طراحی مدل اکوسیستم هوشمند کسبوکار در صنعت گردشگری پزشکی ایران به روش فراترکیب
محورهای موضوعی : پژوهش های مدیریت راهبردی
روزبه اخلاقی فیض آثار
1
,
محمد تقی امینی
2
,
یزدان شیرمحمدی
3
*
,
علی شاه نظری
4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 - استاد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
3 - دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
4 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
کلید واژه: اکوسیستم هوشمند کسبوکار, هوش مصنوعی, صنعت گردشگری پزشکی, فراترکیب,
چکیده مقاله :
گردشگری پزشکی امروزه از روبه رشدترین بخش های صنعت گردشگری جهان است که باعث شده سازمان های دست اندرکار و کشورهای علاقه مند به توسعه گردشگری توجه خود را به این بخش از صنعت گردشگری جلب و برای آن برنامه¬ریزی کنند. یکی از مهمترین مسائلی که با توجه به تنوع بازیگران حوزه گردشگری پزشکی از اهمیت به سزایی برخوردار است نحوه هماهنگی بازیگران و طراحی یکپارچه راه حل برای گردشگران پزشکی است که بدون بهکارگیری سیستمهای هوشمند و هوش مصنوعی نمیتوان انتظار داشت بتوان راهکاری جامع برای این حوزه ارائه کرد. بر این اساس در این پژوهش به دنبال ارائه مدل اکوسیستم هوشمند کسبوکار در صنعت گردشگری پزشکی ایران با استفاده از روش فراترکیب هستیم. مطالعه حاضر به صورت پژوهش فراترکیب در چندین مرحله انجام شده است. ابتدا با شناسایی مقولات، مفاهیم و کدهای اکوسیستم هوشمند کسبوکار در صنعت گردشگری پزشکی و ارزیابی روایی و پایایی آن، مدل مفهومی اولیه پژوهش شکل گرفت. از 29 مطالعه بازیابی شده نهایتا 15 مطالعه کاملا مرتبط با هدف مطالعه برای انجام فراترکیب وارد شدند. مدل پژوهش حاضر متشکل 7 مقوله اصلی، 16 مفهوم و 84 مقوله فرعی میباشد که می تواند مدل اکوسیستم هوشمند کسبوکار در صنعت گردشگری پزشکی را نمایش دهد. یافته های حاصل، الگو و دیدگاه جدیدی در راستای طراحی مدل اکوسیستم هوشمند کسبوکار در صنعت گردشگری پزشکی ایران ارائه می کند که برای مدیران، برنامه ریزان و سیاست مداران نظام پزشکی مفید خواهد بود.