• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - تبیین ارتباط مولفههای شجاعت اخلاق حرفهای بر کیفیت حسابداری با توجه به نقش میانجیگری رفتار ماکیاولیسمی با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری
        مصطفی نطقی طاهری حبیب پیری رضا ستوده جلیل بیطاری
        چکیدهاز آنجایی که کیفیت اطلاعات حسابداری بهطور مستقیم بر روند تصمیمگیری استفادهکنندگان از صورتهای مالیبنگاه اقتصادی تاثیر میگذارد، لذا چنانچه اطلاعات جمعآوری شده کیفیت و کفایت موردانتظار را نداشته باشد،تهدیدی جدی برای کیفیت حسابداری قلمداد میشود. هدف پژوهش حاضر بررسی ار چکیده کامل
        چکیدهاز آنجایی که کیفیت اطلاعات حسابداری بهطور مستقیم بر روند تصمیمگیری استفادهکنندگان از صورتهای مالیبنگاه اقتصادی تاثیر میگذارد، لذا چنانچه اطلاعات جمعآوری شده کیفیت و کفایت موردانتظار را نداشته باشد،تهدیدی جدی برای کیفیت حسابداری قلمداد میشود. هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط مولفههای شجاعتاخلاق حرفهای بر رفتار اخلاقی و همچنین بر کیفیت حسابداری با توجه به نقش میانجیگری رفتار ماکیاولیسمیبا استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری میباشد. حجم نمونه 078 نفر از حسابداران ارشد شرکتهایپذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد که به روش تصادفی بر اساس جنسیت، سن، میزان تحصیلاتو سابقه کاری انتخاب و تعداد 098 نفر از آنان به هر دو پرسشنامه شجاعت اخلاق حرفهای )سکرکا، 9889 ( ورفتار ماکیاولیسم )کریستیو جیس، 0978 ( پاسخ دادند . جهت بررسی پایایی ابزار پژوهش از روش آلفای کرونباخو ضریب پایایی ترکیبی ) CR ( استفاده شده است که ضریب مربوط به همه متغیرها بالاتر از 8.7 و قابل قبولمیباشد. برای سنجش روایی پرسشنامه از میانگین واریانس استخراج شده ) AVE ( نیز استفاده گردید که بیش از8/0 و در حد نسبتاً قابل قبولی بود. همچنین برای بررسی برازش الگوی ساختاری از معیارهای ضرایب معناداریZ و R_square ، استفاده شده است که نتایج بهدست آمده نشاندهنده برازش مناسب الگو میباشد. نتایج بهدستآمده تمامی فرضیات پژوهش را مورد حمایت قرار میدهد و نشان میدهد که شجاعت اخلاق حرفهای میتواند بررفتار ماکیاولیسمی تاثیر معنادار و منفی داشته و از طرف دیگر طبق خروجیهای الگو، شجاعت اخلاق حرفهایتاثیر مستقیم و معنیداری بر رفتار اخلاقی حسابداران دارد. همچنین رفتار ماکیاولی بر کیفیت حسابداری تاثیرمعنیدار و منفی دارد.کلمات کلیدی: شجاعت اخلاق حرفهای، رفتار ماکیاولی، کیفیت حسابداری و رفتار اخلاقی. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - آزمون اثر مداخلهگری رابطه بین کارآفرینی سازمانی با سرمایه اجتماعی )مطالعه موردی: بخش درمان سازمان تأمین اجتماعی شمال کشور(
        زهرا برقعی پرویز سعیدی روحالله سمیعی
        چکیدههدف اصلی این تحقیق ارائه الگوی کارآفرینی سازمانی با تاکید بر سرمایه اجتماعی در بخش درمان سازمانتأمین اجتماعی در شمال کشور است. این پژوهش با روش پیمایشی انجامشده و جامعه آماری تحقیق شاملکارشناسان بخش درمان سازمان تأمین اجتماعی در شمال کشور میباشد که تعداد 002 نفر از چکیده کامل
