رتبه بندی عوامل داخلی شناسایی شده¬ی موثر بر کسب مزیت رقابتی در بانک ملی
محورهای موضوعی : مدیریتابوالقاسم موسوی نسب 1 , رضا سپهوند 2 * , عبدالخالق غلامی چنارستان علیا 3 , علی پیرزاد 4 *
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران
2 - دانشیار گروه اموراقتصادی و اداری، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
3 - (استادیار گروه مدیریت، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران
4 - استادیار گروه مدیریت، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران
کلید واژه: مزیت رقابتی, عوامل داخلی, بانک ملی, کهگیلویه و بویراحمد. ,
چکیده مقاله :
تحقیق حاضر با هدف شناسایی و اولویتبندی عوامل داخلی موثر بر کسب مزیت رقابتی در بانک ملی صورت گرفت. روش تحقیق پژوهش حاضر به دو شیوه کیفی- اکتشافی و کمی- پیمایشی اجرا شد. در بخش اکتشافی با ابزار مصاحبه نیمهساختاریافته اطلاعات لازم جمع شد و به روش تحلیل مضمون نتایج استخراج شد. جامعه آماری، مدیران و کا رکنان بانک ملی اداره امورشعب استان کهگیلویه وبویراحمد بودند که در بخش کیفی، به روش نمونهگیری هدفمند نمونه انتخاب گردید بعد از 10 مصاحبه به اشباع دادهها رسیدیم. در بخش پیمایشی بدون نمونهگیری تعداد 100 نفر از کارکنان و مدیران بانک ملی اداره امورشعب استان کهگیلویه وبویراحمد انتخاب شدند.پرسشنامه مستخرج ازیافتههای بخش کیفی بین آنها توزیع گردید و نتایج براساس نرمافزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفت. دریافتههای بخش کیفی، 20 عامل داخلی در بانک ملی موثر بر کسب مزیت رقابتی بودند که عبارتاند از: ایجاد تمایز در خدمات،کاهش قیمت تمامشده خدمات،قدرت جذب مشتری، ارتباط و اعتمادسازی مناسب با مشتری، قدرت جذب منابع، ارائه خدمات مشاوره مناسب به مشتریان، قدرت وصول مطالبات، قابلیت بازاریابی، برندینگ بانک ملی، منابع انسانی توانمند، خدمات متنوع بانکی، بانکداری الکترونیکی،تعدد شعب،کیفیت خدمات،مدیریت و نظارت برکارکنان، اطلاعرسانی مناسب ،تسهیلات مناسب و متنوع،انعطافپذیری در رویهها و فرایندهای کاری، سرعت ارائه خدمات، پاسخگوئی و پیگیری. رتبهبندی عوامل مذکور نشان داد؛ منابع انسانی توانمند، قدرت جذب منابع، مدیریت و نظارت بر کارکنان، ارتباط و اعتمادسازی مناسب با مشتری وکیفیت خدمات مهمترین عوامل داخلی موثر بر کسب مزیت رقابتی در بانک ملی بودند.
The research methodology was conducted in two qualitative-exploratory and quantitative-survey methods.In the exploration section with the semi-structured interview tool,the necessary information was gathered and the results were analyzed using the results analysis method.The statistical society consisted of managers and employees of the National Bank of Kohgiluyeh and Boyerahmad province who were selected in a qualitative section through a sample sampling method that we obtained after saturation of data after 10 interviews.In the sampling section, 100 employees and managers of the National Bank of Kohgiluyeh and Boyerahamad Province were selected and the questionnaire was distributed from the qualitative sectional findings.The results were analyzed using SPSS software. In the qualitative findings,the twenty internal agents at the National Bank were effective in gaining competitive advantage, namely:creating a distinction in services,lowering the price of services,attracting customers,connecting and building trust with the customer,attracting resources,providing appropriate advisory services Customers, ability to meet demands, marketing capability,national bank branding,powerful human resources, diversified banking services, electronic banking, multiple branches, service quality,staff management and oversight,proper information, appropriate and diverse facilities,flexibility in procedures and processes.Work, service speed,accountability and tracking.The ranking of the above mentioned factors showed that the most important internal factors affecting the acquisition of competitive advantage in the National Bank were the strong human resources, resource absorption capacity,management and supervision of employees, proper customer relationship and trust,and service quality
حاجیپور، ب، و مومنی، م. (1388)، بازشناسی رویکرد منبعمحور نسبت به منابع سازمان و مزیت رقابتی پایدار. اندیشه مدیریت، 3 (1): 102- 77.
