• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - اعتبارسنجی پیشران های کلیدی مدیریت عملکرد در سازمانهای خدماتی
        صادق خدادادی آمنه مالمیر کامبیز حمیدی جواد نیک نفس
        چکیدهنظام اداری در هر کشور به دلیل ارتباط مستقیم و رودررو با آحاد و لایههای مختلف اجتماع از اهمیت و اعتبارخاصی برخوردار است و به دلیل اینکه حجم عظیمی از خدمات دولت از طریق کانالها و بخشهای مختلفدولتی به دست شهروندان میرسد؛ لذا برخورداری از یک نظام اداری انسجام، کارآمد، چکیده کامل
        چکیدهنظام اداری در هر کشور به دلیل ارتباط مستقیم و رودررو با آحاد و لایههای مختلف اجتماع از اهمیت و اعتبارخاصی برخوردار است و به دلیل اینکه حجم عظیمی از خدمات دولت از طریق کانالها و بخشهای مختلفدولتی به دست شهروندان میرسد؛ لذا برخورداری از یک نظام اداری انسجام، کارآمد، شفاف و پاسخگوهمواره از دغدغههای دولتمردان و سیاستگذاران هر جامعهای محسوب میگردد؛ لذا، استفاده از اینچارچوب و با تأکید بر عوامل کلیدی بر ارزیابی عملکرد سازمان و مقایسه آن با سایر سازمانها ضروری بهنظر میرسد؛ بنابراین، هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی عوامل مؤثر بر مدیریت عملکرد است. بدینمنظور به روش مصاحبه از 75 نفر خبرگان منتخب سازمان ثبتاحوال کشور و تکمیل 363 پرسشنامه دادههایموردنیاز جمعآوری گردید. همچنین، جهت یافتن عوامل مؤثر از روش معادلات ساختاری، تحلیل عاملی وآزمون فریدمن استفاده شد. نتایج حاکی از آن است، در بین عوامل برونسازمانی، مؤلفه فرهنگی/اجتماعی ودر بین عوامل درونسازمانی، مؤلفه شیوه مدیریت و در بین عوامل فرایندی، مؤلفه روش سنجش و در بینعوامل نتیجهای، مؤلفه بازخورد فردی و در بین عوامل پیامدی، مؤلفه کارایی بیشترین همبستگی را با مدیریتعملکرد دارند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - بررسی عوامل مؤثر بر آگاهیبخشی سود با تأکید بر نظام راهبری
        محسن عسگری نقی فاضلی خسرو فغانی ماکرانی
        چکیدهیکی از مهمترین اطلاعات گزارششده جهت تصمیم گیری سهام داران سود حسابداری است و نقش اصلیانتقال اثربخش و دارای اعتبار اطلاعات به افراد برون سازما نی را میتوان گزار شگری مالی دان ست. هدف ازاین مطالعه برر سی عوامل مؤثر بر آگاهیبخ شی سود ح سا بداری با تأکید بر شاخص های کی چکیده کامل
        چکیدهیکی از مهمترین اطلاعات گزارششده جهت تصمیم گیری سهام داران سود حسابداری است و نقش اصلیانتقال اثربخش و دارای اعتبار اطلاعات به افراد برون سازما نی را میتوان گزار شگری مالی دان ست. هدف ازاین مطالعه برر سی عوامل مؤثر بر آگاهیبخ شی سود ح سا بداری با تأکید بر شاخص های کیفیت کمیتههایحسابرسی و نظام راهبری در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. پژوهش حاضر ازبعد هدف پژوهش به عنوان پژوهشمممی کاربردی طبقه بند ی میگردد و از بعد نحوه گردآوری دادهها جزوتحقیقات نیمه تجربی در زمینه تحق یقات اثباتی حسمممابداری اسمممت. جامعه آماری این پژوهش شمممامل کلیهشرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است که اطلاعات گردآوری شده از نمونه این جامعه،متشکل از 795 شرکت برای دوره زمانی 7387 الی 7388 است. دادههای لازم برای آزمون فرضیه پژوهش ازطریق مراجعه به اطلاعیههای کمیتههای حسممابرسممی شممرکتها، صممورتهای مالی و پایگاه اینترنتی بورساوراق بهادار استخراج شده است. همچنین تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار اقتصادسنجی Eviewsصورت گرفته ا ست. یافتههای پژوهش ن شان میدهد که شاخص های کیفیت کمیتههای ح سا بر سی شاملاسممتقلال، تعداد و تخصممص مالی اعضمما و شمماخصهای نظام راهبری شممامل اسممتقلال و تعداد اعضممایهیئتمدیره، ثبات و دوگانگی نقش مدیرعامل بر آگاهیبخشی سود تأثیر معناداری دارند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - شناسایی پیامدهای پیاده سازی تعالی بازاریابی
