کارآفرینی رسانهای در سازمانهای صنعتی : باشگاه مشتریان به عنوان پلتفرم درگیرسازی مخاطب
محورهای موضوعی : پژوهش های مدیریت راهبردیامیر خلفی 1 , داتیس خواجه ئیان 2 , علی بدیع زاده 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه کارآفرینی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
2 - استادیار مدیریت، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت صنعتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
کلید واژه: کارآفرینی رسانهای, درگیرسازی مخاطب, باشگاه مشتریان, پلتفرم اجتماعی, بازیوارسازی,
چکیده مقاله :
پژوهش جاری به کاربرد پلتفرمهای اجتماعی برای درگیرسازی مشتریان با سازمان میپردازد و با استفاده از بازیوارسازی چارچوبی برای ارائه ارزش پیشنهادی توسط یک پلتفرم اجتماعی در قالب باشگاه مشتریان ارائه میدهد. با در نظر گرفتن درگیرسازی مشتریان به عنوان یک مسئله بدقلق، از تفکر طراحی با رویکرد دانشگاه استنفورد به عنوان روش تحقیق استفاده شده است. پژوهشگران از مصاحبههای عمیق با نمونهای شامل مصرف کنندگان و مدیران استفاده کردهاند تا پنجرههای ارزشی برای مشتریان و پنجرههای درآمدی برای شرکت شناسایی کرده و چارچوبی برای نظام انگیزشی بازیوارسازی شده پیشنهاد کنند. این نظام انگیزشی با درگیرسازی مشتریان از طریق پنجرههای ارزشی، به ایجاد منافع برای شرکت و برآورده شدن پنجرههای درآمدی منجر شده و سبب پایبندسازی مشتریان و وفاداری آنها به شرکت میگردد. این پژوهش با استفاده از توانمندیهای رسانههای جدید به مشارکت در مطالعات کارآفرینی رسانهای شرکتی پرداخته و به استفاده شرکتهای صنعتی ایرانی در استفاده از قابلیتهای درگیرساز رسانههای جدید برای پایبندی مشتریان به برند خود کمک میکند.
This research investigates application of social platforms for customer engagement, and by using of gamification, presents a framework for value proposition in a platform-based customer club. Audience engagement has been addressed as a wicked problem, and for this reason, Stanford approach to design research used as research method. The means for data collection has been deep interviews with two groups of managers and customers. Researchers extracted windows of values for customers and windows of income for the company. Then by proposing a gamified system for motivating customers to operate in the platform, a mechanism of keeping them as loyal customers has been developed. This research contributes theoretically by expansion of media corporate entrepreneurship and also by use of new media engaging properties to lock-in customers. Then by proposing a gamified system for motivating customers to operate in the platform, a mechanism of keeping them as loyal customers has been developed.
حجازی، محمدرضا؛ جعفری مقدم؛ سعید، سهیلی، سارا (1391). شناسایی میزان تاثیر جو سازمانی بر نوآوری (مطالعه موردی: بانک ملت)، توسعه کارآفرینی 5(2)،67-86
خلفی، امیر؛ خواجه ئیان، داتیس؛ بدیعزاده، علی (1398). توسعه کارآفرینی رسانهای با استفاده از درگیرسازی مخاطب در پلتفرمهای اجتماعی، مطالعات رسانهای، سال چهاردهم، 69 -59
خلفی، امیر؛ خواجه ئیان، داتیس؛ بدیعزاده، علی (1397).شناسایی سنجههای اندازهگیری عملکرد پلتفرمهای درگیرسازی مخاطبان مبتنی بر رسانههای اجتماعی در صنعت خودروسازی کشور، مطالعات رسانهای، سال سیزدهم، 47-57
خواجه ئیان، داتیس؛ امیدی، افشین؛ نوروزی، اسماعیل (1398).درگیرسازی مخاطب در رسانهها: ارائه چارچوبی مفهومی، فصلنامه رسانه، دوره 30 ،شماره 3 ،47 -69
خواجه ئیان، داتیس (1398).درآمدی بر مدیریت شبکههای اجتماعی و کسب و کارهای پلتفرمی. تهران انتشارات ادیبان روز، چاپ اول.
