هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی وضعیت نسخههای خطی و چاپ سنگی در مراکز فرهنگی وابسته به نهاد کتابخانههای عمومی کشور و ارائه راهکارهای مطلوب برای بهبود وضعیت موجود بود. جامعهی پژوهش، 27 کتابخانۀ دارای نسخههای خطی و 25 کتابخانه دارای مجموعه چاپسنگی بود. روششناسی: روش تح چکیده کامل
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی وضعیت نسخههای خطی و چاپ سنگی در مراکز فرهنگی وابسته به نهاد کتابخانههای عمومی کشور و ارائه راهکارهای مطلوب برای بهبود وضعیت موجود بود. جامعهی پژوهش، 27 کتابخانۀ دارای نسخههای خطی و 25 کتابخانه دارای مجموعه چاپسنگی بود. روششناسی: روش تحقیق، توصیفی ـ پیمایشی و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته میباشد. برای اعتبارسنجی پرسشنامه از روایی محتوایی و به منظور سنجش پایایی آن از روش آزمون مجدد یا بازآزمایی استفاده شد، که ضریب روایی دو آزمون 96/0 محاسبه گردید. از نرمافزار اکسل جهت تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که 5883 جلد نسخه خطی و 17029 جلد چاپ سنگیدر این کتابخانهها موجود است. 51 کتابدار در مقاطع مختلف در بخش نسخههای خطی و چاپسنگی در حاشیه دیگر وظایف در بخشهای مختلف کتابخانههای عمومی کشور فعالیت می کنند. 7 درصد کتابخانهها از دورههای ضمن خدمت بهرهجویی داشته اند. 19 درصد کتابخانهها دما و نور؛ 11 درصد کتابخانهها رطوبت؛ و 11 درصد کتابخانهها سیستمهای کنترلی دما و رطوبت را بازرسی میکنند. 74/68 درصد نسخههای خطی و 31/52 درصد چاپ سنگی فهرستنویسی شده است. 7 درصد کتابخانهها در حال دیجیتالسازی محتوا میباشند. 80 درصد کتابخانهها به صورت دستی و در محل کتابخانه اطلاعرسانی میکنند. 88 درصد کتابخانهها برای افراد و با شرایط خاص دسترسپذیر بوده و شیوه بازیابی در 76 درصد کتابخانهها فهرستدستی میباشد. نتیجهگیری: بر اساس نتایج پژوهش، وضعیت حفاظت، مدیریت، و اشاعه نسخههای خطی و چاپسنگی در کتابخانههای عمومی کشور در شرایط مناسبی نبوده و نیازمند اهتمام بیشتر مسئولین است. انجام مرمت، دیجیتالسازی محتوا، فهرستنویسی و تهیه بانکهای اطلاعاتی، ایجاد دورههای ضمنخدمت، و بهرهگیری از کارکنان متخصص از اهمّ راهکارهای اشاره شده بود.
پرونده مقاله
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی سازماندهی تعاونی اطلاعات کشاورزی کتابخانههای مراکز و موسسات آموزشی تحت پوشش سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در محیط اینترنت انجام پذیرفته است.
روش شناسی: روش انجام پژوهش پیمایش توصیفی است. برای گردآوری و تجزیه و تحلیل دادهها از پرس چکیده کامل
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی سازماندهی تعاونی اطلاعات کشاورزی کتابخانههای مراکز و موسسات آموزشی تحت پوشش سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در محیط اینترنت انجام پذیرفته است.
روش شناسی: روش انجام پژوهش پیمایش توصیفی است. برای گردآوری و تجزیه و تحلیل دادهها از پرسشنامه استفاده شده است. نتایج با استفاده از روشهای آمار توصیفی (فراوانی و درصد) در قالب جدول و نمودار ارائه شد. جامعه آماری پژوهش را تعداد 55 کتابخانه وابسته به سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی که به طور میانگین 4 سال از نرمافزار تحت وب سیمرغ استفاده میکنند تشکیل میدهد.