        جمال قادری نسب حسن اسماعیلپور منصوره علیقلی داریوش غلامزاده
        چکیده:پژوهش حاضر باهدف شناسایی پیامدهای پیاده سازی تعالی بازاریابی در صنعت هوانوردی انجام شده است . روشپژوهش کیفی بوده، مبتنی بر روش نظریه زمینهای انجام شده است. جامعه تحقیق در مرحله کیفی مشتمل بر خبرگانصنعت هوانوردی میباشد. ابزار جمع آوری اطلاعات در مرحله کیفی مصاحبه ع چکیده کامل
        چکیده:پژوهش حاضر باهدف شناسایی پیامدهای پیاده سازی تعالی بازاریابی در صنعت هوانوردی انجام شده است . روشپژوهش کیفی بوده، مبتنی بر روش نظریه زمینهای انجام شده است. جامعه تحقیق در مرحله کیفی مشتمل بر خبرگانصنعت هوانوردی میباشد. ابزار جمع آوری اطلاعات در مرحله کیفی مصاحبه عمقی و پروتکل مصاحبه است. روشنمونه گیری در مرحله کیفی هدفمند بوده و نمونه گیری تا نیل به اشباع نظری ادامه پیدا کرده و نهایتاً تعداد 23 مصاحبهانجام شده است برای تجزیه وتحلیل دادهها در مرحله کیفی از روش تحلیل تم شامل کدگذاری باز، محوری و انتخابی باکمک نرم افزار MAXqda استفاده شده است. نتایج مرحله کیفی تحقیق نشان میدهد تعالی بازاریابی از مولفههایارزش آفرینی، محرک بازار بودن، بهره وری بازاریابی، یادگیری بازاریابی، مسئولیت پذیری اجتماعی و بازاریابی اخلاقیتشکیل شده است. شرایط علی تأثیرگذار بر تعالی بازاریابی شامل دانش بازاریابی، استراتژیهای بازاریابی، بازاریابیداخلی، بازاریابی رابطه مند، بازاریابی یکپارچه و بازاریابی عملکرد است. تعاملات شامل تحقیقات بازاریابی، استراتژیهایبازار هدف، جایگاه سازی و آمیخته بازاریابی و پیامدهای تعالی بازاریابی هم شامل دستاوردهای مبتنی بر مشتری ودستاوردهای مالی، اجتماعی و زیست محیطی است. شرایط زمینهای شامل مأموریت سازمان، فرهنگ بازاریابی سازمانساختار سازمان و زیرساختهای بازاریابی است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - بررسی رابطه میان تعالی مدیریت و عملکرد کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان
        نواب سپاهیان علیرضا سرگلزایی
        چکیدهاز نظر روش، این پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی است. این پژوهش بر اساس هدف، یک پژوهشکاربردی و از نظر زمانی جزء پژوهشهای کاربردی است. از لحاظ نوع جمع آوری دادهها، این پژوهش درزمره پژوهشهای کتابخانهای و میدانی قرار دارد. جامعه آماری در این پژوهش، کارکنان دانشگاه آزاد ا چکیده کامل
        چکیدهاز نظر روش، این پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی است. این پژوهش بر اساس هدف، یک پژوهشکاربردی و از نظر زمانی جزء پژوهشهای کاربردی است. از لحاظ نوع جمع آوری دادهها، این پژوهش درزمره پژوهشهای کتابخانهای و میدانی قرار دارد. جامعه آماری در این پژوهش، کارکنان دانشگاه آزاد اسلامیواحد زاهدان شامل 333 نمیباشد و نمونه آماری را از این جامعه بر اساس جدول مورگان و به روشنمونه گیری تصادفی ساده در دسترس انجام شده است که شامل 768 نفر از کارکنان است. ابزار گردآوریاطلاعات در این پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته حاوی سؤالات اثربخشی عملکرد کارکنان و تعالی مدیریتدانشگاه است. جهت بررسی روایی پرسشنامه، در این تحقیق از روش روایی محتوا استفاده شده است. برایمحاسبه ضریب پایایی داوران از روش CVR 3 بود که حاکی از / استفاده شد که ضریب به دست آمده 98مناسب بودن ابزار است. همچنین جهت تعیین پایایی آزمون، از روش آلفای کرونباخ بهره گرفته شده است که3(، نشان از پایایی ابزار داشت. / در آن 23 پرسشنامه مورد سنجش اولیه قرار گرفت و نتایج بهدستآمده ) 87در این پژوهش برای تجزیه وتحلیل دادهها از نرم افزار SPSS 24 و Amos استفاده شده است. یافته هایپژوهش نشان داده است که میان تعالی مدیریت و هر یک از مؤلفه های عملکرد کارکنان رابطه معنادار وجوددارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - ارتباط مدیریت دانش با نوآوری سازمانی در اداره ورزش و جوانان
