامل مصرف کنندگان و مدیران استفاده کرده‌اند تا پنجره‌های ارزشی برای مشتریان و پنجره‌های درآمدی برای شرکت شناسایی کرده و چارچوبی برای نظام انگیزشی بازی‌وارسازی شده پیشنهاد کنند. این نظام انگیزشی با درگیرسازی مشتریان از طریق پنجره‌های ارزشی، به ایجاد منافع برای شرکت و برآورده شدن پنجره‌های درآمدی منجر شده و سبب پای‌بندسازی مشتریان و وفاداری آنها به شرکت می‌گردد. این پژوهش با استفاده از توانمندی‌های رسانه‌های جدید به مشارکت در مطالعات کارآفرینی رسانه‌ای شرکتی پرداخته و به استفاده شرکت‌های صنعتی ایرانی در استفاده از قابلیت‌های درگیرساز رسانه‌های جدید برای پای‌بندی مشتریان به برند خود کمک می‌کند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - انتخاب رویکرد مناسب خط مشی گذاری عمومی در محیط های مختلف: مطالعه فراترکیب
        نیما اسکندری نیا کرم اله دانش فرد ابوالحسن فقیهی
        دانش خط مشی گذاری عمومی در حال حاضر با انبوه رویکردهای جدید شامل رویکردهای انطباقی، شبکه خط مشی، اشاعه نوآوری بسته و اشاعه نوآوری باز مواجه شده است. در چنین شرایطی توانایی انتخاب رویکرد مناسب برای خط مشی گذاری از بین مجموعه ای از رویکردهای متنوع، بسیار حائز اهمیت می باش چکیده کامل
        دانش خط مشی گذاری عمومی در حال حاضر با انبوه رویکردهای جدید شامل رویکردهای انطباقی، شبکه خط مشی، اشاعه نوآوری بسته و اشاعه نوآوری باز مواجه شده است. در چنین شرایطی توانایی انتخاب رویکرد مناسب برای خط مشی گذاری از بین مجموعه ای از رویکردهای متنوع، بسیار حائز اهمیت می باشد. هدف از این پژوهش، ارائه چارچوبی اقتضائی به منظور انتخاب رویکرد خط مشی گذاری مناسب از بین رویکردهای مرحله ای، انطباقی، شبکه ای و اشاعه نوآوری تحت شرایط مختلف محیطی است.به لحاظ ابعاد پژوهش، این تحقیق دارای مخاطب بنیادی می باشد و نتایج آن برای جامعه علمی قابل کاربرد است. داده های گردآوری شده از نوع داده های کیفی هستند و به کمک روش استقرایی فراترکیب نظریه پردازی (Finfgeld-connett, 2018) بدست آمده اند. در این روش از طریق مراحل جمع آوری داده ها و نمونه گیری، یادداشت برداری درون مطالعه ای و میان مطالعه ای و نهایتاً برقراری روابط پویا بین متغیرها، نظریه تولید می شود.طبق یافته های این پژوهش، در شرایطی که قدرت پیش بینی وجود نداشته باشد، رویکرد چرخه خط مشی عمومی فاقد کاربرد است. تحت چنین شرایطی اول باید به کمک روش های انطباقی، قدرت پیش بینی را افزایش داد و سپس به کمک یکی از رویکردهای چرخه خط مشی عمومی، نوآوری باز، نوآوری بسته و یا شبکه سازی اقدام به خط مشی گذاری نمود. انتخاب هر یک از این رویکردها نیز وابسته به دو متغیر مشارکت گرایی عمومی و نوآوری گرایی عمومی می باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - بررسی ساختار داخلی مدل تعالی EFQM با رویکرد ترکیبی نگاشت شناختی فازی و مدل‌سازی معادلات ساختاری در صنایع کاشی و سرامیک استان یزد
        سیدحیدر میرفخرالدینی داوود عندلیب اردکانی نسرین جمشیدی
        در دنیای پیچیده و رقابتی امروز استفاده از سیستمی جامع و مناسب مانند مدل تعالیEFQM جهت ارزیابی عملکرد، شناسایی نقاط قوت و ضعف و بهبود عملکرد برای سازمان‌ها کاملاً ضروری می‌نماید. از آنجا که هیچ سیستمی بدون توجه به روابط بین اجزا و مسئله بازخورد نمی‌تواند به هدف خود دست ی چکیده کامل