        چکیدههدف اصلی این تحقیق ارائه الگوی کارآفرینی سازمانی با تاکید بر سرمایه اجتماعی در بخش درمان سازمانتأمین اجتماعی در شمال کشور است. این پژوهش با روش پیمایشی انجامشده و جامعه آماری تحقیق شاملکارشناسان بخش درمان سازمان تأمین اجتماعی در شمال کشور میباشد که تعداد 002 نفر از آنان بهعنواننمونة تحقیق انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روایی محتواییپرسشنامه با نظر کارشناسان و متخصصان تایید شد. همچنین به منظور تعیین قابلیت اعتماد ابزار تحقیق پیشآزمون انجام شدکه مقدار آلفای کرونباخ محاسبه شده برای مقیاسهای اصلی پرسشنامه در حد مناسب بود.دادههای گردآوری شده با استفاده از تکنیک چندمتغیره مدلسازی معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شد.یافتههای تحقیق نشان داد بین سرمایه اجتماعی و کارآفرینی سازمانی با توجه به نقش میانجی متغیرهای)مدیریت دانش، چابکی سازمانی، مدیریت استعداد، اخلاق کاری، کیفیت زندگی کاری، تعهد سازمانی، انگیزششغلی، هویت سازمانی، سکوت سازمانی و هوش فرهنگی( در بخش درمان سازمان تأمین اجتماعی در شمالکشور رابطه معنیداری وجود دارد.کلمات کلیدی: کارآفرینی سازمانی، سرمایه اجتماعی و تامین اجتماعی پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - بررسی تأثیر سهولت، سودمندی و ریسک درکشده، اعتماد و تاٌثیرات اجتماعی بر قصد استفاده از موبایل بانک در بین مشتریان بانک ملی مبارکه
        فاطمه نصیرزاده مسعود گودرزی
        چکیدهرشد فراگیر فنآوری اطلاعات و ارتباطات، تأثیر بسیار زیادی بر صنعت بانکداری داشته است. ارائة خدماتبانکی به مشتریان از طریق تلفن همراه یکی از جدیدترین این فنآوریهاست. بر این اساس در این پژوهشقصد بر این است تا تاًثیر سهولت، سودمندی و ریسک درکشده، اعتماد و تاٌثیرات اجتما چکیده کامل
        چکیدهرشد فراگیر فنآوری اطلاعات و ارتباطات، تأثیر بسیار زیادی بر صنعت بانکداری داشته است. ارائة خدماتبانکی به مشتریان از طریق تلفن همراه یکی از جدیدترین این فنآوریهاست. بر این اساس در این پژوهشقصد بر این است تا تاًثیر سهولت، سودمندی و ریسک درکشده، اعتماد و تاٌثیرات اجتماعی بر قصد استفادهاز موبایل بانک در مشتریان بانک ملی مبارکه بررسی شود. جامعهآماری مشتریان بانک ملی مبارکه است.حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 300 نفر که بر اساس روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند.به منظور اندازهگیری متغیرها از پرسشنامه استاندارد استفاده شد. روایی پرسشنامه به صورت تشخیصی،همگرا و واگرا و پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بررسی گردید. آزمون مدلپژوهش بر اساس روش معادلات ساختاری و نرمافزار PLS انجام گرفت. نتایج نشان داد که سهولت،سودمندی و ریسک درکشده، اعتماد و تاٌثیرات اجتماعی بر قصد استفاده از موبایل بانک تاثیر مثبت ومعناداری داشته است.کلمات کلیدی: ریسک درکشده، سودمندی، تاثیرات اجتماعی و قصد خرید پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - تبیین نقش مدیریت منابع انسانی سبز بر عملکرد پایداری سازمانهای دولتی