یافتهها: نتایج حاصل نشان می دهد سازماندهی تعاونی اطلاعات کشاورزی طی دو مرحله فهرستنویسی و رده بندی (100 درصد) و نمایه سازی (6/21 درصد) انجام میشود. کتابخانههای مورد پژوهش با مشکلاتی از جمله نیروی انسانی با (رتبه 26/4)، امکانات مالی با (رتبه 54/4)، امکانات فنی با (رتبه 50/45) مواجه هستند. سازماندهی تعاونی اطلاعات منجر به صرفه جویی در وقت (2/43 درصد)، هزینه و سرعت به طور یکسان (1/54 درصد) و نیز یکپارچگی در بکارگیری نرمافزار کتابخانههای مورد مطالعه (100 درصد) شده است.
پرونده مقاله
هدف: در سازوکار ملی ترویج علم، علاوه بر موضوع سیاستگذاری و فرایند مهم پیادهسازی آن، عوامل متعدد و تأثیرگذار دیگری نیز مدنظر قرار بگیرند زیرا بر موفقیت و یا عدم موفقیت سازوکار طراحی شده نقش عمدهای دارند. شناسایی عوامل بازدارنده و همچنین راهکارهای حل مسئله و ارتقاء وضع چکیده کامل
هدف: در سازوکار ملی ترویج علم، علاوه بر موضوع سیاستگذاری و فرایند مهم پیادهسازی آن، عوامل متعدد و تأثیرگذار دیگری نیز مدنظر قرار بگیرند زیرا بر موفقیت و یا عدم موفقیت سازوکار طراحی شده نقش عمدهای دارند. شناسایی عوامل بازدارنده و همچنین راهکارهای حل مسئله و ارتقاء وضعیت ترویج علم در کشور، از جمله مسائل مهمی است که باید به آنها توجه ویژه داشت.
روش شناسی: جامعه پژوهش، 60 نفر از صاحبنظران حقیقی و حقوقیِ (شاغل در سازمانهایی متولی ترویج علم) فعال و باتجربه در زمینه ترویج علم در کشور هستند که بر اساس معیارهایی همچون سابقه فعالیت، تخصص، تجربه کاری و ... انتخاب شدهاند. داده های پژوهش با استفاده از روش پیمایشی گردآوری شده است. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه و روش نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی بوده است.
یافته ها: تحلیل یافته ها نشان داد که اصلاح نظام آموزشی (مدارس و دانشگاه ها) به گونه ای که ترویج علم بخش مهمی از فعالیتهای مهم آنها قلمداد شود با کسب امتیاز نهایی 59 بالاترین امتیاز را از آن خود کرده است و به عنوان اولویت اول متولیان و اولویت دوم صاحبنظران، به عنوان راهکار مهمی در توسعه ترویج علم در کشور معرفی و شناخته شده است.
نتیجه گیری: ارتقاء آگاهی مسئولان دولتی و نهادهای خصوصی نسبت به اهمیت ترویج علم و توجه به ترویج علم از سنین پایین تر با کسب امتیاز نهایی 56 و 54، دو راهکار مهمی هستند که توسط صاحبنظران و متولیان معرفی شده اند.حمایت مالی دولت از مراکز تازه تاسیس، خصوصی، مراکز پرورش خلاقیت، کارآفرینی و . . . که در راستای ترویج ایده ها و خلاقیتهای خود با امکانات محدود تلاش می کنند، با میانگین 5.93، پرداخت وجوهی به عنوان کمک هزینه در قالب برنامه های تشویقی به سازمانهای فعال (جهت جبران برخی محدودیتهای مالی و تشویق سایر نهادها به فعالیت بیشتر) با میانگین 5.78 و تعریف و تعیین سیاست ویژه اعطای بودجه مورد نظر، حقوق و مزایا، اعطای وام های بلاعوض، کم بهره و . . . برای سازمان ها و نهادهای متولی (دولتی و خصوصی) توسط دولت با میانگین 5.55، سه راهکار مهمی هستند که توسط متولیان، به منظور رفع مشکلات مالی نهادهای متولی معرفی شده است.
پرونده مقاله
هدف: پژوهش حاضر بر آن است تا ضمن بررسی سطح اضطراب کتابخانه ای گروهی از دانشجویان، تاثیر آموزش مهارت های کتابخانه ای و تورهای آشنایی با کتابخانه را در کاهش اضطراب کتابخانه ای آن ها بررسی نماید.