        سید سجاد حسینی حسین رستم خانی مهریه پناهی
        چکیدههدف مطالعة حاضر تعیین رابطه مدیریت دانش با نوآوری سازمانی در اداره ورزش و جوانان بود. روشمطالعة حاضر توصیفی بوده و با طرح همبستگی اجرا شد. جامعه آماری مطالعه حاضر را مدیران و کارکناناداره ورزش و جوانان شهرهای استان زنجان تشکیل میدادند که 76 تن به صورت نمونه برداری چکیده کامل
        چکیدههدف مطالعة حاضر تعیین رابطه مدیریت دانش با نوآوری سازمانی در اداره ورزش و جوانان بود. روشمطالعة حاضر توصیفی بوده و با طرح همبستگی اجرا شد. جامعه آماری مطالعه حاضر را مدیران و کارکناناداره ورزش و جوانان شهرهای استان زنجان تشکیل میدادند که 76 تن به صورت نمونه برداری هدفمند ودر دسترس انتخاب و موردمطالعه قرار گرفتند. با استفاده از پرسشنامه استاندارد نوآوری سازمانی هوانگ سهبعد نوآوری سازمانی یعنی نوآوری تولیدی، نوآوری اداری و نوآوری فرایندی و با پرسشنامه استانداردمدیریت دانش سالی پنج بعد مدیریت دانش یعنی خلق دانش، کسب دانش، ذخیره سازی دانش،به اشتراک گذاری دانش و کاربرد دانش ارزیابی و ثبت شد. تجزیه وتحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی وروشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی صورت گرفت. نتایج تحقیق نشانگر وجودرابطه معنادار بین مدیریت دانش و نوآوری سازمانی بوده و مدیریت دانش ابعاد نوآوری سازمانی در ادارهورزش و جوانان را پیش بینی میکند. باتوجه به یافته های تحقیق، پیشنهاد میگردد به منظور دستیابی به نوآوریسازمانی در ادارات ورزش و جوانان، مؤلفة مدیریت دانش موردتوجه قرار گیرد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - شناسایی و ارزیابی سازگارترین شیوه تأمین مالی در پروژه های عمرانی زیربنایی در شهرداری های تهران
        سید عظیم حسینی مهدی علی بخشی
        چکیدههدف اصلی در این مقاله شامل شناسایی مناسبترین روشهای تأمین مالی برای به حداقل رساندن تأخیراتدر پروژههای زیربنایی شهرداریهای تهران و نیز شناسایی روشهایی برای تأمین مالی پروژههای عمرانیدستگاههای اجرایی و یا شرکتهای دولتی بوده است. روش استفاده برای این پژوهش، روش AHP گ چکیده کامل
        چکیدههدف اصلی در این مقاله شامل شناسایی مناسبترین روشهای تأمین مالی برای به حداقل رساندن تأخیراتدر پروژههای زیربنایی شهرداریهای تهران و نیز شناسایی روشهایی برای تأمین مالی پروژههای عمرانیدستگاههای اجرایی و یا شرکتهای دولتی بوده است. روش استفاده برای این پژوهش، روش AHP گروهیو پرسشنامه های مقایسات زوجی بود و محاسبات توسط نرم افزار expert choice صورت گرفت. سپسبرای هر کدام از ماتریسهای تصمیم، سازگاری را محاسبه کردیم. لازم به ذکر است گزینه ها و شاخص هایمنتخب در پرسشنامه بر اساس خرد جمعی اتخاذ شد. در ابتدا بر اساس مقالات مطالعه شده شاخصهایمختلفی جهت تعیین گزینه برتر تأمین مالی انتخاب گردید که در ادامه و بر اساس طوفان فکری به 5 شاخصتقلیل پیدا نمود. شاخصهای پژوهش به شرح دردسترس بودن شیوه تأمین مالی، بازده مورد انتظار، وجودمحدودیتهای شرعی و قانونی، شرایط آسان ضمانت، محدودیتهای مربوط به محل استفاده از وجوه ابزارمالی، ریسکهای مرتبط با ابزار مالی و حجم تأمین مالی بودند. گزینه های تصمیم ) Alternatives ( نیز شاملموارد روش صکوک، قراردادهای بیع متقابل، صندوق سرمایه گذاری مسکن، بانک توسعه اسلامی و اوراقمشارکت بودند. باتوجه به نتایج تحقیق، گزینه های تصمیم این پژوهش به ترتیب شامل روش صکوک )با امتیاز3.238 (، قراردادهای بیع متقابل )با امتیاز 3.775 (، صندوق سرمایه گذاری مسکن )با امتیاز 3.798 (، بانک توسعهاسلامی )با امتیاز 3.232 ( و در نهایت اوراق مشارکت )با امتیاز 3.273 ( بودند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - بررسی رابطه تنوع جنسیتی مدیران و اهرم مالی باتوجه به نقش تعدیل کننده قدرت مدیرعامل