        در دنیای پیچیده و رقابتی امروز استفاده از سیستمی جامع و مناسب مانند مدل تعالیEFQM جهت ارزیابی عملکرد، شناسایی نقاط قوت و ضعف و بهبود عملکرد برای سازمان‌ها کاملاً ضروری می‌نماید. از آنجا که هیچ سیستمی بدون توجه به روابط بین اجزا و مسئله بازخورد نمی‌تواند به هدف خود دست یابد پژوهش حاضر با هدف تعیین و تأیید کمی روابط و حلقه های بازخوردی در مدل تعالی EFQM در صنایع کاشی و سرامیک استان یزد انجام شده است. جهت نیل به این هدف، تلفیقی از دو رویکرد نگاشت‌شناختی فازی و مدل‌سازی معادلات ساختاری استفاده شد. در مرحله اول تعداد 7 خبره، 22 رابطه بین معیارهای نه‌گانه مدل تعالی EFQM را شناسایی نمودند و در مرحله دوم صحت این روابط طی دو مدل مفهومی توسط 80 مدیر ارشد صنایع کاشی و سرامیک استان یزد مورد ارزیابی کمی قرار گرفت، این مدل‌ها بر اساس دو اصل پذیرفته شده مدل تعالی EFQM یعنی تأثیر توانمندسازها بر نتایج و تأثیر نتایج بر توانمندسازها در بازخورد و از طریق یادگیری، خلاقیت و نوآوری شکل گرفتند، تعیین نوع جهت و شدت این روابط و تأیید کمی آن مدیران را در شناسایی نقاط قوت و ضعف و معرفی پروژه‌های بهبود مستمر و افزایش امتیازات خودارزیابی در صنایع مذکور یاری می‌رساند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - مدل تدوین استراتژی تحقیق و توسعه درصنایع ساخت تجهیزات نیروگاهی با رویکرد تحقق اهداف کسب و کار
        علی نعمانی صیقلان عباس خمسه تقی ترابی
        صنایع ساخت تجهیزات نیروگاهی به دلیل استفاده از تکنولوژی های بروز در محصولات تولیدی خود نیازمند حرکت در مرزهای دانش و تکنولوژی می باشد. آنچه این امر را تسهیل می نماید پرداختن به تحقیق و توسعه در این صنعت می باشد. پژوهش حاضر به دنبال تدوین مدل پویای استراتژی تحقیق و توسعه چکیده کامل
        صنایع ساخت تجهیزات نیروگاهی به دلیل استفاده از تکنولوژی های بروز در محصولات تولیدی خود نیازمند حرکت در مرزهای دانش و تکنولوژی می باشد. آنچه این امر را تسهیل می نماید پرداختن به تحقیق و توسعه در این صنعت می باشد. پژوهش حاضر به دنبال تدوین مدل پویای استراتژی تحقیق و توسعه در جهت تحقق اهداف کسب و کار با استفاده از روش مدل سازی سیستم داینامیک به عنوان ابزاری قدرتمند جهت تحلیل اجزای موثر بر سیستم و تحلیل روابط بین آنها و پیش بینی رفتار آتی سیستم بر مبنای سناریوهای تعریف شده، می باشد. حلقه های علی و معلولی با کمک خبرگان صنعت نیروگاهی استخراج شده و مدلسازی بر اساس آن صورت گرفته است و از نرم افزار ونسیم برای مدلسازی استفاده گردیده است. در این پژوهش سه سناریو برای افزایش میزان تحقق اهداف استراتژی تحقیق و توسعه مدنظر قرار گرفته است. در سناریوی حالت پایه فرض شده است که مقادیر پارامترها و اهرم‌های تصمیم‌گیری مطابق با روند گذشته باشد. در حالت خوش‌بینانه، وضعیت بودجه تحقیق و توسعه و همکاری‌های برون‌سازمانی بهبود می‌یابد و سازمان در جذب سرمایه و جلب حمایت‌های بیرونی برای پروژه‌های تحقیق و توسعه موفق‌تر عمل می‌کند. همچنین در این سناریو، کیفیت مدیریت پروژه بهبود می‌یابد که در نتیجه مدت زمان انجام پروژه‌ها و نسبت شکست پروژه‌ها کاهش می‌یابد. در سناریوی بدبینانه نیز متغیرهای مذکور در جهت عکس تغییر می‌کند. نتایج شبیه‌سازی نشان می‌دهد که تغییرات 20± درصدی در اکثر قریب به اتفاق متغیرها، تاثیر بیش از 20درصدی خواهد داشت که نشان‌دهنده اثربخشی تغییرات است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - تبیین الگوی راهبرد چابکی در صنعت خودروسازی کشور بر مبنای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی
        عیسی روغنی ممقانی جلال حقیقت منفرد احمد جعفرنژاد چقوشی
        چابکی لازمة پیشرفت در صنعت است. متخصصین در هر دو حوزة دانشگاه و صنعت، مدت‌هاست که بر اهمیت تولید چابک برای دستیابی به رقابت‌پذیری پایدار اذعان دارند. در این راستا، سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به عنوان یک سند بالادستی می‌تواند راهنمای خوبی برای چابک‌سازی صنایع تولیدی کش چکیده کامل