روش شناسی: جامعه پژوهش حاضر که به روش تجربی با طرح پیش آزمون ـ پس آزمون با چکیده کامل
هدف: پژوهش حاضر بر آن است تا ضمن بررسی سطح اضطراب کتابخانه ای گروهی از دانشجویان، تاثیر آموزش مهارت های کتابخانه ای و تورهای آشنایی با کتابخانه را در کاهش اضطراب کتابخانه ای آن ها بررسی نماید.
روش شناسی: جامعه پژوهش حاضر که به روش تجربی با طرح پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل انجام گرفته است را 75 دانشجوی ترم اول مقطع کارشناسی در دانشگاه مالایای مالزی تشکیل می دهند. در ابتدا سطح اضطراب کتابخانه ای این دانشجویان با استفاده از نسخه بومی شده مقیاس اضطراب کتابخانه ای بوستیک مورد سنجش قرار گرفت. سپس دانشجویان فوق به سه گروه دسته بندی شدند؛ دانشجویان گروه اول در کلاس رسمی آموزش مهارت های کتابخانه ای شرکت کردند؛ دانشجویان گروه دوم بدون شرکت در دوره آموزشی مهارت های کتابخانه ای، در تور آشنایی با کتابخانه دانشگاه که در محیط کتابخانه برگزار شد حضور یافتند و دانشجویان گروه سوم در هیچ کدام از آموزش های فوق را دریافت نکردند. پس از دو هفته سطح اضطراب کتابخانه ای دانشجویان سه گروه مجددا با استفاده از مقیاس اضطراب کتابخانه ای سنجیده شد.
یافته ها: یافته های پژوهش نشان می دهد که اگرچه تفاوت معناداری در پیش آزمون سه گروه مورد بررسی وجود نداشتهاست، سطح اضطراب کتابخانه ای دانشجویانی که در تورهای آشنایی با کتابخانه شرکت داشته اند به میزان معناداری کاهش یافته است.
نتیجه گیری: بررسی اضطراب کتابخانه ای پیش آزمون و پس آزمون دانشجویانی که در دوره آموزش مهارت های کتابخانه ای شرکت کردند بیانگر کاهش سطح اضطراب این دانشجویان است، اگرچه که میزان این کاهش در سطح معناداری نبود.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر به منظور تحلیل محتوای کارکردی کتابهای ریاضی مقطع ابتدایی دانش آموزان کم توان ذهنی به اجرا درآمد. در قسمت اول پژوهش، پس از استخراج الگوی مفهومی و تنظیم چک لیستهایی منطبق بر الگوی مذکور، به تحلیل کیفی محتوای کتابها پرداخته شد. مولفههای نه گانه این الگو عبار چکیده کامل
پژوهش حاضر به منظور تحلیل محتوای کارکردی کتابهای ریاضی مقطع ابتدایی دانش آموزان کم توان ذهنی به اجرا درآمد. در قسمت اول پژوهش، پس از استخراج الگوی مفهومی و تنظیم چک لیستهایی منطبق بر الگوی مذکور، به تحلیل کیفی محتوای کتابها پرداخته شد. مولفههای نه گانه این الگو عبارتند از: اصطلاحات ریاضی، اعداد، شمارش، عملیات عددی، اشکال هندسی، اندازه گیری، زمان، پول و خرید و وسایل مرتبط با ریاضی. تحلیل محتوا توسط دو ارزیاب اجرا شد. نتایج تحلیل نشان داد که در مورد چهار کتاب نظرات دو ارزیاب هیچ تفاوتی با هم نداشتند و در سه کتاب دیگر نیز تفاوت معنادار نبوده و بسیار جزئی می باشد. خرده مقولات موضوعی ریاضیات کارکردی که در هیچکدام از کتابها آموزش داده نشده اند عبارتند از:برخی مفاهیم مربوط به اصطلاحات ریاضی مانند جهت و فاصله، اعداد ترتیبی، واحد دما در مقوله اندازه گیری، زمانهای طبیعی، برخی سکهها و اسکناسهای رایج، دستگاه خودکار خرید و دستگاه خودپرداز در مقوله پول و خرید، تشخیص و شناسایی اشکال هندسی در اشیاء و مناظر طبیعی، همچنین وسایل مرتبط مانند ساعت دیجیتال، تلفن، ماشین حساب، دماسنج و باسکول یا ترازو. همچنین به بسیاری از موضوعها نیز به شکل کوتاه و گذرا اشاره شده است. نتایج بدست آمده بیانگر این هستند که در طراحی کتابهای ریاضی این گروه از دانش آموزان، بطور کامل و منسجم به تناسب محتوا با نیازهای مخاطبان(جنبه کارکردی) توجه نشده است و محتوای کنونی نیازمند اصلاحات و افزودن بسیاری از موضوعها و مفاهیم هستند.