سخدری، کمال (1394).قابلیت شبکهسازی و عملکرد کارآفرینانه سازمانی: تبیین نقش رایش های راهبردی سازمانی (مطالعه موردی: شرکت های ارائه کننده تجهیزات و خدمات فنی و مهندسی به بخش معدن و صنایع معدنی ایران)، توسعه کارآفرینی 8(1)،159-174
سلطانی چوبقلو، توحید (1397). راهکارهای انگیزش کارکنان سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران برای مشارکت در فرایند تسهیم دانش به کمک تکنیکهای بازی وار سازی»، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت رسانه، دانشگاه صدا و سیمافریدی زاد، امیرمسعود (1395).ابهام زدایی از تفکر طراحی و شاخصهای آن، مطالعات تطبیقی هنر، (11)6، 37-25 .
کمالی اردکانی، فاطمه (1390).تفکر طراحی شیوهای موثر در حل خلاقانه مسئله، چهارمین کنفرانس ملی مهندسی و مدیریت نوآوری ایران، . 1-27 .
لاوسون، برایان (1392).طراحان چگونه میاندیشند، ترجمه ندیمی، حمید، تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
یدالهی فارسی، جهانگیر؛ عزیزی زیارت، امید؛ خواستار، حمزه (1388).بررسی رابطه بین ساختار و کارآفرینی سازمانی (مطالعه موردی: بانکهای خصوصی سطح شهر تهران)کارآفرینی توسعه ، (5) 2، 80 -55.
Achtenhagen, L (2017). Media Entrepreneurship—Taking Stock and Moving Forward, International Journal on Media Management, 19(1), 1-10.
Bartle, R (1996). Hearts, clubs, diamonds, spades: Players who suit MUDs. Journal of MUD research, 1(1), 19.
Bechmann, A (2013). Internet profiling: The economy of data intraoperability on Facebook and Google. MedieKultur: Journal of Media and Communication Research, 29(55), 72–91.
Bunchball, Inc (2010). Gamification 101: An introduction to the use of game dynamics to influence behavior.
Chen, C. F., & Wang, J. P (2016). Customer participation, value co-creation and customer loyalty–A case of airline online check-in system. Computers in Human Behavior, 62, 346-352.
Cossío-Silva, F. J., Revilla-Camacho, M. Á., Vega-Vázquez, M., & PalaciosFlorencio, B (2016). Value co-creation and customer loyalty. Journal of Business Research, 69(5), 1621-1625.
Dal Zotto, C. and Omidi, A (2020). Platformization of Media Entrepreneurship: A Conceptual Development, Nordic Journal of Media Management 1(2), DOI: 10.5278/njmm.2597-0445.5234
Di Minin, A.; Mendonca, L; Ormala, E; Evans, P (2016). Assessing the platform economy, Issues in Science and Technology, 2016, Vol.32(4), p.13.
Duffy, B.E (2017). the platformization of fashion in the influencer economy, The 18th Annual Conference of the Association of Internet Researchers, 18- 21 October, Tartu, Estonia
Dufva, M., Koivisto, R., Ilmola-Sheppard, L., & Junno, S (2017). Anticipating Alternative Futures for the Platform Economy. Technology Innovation Management Review, 7(9): 6–16.
Ebrahimi, P., Ahmadi, M., Gholampour, A. and Alipour, H (2019). CRM performance and development of media entrepreneurship in digital, social media and mobile commerce, International Journal of Emerging Markets. DOI: 10.1108/IJOEM-11-2018-0588
Gawer, A (2014). Bridging differing perspectives on technological platforms: Toward an integrative framework. Research Policy, 43(7), 1239– 1249.
Hang, M (2016). Media Corporate Entrepreneurship, Springer, Germany. - Hoag, A (2008). Measuring media entrepreneurship. The International Journal on Media Management, 10(2), 74-80.
Hax, A. C (2010). The delta model: reinventing your business strategy. Springer Science & Business Media.
Hossain, S. F. A (2019). Social Networking and Its Role in Media Entrepreneurship: Evaluating the Use of Mobile Phones in the Context of Online Shopping–A Review. Journal of Media Management and Entrepreneurship (JMME), 1(1), 73-86.
Holbrook, M. B (1999). Introduction to customer value. In M. B. Holbrook (Ed.), Consumer value: A framework for analysis and research (pp. 1e29). New York: Routledge.