        چابکی لازمة پیشرفت در صنعت است. متخصصین در هر دو حوزة دانشگاه و صنعت، مدت‌هاست که بر اهمیت تولید چابک برای دستیابی به رقابت‌پذیری پایدار اذعان دارند. در این راستا، سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به عنوان یک سند بالادستی می‌تواند راهنمای خوبی برای چابک‌سازی صنایع تولیدی کشور در شرایط تحریم کنونی باشد. لذا با هدف شناسایی عناصر چابکی و به منظور تبیین راهبردهای چابکی در صنعت خودروسازی کشور، این سند تحلیل مضمون گردید. این پژوهش، از منظر هدف، یک تحقیق کاربردی و از نظر روش، یک تحقیق کیفی می‌باشد. داده‌های سند، یک بار به شیوة دستی و یک بار با استفاده از نرم‌افزار کدگذاری گردید که منجر به شناسایی 37 مضمون پایه شد. سپس با استفاده از پرسشنامة سنخیت‌سنجی، به روش دلفی فازی، از خبرگان منتخب صنعت خودروی سواری و سبک کشور نظرسنجی گردید که نتایج آن، تأیید ارتباط قوی 15 مضمون با صنعت مورد مطالعه بود. این مضامین پایه با به‌کارگیری روش نگاشت شناختی در 3 مضمون سازمان‌دهنده دسته‌بندی شد که در قالب شبکة مضامین ترسیم گردید. مطابق با یافته‌های تحقیق، 1- چابک‌سازی نیروی انسانی از طریق: توانمندسازی، ارتقاء آموزش، افزایش مهارت، تجربه و انعطاف‌پذیری، فرهنگ کار جهادی، فرهنگ کار استاندارد، و تقویت کار گروهی 2- چابکی تولید و عملیات از طریق: تقویت عوامل تولید، انعطاف‌پذیری تولید و محصول، و کیفیت تولید و محصول و 3- چابکی زنجیرة تأمین از طریق: مدیریت بهینة منابع، مدیریت قابلیت‌ها، تنوع در تأمین، و توسعة همکاری و مشارکت، به عنوان راهبردهای چابکی صنعت خودروسازی معرفی شده‌اند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - طراحی و تبیین مدل نهادینه سازی راهبرد توانمندسازی فردی از مجرای رسانه جمعی تلویزیون
        میثم سام بند علی اکبر فرهنگی جمشید صالحی صدقیانی محمدرضا قائدی
        هر انسانی قابلیت هایی دارد که درونمایه دستیابی به کمال انسانی را تشکیل می دهد. فعلیّت این ظرفیت جز از مسیر توانمندسازی فردی قابل تأمین نمی باشد. جهت تحقق این امر، یکی از انواع نهادهای تأثیرگذار، رسانه است. امروزه ظرفیت انواع رسانه و به ویژه رسانه های جمعی به اندازه ای ا چکیده کامل
        هر انسانی قابلیت هایی دارد که درونمایه دستیابی به کمال انسانی را تشکیل می دهد. فعلیّت این ظرفیت جز از مسیر توانمندسازی فردی قابل تأمین نمی باشد. جهت تحقق این امر، یکی از انواع نهادهای تأثیرگذار، رسانه است. امروزه ظرفیت انواع رسانه و به ویژه رسانه های جمعی به اندازه ای است که به عنوان عاملی در توسعه انسانی مطرح هستند. یکی از رسانه های جمعی که به دلیل برخورداری از میزان پوشش، گستردگی نفوذ، تعدد شبکه های پخش، ژانرهای برنامه سازی، مداومت ارتباط، مصرف رسانه ای و نیازهای روزمره مخاطب، دارای قدرت اثر می باشد، تلویزیون است. هدف این مقاله طراحی مدلی به منظور نهادینه سازی راهبرد توانمندسازی فردی از مجرای تلویزیون است. روش تحقیق مورد استفاده، آمیخته اکتشافی و با استفاده از راهبرد گونه شناسی است. جامعه آماری این پژوهش را صاحب نظران این حوزه تشکیل داده اند. در بخش کیفی، نمونه آماری با استفاده از روش نمونه گیری نظری 13 نفر و در بخش کمّی 385 نفر به شیوه نمونه گیری تصادفی انتخاب گردید. ابزار جمع آوری داده ها مصاحبه نیمه ساختاریافته فردی و پرسشنامه محقق ساخته است. تحلیل داده ها بر اساس مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار Smart-PLS انجام شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که عوامل محیطی، انسانی، تلویزیون، برنامه ریزی و ویژگی های مخاطب می توانند متغیر توانمندسازی فردی را پیش بینی کنند. نهایتاً آن چه به دنبال آن بودیم؛ طراحی مدل نهادینه سازی راهبرد توانمندسازی فردی از مجرای رسانه جمعی تلویزیون بود که نتایج آزمون مدل نشان می دهد مدل پیشنهادی در مجموع می تواند 7/62 درصد از تغییرات مربوط به متغیر وابسته توانمندسازی فردی را تبیین می کند. پرونده مقاله