پرونده مقاله
هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسی مهارتهای اطلاع یابی دانشجویان دانشگاه امیرکبیرانجام شد.
روش شناسی: این پژوهش با استفاده از روش پیمایشی ـ توصیفی انجام گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامهای بود که پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ بیش از 89/0 محاسبه شد. دادههای به چکیده کامل
هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسی مهارتهای اطلاع یابی دانشجویان دانشگاه امیرکبیرانجام شد.
روش شناسی: این پژوهش با استفاده از روش پیمایشی ـ توصیفی انجام گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامهای بود که پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ بیش از 89/0 محاسبه شد. دادههای به دست آمده از پرسشنامهها با استفاده از نرمافزار SPSS 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
یافتهها: مهمترین هدف دانشجویان از جستجوی اطلاعات، انجام پروژههای درسی است و دانشجویان از دو روش رسمی و غیررسمی به جستجوی اطلاعات می پردازند. کتاب، تلاش و تجربه شخصی، از مهمترین منابع رسمی و غیررسمی کسب اطلاعات به شمار میرود. از بین پایگاههای الکترونیکی موجود، میزان اهمیت Science Direct برای دانشجویان بیشتر است(3/86 %) و پس از آن به ترتیب پایگاههای ISI(web of knowledge) (8/76%)، Springer (7/50%)، ProQuest (3/50%) و SCOPUS (50%)رتبههای دوم تا پنجم را به خود اختصاصداده اند.
عوامل اصلی عدم دسترسی آسان به اطلاعات از دیدگاه دانشجویان، به ترتیب: سرعت پایین شبکه و مشکلات اتصال (7/77%)، عدم تسلط کافی به زبان انگلیسی (4/64%)، قطع اشتراک دانشگاه در مورد برخی پایگاههای اطلاعاتی الکترونیکی (9/60%)، عدم وجود منابع روزآمد در کتابخانه (2/57%) و عدم آشنایی با منابع تخصصی موجود (7/48%) می باشد.
نتیجه گیری: در بررسی روشهای اطلاع یابی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر، راهنمایی گرفتن از دوستان و استادان (5/71%) در اولویت اول و سپس آزمایش و خطا (4/49%)، شرکت در دورههای آموزشی کتابخانه (9/29%) و در نهایت یاری گرفتن از کتابداران (6/27%) قرار دارد ودانشجویان اظهار داشتند که مهارت لازم برای اطلاع یابی را دارا هستند.
پرونده مقاله
هدف: در سالهای اخیر بررسی و تجزیه و تحلیل اطلاعات و تولیدات علمی به صورت موضوعی، بین المللی، ملی و موسسهای مورد توجه پژوهشگران دنیا قرار گرفته است.با در نظرگرفتن سیاستهای علمی کشور مبنی بر توسعه علمی و کسب جایگاههای بهتر در سطح بین المللی و اهمیت سنجش علم و تاثیر آن چکیده کامل
هدف: در سالهای اخیر بررسی و تجزیه و تحلیل اطلاعات و تولیدات علمی به صورت موضوعی، بین المللی، ملی و موسسهای مورد توجه پژوهشگران دنیا قرار گرفته است.با در نظرگرفتن سیاستهای علمی کشور مبنی بر توسعه علمی و کسب جایگاههای بهتر در سطح بین المللی و اهمیت سنجش علم و تاثیر آن در سیاستگذاریهای علمی به صورت خرد و کلان و از طرفی کاربرد عملی بسیار زیاد نتایج تحقیقات علمی ،رشتههای علوم اقتصادی وبازرگانی درایران لازم است که حوزههای علمی اقتصاد و بازرگانی مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. رشتههای علوم اقتصادی و بازرگانی مجموعه دانشهای مربوط به اقتصاد وبازرگانی را مورد بحث و بررسی قرار میدهد. لذا تجزیه و تحلیل تولیداتعلمی حوزههای علمی علوم اقتصادی و بازرگانی نیز دارای اهمیت خاصی در پیشبرد و توسعه کشور میباشند.