Iglesias, O., Ind, N & Alfaro, M (2013). The organic view of the brand: A brand value co-creation model. Journal of Brand Management 20(8), 670–688
Jobst, B., Köppen, E., Lindberg, T., Moritz, J., Rhinow, H., & Meinel, C (2012). The faith-factor in design thinking: Creative confidence through education at the design thinking schools Potsdam and Stanford?. In Design thinking research ( 35-46). Springer, Berlin, Heidelberg.
Karimi, K & Salavatian, S (2018). Audience Engagement as a Competitive Advantage in Public Television: Case of Gamification Use in IRIB IPTV. In Competitiveness in Emerging Markets (391-408). Springer, Cham.
Keneny, M & Zysman, J (2016). The rise of the platform economy, Issue in Science and Technology, Spring issue: 61-69
Khajeheian, D (2017). Media Entrepreneurship: A consensual definition, AdMinsiter, 30: 91-113
Khajeheian, D (2019). Qualitative Methods in Media Entrepreneurship Research: Clarification of the terms Framework, Model and Pattern. ADminister, (34), 15-34.
Khajeheian, D & Ebrahimi, P (2020). Media branding and value co-creation: effect of user participation in social media of newsmedia on attitudinal and behavioural loyalty, European Journal of International Management, in press
Kreiser, P. M (2011). Entrepreneurial orientation and organizational learning: The impact of network range and network closure. Entrepreneurship Theory and Practice, 35(5), 1025-1050.
Lefebvre, R. C (2007). The new technology: the consumer as participant rather than target audience. Social Marketing Quarterly, 13(3), 31-42.
Leong, N & Belzer, A (2017). The new public accommodations: race discrimination in the platform economy, Georgetown Law Journal, Vol.105(5), p.1271.
Lumpkin, G. T & Dess, G. G (2001). Linking two dimensions of entrepreneurial orientation to firm performance: The moderating role of environment and industry life cycle. Journal of business venturing, 16(5), 429-451.
Minafam, Z (2019). Corporate Entrepreneurship and Innovation Performance in Established Iranian Media Firms. AD-minister, (34), 77-100.
Osterwalder, A., Pigneur, Y., Bernarda, G., & Smith, A (2014). Value proposition design: How to create products and services customers want. John Wiley & Sons.
Parker, G., Van Alstyne, M & Choudary, S. P (2016).Platform Revolution: How Networked Markets Are Transforming the Economyand How to Make Them Work for You, Norton and company publisher
Poell, T., Nieborg, D., Duffy, B. E., Prey, R & Cunningham, S (2017). the platformization of cultural production, The 18th Annual Conference of the Association of Internet Researchers, 18-21 October, Tartu, Estonia
Rieder, B & Sire, G (2014). Conflicts of interest and incentives to bias: A microeconomic critique of Google's tangled position on the Web. New Media & Society, 16(2), 195–211.
Reillier, L. C & Reillier, B (2017). Platform Strategy: How to Unlock the Power of Communities and Networks to Grow Your Business. Routledge.
Santoro, G., Ferraris, A., Giacosa, E & Giovando, G (2018). How SMEs engage in open innovation: a survey. Journal of the Knowledge Economy, 9(2), 561-574.
Schuhmacher, L., Pagenkopf, A., Lingamaneni, R & Scheible, J (2018, November). Emotion Enhancement through Ubiquitous Media Technology in a Smart Kitchen Environment. In Proceedings of the 17th International Conference on Mobile and Ubiquitous Multimedia (317-325). ACM.
Sharifi, S. M., Khajeheian, D & Samadi, K (2019). Corporate Media Entrepreneurship in Public Service Broadcasts: An exploratory Study of IRIB use of External Innovations. AD-minister, (34), 93-110.
Sirén, C & Kohtamäki, M (2016). Stretching strategic learning to the limit: The interaction between strategic planning and learning. Journal of Business Research, 69(2), 653-663.
Teng, B. S (2007). Corporate entrepreneurship activities through strategic alliances: A resource‐based approach toward competitive advantage. Journal of Management studies, 44(1), 119-142.
Tu, J., Liu, L & Wu, K (2018). Study on the Learning Effectiveness of Stanford Design Thinking in Integrated Design Education, Sustainability 10 (2649), 1-21. DOI: 10.3390/
Turow, J (2011). The daily you: How the new advertising industry is defining your identity and your worth. New Haven, CT: Yale University Press.
Werbach, K. & Hunter, D (2012). For The Win How Game Thinking Can Revolutionize Your Business, Wharton Press
_||_