        شهرام عشقی پیرایواتلو نوروز ایزدپناه موسی رضوانی چمن زمین
        چکیدهعملکرد پایداری هر سازمان برآیند خطمشی، نگرش و عملکرد سبز کارکنان آن نهاد میباشد. بررسی همهجانبهمدیریت منابع سبز و ارایه مدل مدیریتی متناسب با سازمانهای دولتی خطمشیگذار جزو ضرورتهایمطالعاتی بوده و از این رو مطالعه حاضر با هدف تعیین و تبیین موثرترین مولفه مدیریت مناب چکیده کامل
        چکیدهعملکرد پایداری هر سازمان برآیند خطمشی، نگرش و عملکرد سبز کارکنان آن نهاد میباشد. بررسی همهجانبهمدیریت منابع سبز و ارایه مدل مدیریتی متناسب با سازمانهای دولتی خطمشیگذار جزو ضرورتهایمطالعاتی بوده و از این رو مطالعه حاضر با هدف تعیین و تبیین موثرترین مولفه مدیریت منابع انسانی سبز برعملکرد زیستمحیطی سازمانها انجام گرفت.دادههای این پژوهش با توزیع 388 پرسشنامه الکترونیکی بینمدیران ارشد منابع انسانی و پشتیبانی سازمانهای دولتی در سال 0088 جمعآوری گردید. نتایج حاصل ازپژوهش نشان داد که مدیریت منابع انسانی سبز بر پیامدهای فردی، سازمانی، فراسازمانی تاثیر مثبتی داشته وچالشها و محدودیتهای اعمال مدل ارایه شده نیز مورد بررسی قرار گرفت. روش ارایهشده میتواند درراستای تحقق عملکرد پایداری برآمده از پایدار نیروی انسانی برای سازمان موثر واقع گردد.کلمات کلیدی: پایداری سازمانی، عملکرد سازمانی، مدیریت سبز، مدیریت منابع انسانی سبز و تجزیهمولفههای اصلی. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - بررسی عوامل موثر بر موفقیت مدیریت منابع انسانی
        حامد نوریان موسی رضوانی چمن رمین
        چکیدهبراساس یافتههای علمی، مدیریت منابع انسانی در هر سازمان کلید اصلی دستیابی به اهداف تلقی میشود؛چرا که ایدههای جدید برای نوآوری و شکوفایی، دستیابی به تولیدات جدید محققان است. یک نظام جامعمدیریت منابع انسانی، عملکرد سازمانی را افزایش میدهد و نبود یا ضعف این مدیریت برای چکیده کامل
        چکیدهبراساس یافتههای علمی، مدیریت منابع انسانی در هر سازمان کلید اصلی دستیابی به اهداف تلقی میشود؛چرا که ایدههای جدید برای نوآوری و شکوفایی، دستیابی به تولیدات جدید محققان است. یک نظام جامعمدیریت منابع انسانی، عملکرد سازمانی را افزایش میدهد و نبود یا ضعف این مدیریت برای سازمان مشکلاتعدیدهای را به وجود میآورد. در همین راستا پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر موفقیت مدیریتمنابع انسانی در مجمع تشخیص مصلحت نظام انجام شده است. پژوهش حاضر از نوع تحقیقات کاربردیمیباشد که با استفاده از روش میدانی و تکنیک پیمایش انجام شده است. جامعه آماری تحقیق ، کارکنان ومدیران بخش منابع انسانی مجمع تشخیص مصلحت نظام میباشند. با استفاده از فرمول کلاین تعداد 988 عددپرسشنامه جمعآوری شد. به منظور نمونهگیری نیز از روش خوشهبندی ساده استفاده شد. برای گردآوریدادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. دادههای جمعآوری شده با استفاده از نرمافزار لیزرل و آزمونمعادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایح آزمون فرضیهها نشان عوامل تکنولوژیکی با ضریبمسیر 8.20 ، عوامل سازمانی با ضریب مسیر 8.93 ، عوامل رفتاری با ضریب مسیر 8.23 و عوامل محیطی باضریب مسیر 8.72 اثر معنادار و مستقیمی بر مدیریت منابع انسانی در مجمع تشخیص مصلحت نظام دارا3/ میباشند. با توجه به نتایج بهدست آمده از آزمون فریدمن مشخص شد متغیر عوامل رفتاری با میانگین 790 دارای کمترین رتبه در اثرگذاری بر موفقیت / دارای بیشترین رتبه و متغیر عوامل محیطی با میانگین 98مدیریت منابع انسانی میباشند.