        حبیب اله نخعی بهاره کریم زاده سهیل صیادی لطف آبادی
        چکیدهمقالات موجود در حوزه روانشناسی و امور مالی نشان میدهد که خانمها در ترجیحات و تمایلاتخود با مردان متفاوت هستند و تمایل دارند که ریسکگریزتر، کمتر اعتمادبه نفس بیشتری داشته باشندو بیشتر از رقابت بیزار باشند )چرناس و گنزی 7 2372 (. در واقع، این یافته ها این سؤال را مطر چکیده کامل
        چکیدهمقالات موجود در حوزه روانشناسی و امور مالی نشان میدهد که خانمها در ترجیحات و تمایلاتخود با مردان متفاوت هستند و تمایل دارند که ریسکگریزتر، کمتر اعتمادبه نفس بیشتری داشته باشندو بیشتر از رقابت بیزار باشند )چرناس و گنزی 7 2372 (. در واقع، این یافته ها این سؤال را مطرح ،میکند که آیا این تفاوتهای جنسیتی در بالاترین سطوح سلسله مراتب شرکتی نیز قابل مشاهده هستندو به این ترتیب، تأثیراتی بر نتایج شرکت و تخصیص منابع دارند. با نگاهی به گستردگی ادبیات،بسیاری از مطالعات نشان میدهند که مدیران و مدیران خانم با سیاستها و نتایج شرکتهایمحافظه کارانه تر و کم ریسک تر مرتبط هستند، مانند تمایل کمتر به مشارکت در ادغام و تملک )لویو همکاران 2 2377 (، ریسک سقوط قیمت سهام پایینتر )لی و زنگ ، 3 2378 (، سیاستهای ،گزارشگری مالی محافظه کارانه تر )فرانسیس و همکاران 7 2377 (، احتمال کمتر دستکاری ،صورتهای مالی )گوپتا و همکاران 7 2323 (، ارتکاب کمتر تقلب سازمانی )کمینگ و همکاران ، 6 ،2377 (، یا دخیل بودن در خرید سهام خارجی )شوهام و همکاران 5 2323 (. مطالعات تکمیلی، ،ریسک گریزی مشهودی را در میان مدیران خانم شرکتها به عنوان توضیحی برای شکاف جنسیتی درحقوق و دستمزد مدیران نشان میدهد پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - تعیین مشاغل استراتژیک و معیارهای شناسایی این مشاغل با استفاده از روشهای تصمیمگیری چندمعیاره در محیط فازی )مطالعه موردی یک شرکت خودروسازی(
        فاطمه یزدان پور حمیدرضا یزدانی حسن زارعی متین
        چکیدهسازمانها نیازمند شناسایی مشاغل استراتژیک خود هستند تا با قراردادن کارمندان با پتانسیل بالا در این گونهمشاغل، زمینه موفقیت سازمان را فراهم سازند چرا که عملکرد کارمندان در این جایگاههای سازمانی، بهشدتبر روی عملکرد کل سازمان تأثیرگذار است. ازآنجاکه مشاغل استراتژیک در چکیده کامل
        چکیدهسازمانها نیازمند شناسایی مشاغل استراتژیک خود هستند تا با قراردادن کارمندان با پتانسیل بالا در این گونهمشاغل، زمینه موفقیت سازمان را فراهم سازند چرا که عملکرد کارمندان در این جایگاههای سازمانی، بهشدتبر روی عملکرد کل سازمان تأثیرگذار است. ازآنجاکه مشاغل استراتژیک در هر سازمان بر اساس استراتژیهاو اهداف آن سازمان تعیین میشوند بنابراین در هر سازمان با سازمان دیگر متفاوت هستند و ازطرفی چوناستراتژی هر سازمان نیز طی زمان قابل تغییر است، بنابراین هیچ شغلی را نمیتوان ذاتاً استراتژیک دانست. دراین پژوهش با استفاده از مصاحبة عمیق با خبرگان ویژگیها و معیارهای مشاغل استراتژیک سازمان شناساییوبا استفاده از روشهای تصمیمگیری چندمعیاره در محیط فازی مشاغل استراتژیک سازمان تعیین شدند. نتایجنشان میدهد که تأثیر استراتژیک، تأثیر پیامد تصمیمات، حیطه اختیار و مزیت رقابتی به ترتیب در تعیین مشاغلاستراتژیک این سازمان دارای اولویت هستند و همچنین 73 درصد مشاغل این سازمان بهعنوان مشاغلاستراتژیک تعیین شدند. پرونده مقاله