روش شناسی: روش این پژوهش یک روش کمی است وبه کمک فنون علم سنجی صورت می گیرد. این پژوهش تولیدات علمی پژوهشگران ایرانی را در بازه زمانی 1990 تا 2010 مورد مطالعه قرار داده است .
یافته ها: نتایج نشان می دهد که رشد مقالات علمی ایرانیان در رشتههای “اقتصاد ـ بازرگانی” در بازه زمانی مورد مطالعه رشد قابل قبولی داشته است. و76 ٪ از تولیدات علمی ایرانیان در رشتههای "اقتصاد ـ بازرگانی" به صورت درون سازمانی نوشته شد. همچنین پژوهشگران ایرانی بیش از پنجاه درصد از تولیدات علمی خود در حوزههای مورد مطالعه را در مجلات با کیفیت و درجه اول این حوزهها منتشر کرده اند.و درصد بالایی از مقالات "اقتصاد ـ بازرگانی" (93%) پژوهشگران ایرانی به عنوان نویسنده اصلی بودند.
نتیجه گیری: با مقایسه تولیدات علمی ایران با دو رقیب خود در خاورمیانه یعنی مصر و ترکیه دررشتههای "اقتصادـ بازرگانی" نتایج نشان داد که ایران در رشتههای مذکور دارای رشد قابل توجهی بود ولی کشور ترکیه از ایران در این زمینه پیشی گرفته و کشور مصر در جایگاه سوم قرار گرفت.
پرونده مقاله
نظام پیشنهادها[1] یک سیستم جدید مدیریتی است که با پیادهسازی آن در سازمان، میتوان از پیشنهادها و نظرات کارکنان که سرمایههای اصلی سازمان محسوب میشوند جهت بهبود در عملکرد سازمان استفاده کرد. تاکید این روش بر بهبودهای کوچک و مستمر در سازمان است.
هدف: هدف این پژوهش برر چکیده کامل
نظام پیشنهادها[1] یک سیستم جدید مدیریتی است که با پیادهسازی آن در سازمان، میتوان از پیشنهادها و نظرات کارکنان که سرمایههای اصلی سازمان محسوب میشوند جهت بهبود در عملکرد سازمان استفاده کرد. تاکید این روش بر بهبودهای کوچک و مستمر در سازمان است.
هدف: هدف این پژوهش بررسی امکان استقرار نظام پیشنهادها در کتابخانههای دانشگاه آزاد اسلامی منطقه 8 است. جهت بررسی امکان پیادهسازی نظام مذکور سه پارامتر اساسی رهبری در مدیریت، آمادگی کارکنان و سازمان (کتابخانه) سنجیده شد.
روشپژوهش: در این پژوهش از روش پیمایشی توصیفی استفاده شده است. جامعه مورد پژوهش 117 نفر از 149 نفر کارکنان کتابخانههای منطقه 8 دانشگاه آزاد اسلامی هستند که در این پژوهش همکاری نمودند. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه تهیه شده بر اساس شاخصهای لازم اولیه جهت پیادهسازی نظام پیشنهادها است.
یافتهها: نتایج نشان میدهد که شرایط رهبری در کتابخانههای مورد مطالعه پایینتر از حد متوسط (میانگین فرضی)، اما در مورد شاخص مربوط به آمادگی کارکنان و آمادگی سازمان شرایط در حد متوسط (میانگین فرضی) بوده است.
نتیجهگیری: با توجه به بررسیهای انجام شده در مورد 3 شاخص لازم جهت امکان استقرار نظام پیشنهادها در کتابخانههای مورد مطالعه یعنی شاخصهای مربوط به سبک رهبری، موقعیت کارکنان و موقعیت سازمان و نتایج حاصل از آن، میتوان اینگونه نتیجهگیری کرد اجرای نظام پیشنهادها با چالشهای زیادی همراه خواهد بود اما میتوان اقدام به استقرار نظام پیشنهادها در کتابخانههای مورد مطالعه نمود، اما استقرار و نهادینهسازی آن نیاز به فعالیت و زمان زیادی در عرصه فرهنگسازی و ترویج دارد.
3. Suggestion system
پرونده مقاله