کلمات کلیدی: مدیریت منابع انسانی، عوامل رفتاری، عوامل تکنولوژیکی، عوامل محیطی و عوامل سازمانی پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - طراحی الگوی مدیریت سیستم اطلاعرسانی کتابخانههای دانشگاهی با تأکید بر مؤلفههای مدیریت دانش
        مهروز نیمروز ستاره حبیبی
        چکیدههدف تحقیق حاضر طراحی الگوی مدیریت سیستم اطلاعرسانی کتابخانههای دانشگاهی با تاکید بر مولفههایمدیریت دانش بود. پژوهش حاضر از نظر تقسیمبندی بر مبنای هدف از نوع کاربردی و از نظر شیوه گردآوریدادهها روش ترکیبی، پیمایشی و دلفی است. در روش دلفی، از نظرهای 92 نفر خبرگان دان چکیده کامل
        چکیدههدف تحقیق حاضر طراحی الگوی مدیریت سیستم اطلاعرسانی کتابخانههای دانشگاهی با تاکید بر مولفههایمدیریت دانش بود. پژوهش حاضر از نظر تقسیمبندی بر مبنای هدف از نوع کاربردی و از نظر شیوه گردآوریدادهها روش ترکیبی، پیمایشی و دلفی است. در روش دلفی، از نظرهای 92 نفر خبرگان دانشگاهی و مدیرانو کارشناسان ارشد سازمان استفاده شده است. پس از گردآوری دادهها، به منظور تجزیه و تحلیل آماری، ازروشهای معادلات ساختاری و آزمون فریدمن با به کاربردن نرمافزار آماری SPSS و PLS بهرهگرفته شد. باتوجه به نتایج به دست آمده از آزمون فریدمن، 79 شاخص عوامل مهم موفقیت مدیریت دانش تفاوت معناداریدارند. یافتهها نشان دادند عوامل مهم موفقیت مدیریت دانش در سازمان به ترتیب اولویت، عبارتند از: رهبریو حمایت مدیریت ارشد، فرهنگ سازمانی، آموزش و بازآموزی، مستندسازی، استراتژی مدیریت دانش، مخازندانش، پاداشدهی و ایجاد انگیزه، مدیریت منابع انسانی، فنآوری اطلاعات، مدیریت زیرساختهای سازمانی،فرآیندها و فعالیتها، اندازهگیری عملکرد، رفع محدودیت منابع، الگوبرداری از بهترینها.کلمات کلیدی: سیستم اطلاعرسانی، کتابخانههای دانشگاهی و مدیریت دانش. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - مدل ساختاری تفسیری برای عوامل موثر بر شکایات کارگری-کارفرمایی در شهرستان اصفهان
        نفیسه چرستانی سینا ابویی مهریزی
        چکیدهمقاله حاضر، با هدف شرح وضعیت شفافسازی و چگونگی ارائه و افشای اطلاعات مالی شرکتها و بنگاههایاقتصادی به سازمان بورس و اوراق بهادار )در راستای تکالیف قانونی موضوع ماده ) 2( قانون اجرای0302 مجلس شورای اسلامی( /00/ سیاستهای کلی اصل 00 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران )مص چکیده کامل