ذکی اسکویی، سید باقر(1394). شناسایی، تعیین و اولویت بندی عوامل موثر بر ایجاد مزیت رقابتی برای بانک ملی توسعه صادرات ایران. سیزدهمین کنفرانس بین المللی مدیریت.
رستگار، عباسعلي؛ دهقاني سلطاني، مهدی ، حسین فارسي زاده ، حسین بلوچي (1394) ، تبیین اثر هوش ساختاری- سازماني بر کسب مزیت رقابتي: نقش میانجي هوش رقابتي، فصلنامه علمی- پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین. 16(82-65).
شکیبا، غدیر؛ جلالی، حسین(1389). شناسایی عوامل تاثیرگذار در ایجاد مزیت رقابتی پایدار با استفاده از جهت گیری استراتژیک نسبت به کارآفرینی. اولین کنفرانس سالانه مدیریت، نوآوری و کارآفرینی. 1390.
یدالهی فارسی، جهانگیر؛ حسینی، مجتبی (1386). چشم اندازی نو در باب مزیت رقابتی مبتنی بر منابع (1386) ، مجله ی فرهنگ و مدیریت ، سال پنجم، شماره پانزدهم، بهار و تابستان. 1386
Bradshaw, Mark, Richardson, Scoth and Sloan, Richard. (2006). "The relation between corporate financing activities, analysts’ forcasts and stock returns", available at www.papers.ssrn.com.
Chen, J. (2004). Determinants of Capital Structure of Chinese Listed
Companies. Journal ofBusiness Research, 57: 1341– 1351.
Diab, S.M., (2014). Using the competitive dimensions to achieve competitive advantage: A study on Jordanian private hospitals. Int. J. Acad. Res. Bus. Social Sci., 4: 138-150.
Guney, Y. & Li, L. & Fairchild, R. (2011). The relationship between product
market competition and capital structure in Chinese listed firms.
International Review of Financial Analysis, 2: 41-51.
Krell, K. and S. Matook, (2009). Competitive advantage from mandatory investments: An empirical study of Australian firms. J. Strat. Inform. Syst., 18: 31-45.
Kuettner, T. and P. Schubert, 2012. IT-based competitive advantage: A cross-case comparison of business software usage. Procedia Technol., 5: 181-189.
Lin, Y., J. Luo, S. Cai, S. Ma and K. Rong, (2016). Exploring the service quality in the e-commerce context: A triadic view. Ind. Manag. Data Syst., 116: 388-415.
Macik, R., B. Jozwik and M. Nalewajek, (2012). E-marketing activities and perceived competitive advantage in the context of globalization-study of Lublin region firms. Proceedings of the International Conference of Management, Knowledge and Learning, June 20-22, 2012, Celje, Slovenia, pp: 741-749.
Matthews, J. and A.D. Shulman, (2005). Competitive advantage in public-sector organizations: Explaining the public good/sustainable competitive advantage paradox. J. Bus. Res., 58: 232-240.
Militaru, G. and S. Ionescu, (2006). The competitive advantage of corporate social responsibility. U.P.B. Sci. Bull. Ser. D, 68: 89-103.Majeed, S., (2011). The impact of competitive advantage on organizational performance. Eur. J. Bus. Manage. 3: 191-196.
Munizu, M., 2013. The impact of total quality management practices towards competitive advantage and organizational performance: Case of fishery industry in South Sulawesi province of Indonesia. J. Pak. Commerce Social Sci., 7: 184-197.
Saad G. Yaseen, Dima Dajani, Yasmeen Hasan (2016). The impact of intellectual capital on the competitive advantage: Applied study in Jordanian telecommunication companies. Computers in Human Behavior 62 (2016) 168e175.
Wang, K.J. and W.C. Hong, (2011). Competitive advantage analysis and strategy formulation of airport city development-The case of Taiwan. Transp. Policy, 18: 276-288.