        چکیدهمقاله حاضر، با هدف شرح وضعیت شفافسازی و چگونگی ارائه و افشای اطلاعات مالی شرکتها و بنگاههایاقتصادی به سازمان بورس و اوراق بهادار )در راستای تکالیف قانونی موضوع ماده ) 2( قانون اجرای0302 مجلس شورای اسلامی( /00/ سیاستهای کلی اصل 00 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران )مصوب 00397 و 0390 ، به عنوان یکی از شاخصهای حاکمیت قانون ،0392 ، و اصلاحیههای متعدد در سالهای 0393انجام شده است.افشاء و ارائه دقیق، شفاف و به موقع اطلاعات مالی شرکتها و بنگاههای اقتصادی به سازمان بورس و اوراقبهادار میتواند فضای رقابتی سالم و منصفانه در جامعه فراهم سازد زیرا هرجا که شفافیت اطلاعاتی، نظارتعمومی و پاسخگوئی کافی وجود نداشته باشد، احتمال بروز تقلب، تبعیض، رانت، بیاعتمادی، فساد وسوءمدیریت بیشتر میشود. در مقیاس کلان نیز شفافسازی میتواند موجب افزایش سرمایه اجتماعی واقتصادی، تقویت حاکمیت قانون و حکمرانی خوب شود.در پژوهش حاضر، چگونگی کارآمدی قوانین و مقررات، ابزارهای قانونی و ضمانتهای اجرایی در زمینهشفافسازی و ارائه درست و به موقع اطلاعات مالی نهادها و بنگاههای اقتصادی، از طریق مطالعات اسنادیمورد مطالعه قرار داده و راهحلهایی را برای برونرفت از موانع موجود ارائه دهد.کلمات کلیدی: شفافسازی، ارائه اطلاعات مالی، بورس، حاکمیت قانون و قانون اجرای سیاستهای کلیاصل 00 قانون اساسی. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - شفافیت اقتصادی در پرتو حاکمیت قانون با تأکید بر ماده (6) قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی
        لاله شهبازی احمد مرکز مالمیری عرفان شمس عبدالرضا برزگر
        چکیدههدف این مقاله طراحی کارت امتیازی متوازن در شبکه تأمین لارج در صنعت خودروسازی با رویکردتاپسیس فازی میباشد. آنچه این مقاله را از سایر مقالات در حوزه شبکه تأمین لارج متمایز میکند،شنا سایی ابعاد و شاخص ها با تکنیک غربالگری فازی، ارزیابی شبکه تأم ین لارج در شرکت سا یپا چکیده کامل
        چکیدههدف این مقاله طراحی کارت امتیازی متوازن در شبکه تأمین لارج در صنعت خودروسازی با رویکردتاپسیس فازی میباشد. آنچه این مقاله را از سایر مقالات در حوزه شبکه تأمین لارج متمایز میکند،شنا سایی ابعاد و شاخص ها با تکنیک غربالگری فازی، ارزیابی شبکه تأم ین لارج در شرکت سا یپا یدک بارویکرد کارت امتیازی متوازن و تکنیک تاپس یس فازی، همچنین طراحی کارت امتیازی متوزان و ارائه راهبردعملیاتی جهت ارزیابی شبکه تأمین لارج که این نوآوری در پژوهشهای شبکه تأم ین ب س یار جذاب ا س ت.جامعه آماری 08 نفر از خبرگان شرکت سا یپا یدک میبا شد . روش نمونهگیری تمام شمار ی ا ست. یعنی ازنظرات تمامی خبرگان شرکت سا یپا یدک که حداقل دارای تحص یلات کارشناس ی ارشد و سابقه کار ده سا لهدر شرکت سا یپا یدک را دارند ا ستفاده شده ا ست. پس از مرور م بانی نظری و پی شینه پژوهش 0 بعد و 07شاخص شناسا یی و با تکنیکی غربالگری فازی انتخاب شدند. بهره مندی از رویکرد کارت امتیازی متوازن وترکیب آن با پارادایم لارج توانسته د ید جامعتری را در ارزیابی شبکه تأم ین لارج ارائه نماید. نتایج حاصل ازتکنیک تاپسیس فازی در اولویتبندی ابعاد نشان میدهد، ابعاد ارزیابی سنجش شبکه تأم ین لارج بُعدذینفعان رتبه اول و ابعاد ما لی، فرآینده ای داخلی و رشد و یا دگیری به تر تیب رتبه ها ی دوم تا چهارم ر اکسب نمودند.کلمات کلیدی: شبکه تأمین لارج، کارت امتیازی متوازن، غربالگری فازی و تاپسیس فازی پرونده مقاله