• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - پیش بینی اضطراب رقابتی بر اساس سرسختی روانشناختی، تاب آوری و راهبردهای مقابله با استرس نوجوانان ورزشکار شهر تهران
        فریده ابراهیمی بجدنی پریناز بنیسی حمید رضا وطن خواه
        هدف پژوهش پیش بینی اضطراب رقابتی بر اساس سرسختی روانشناختی، تاب آوری و راهبردهای مقابله با استرس نوجوانان ورزشکار بود. روش پژوهش کّمی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری کلیه نوجوانان ورزشکار مراجعه کننده به باشگاه های ورزشی شهر تهران در سال 1399 بود. حجم نمونه 200 نفر از چکیده کامل
        هدف پژوهش پیش بینی اضطراب رقابتی بر اساس سرسختی روانشناختی، تاب آوری و راهبردهای مقابله با استرس نوجوانان ورزشکار بود. روش پژوهش کّمی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری کلیه نوجوانان ورزشکار مراجعه کننده به باشگاه های ورزشی شهر تهران در سال 1399 بود. حجم نمونه 200 نفر از این افراد بر اساس فرمول پلنت از تاپاکینگ و همکاران(2007) و به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب‌ که به سیاهه اضطراب حالت رقابتی (RCSAI) کاکس و همکاران(2003)، مقیاس سرسختی روانشناختی(PHS) لانگ و همکاران(2003)، مقیاس تاب آوری(RISC) کانر و دیویدسون (2003) و راهبردهای مقابله با استرس(WCQ) لازاروس و فولکمن(1998) پاسخ دادند. داده های جمع آوری شده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیره تحلیل شد. یافته‌ها نشان داد بین سرسختی روانشناختی، تاب آوری و راهبردهای مقابله مسئله مدار با اضطراب رقابتی رابطه منفی و معناداری وجود دارد(01/0>P). همچنین یافته ها نشان داد که بین راهبردهای مقابله هیجان مدار با اضطراب رقابتی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد(01/0>P). نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نیز آشکار کرد که 68 درصد واریانس اضطراب رقابتی به ‌وسیله ابعاد سرسختی روانشناختی، 7/51 درصد به وسیله تاب آوری و 5/81 درصد به وسیله راهبردهای مقابله با استرس تبیین می شود. یافته های این پژوهش نشان می دهد که سرسختی روانشناختی، تاب آوری و راهبردهای مقابله با استرس نقش مهمی در پیش بینی اضطراب رقابتی نوجوانان ورزشکار دارند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - تأثیر اعتماد، خودکارآمدی، انگیزه و صفات پنج‌گانه شخصیتی بر رفتار به اشتراک‌گذاری دانش ضمنی
        فرزاد زارعی مرضیه حیدری
        پژوهش حاضر با هدف تبیین تأثیر اعتماد، خودکارآمدی، انگیزه و صفات پنجگانه شخصیتی بر رفتار به اشتراک گذاری دانش ضمنی انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل مدیران و معلمان مدارس اقلید است. جهت انتخاب حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران با جامعه ای چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف تبیین تأثیر اعتماد، خودکارآمدی، انگیزه و صفات پنجگانه شخصیتی بر رفتار به اشتراک گذاری دانش ضمنی انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل مدیران و معلمان مدارس اقلید است. جهت انتخاب حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران با جامعه ای متشکل از 900 نفر، 270 نفر به شیوه نمونه گیری طبقه ای متناسب یا حجم انتخاب گردیدند. برای جمع آوری داده های پژوهش از پرسش نامه های صفات پنج گانه شخصیتی ماتزلر و همکاران(2008)؛ ته و همکاران(2011)؛ اعتماد کوک و وال (1980)؛ خودکارآمدی چن و همکاران(2001)؛ انگیزه اخوان و همکاران(2013)؛ رفتار اشتراک گذاری دانش ضمنی کامینگز(2004) استفاده گردید. روایی محتوایی ابزار توسط خبرگان و پایایی با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ بررسی و تایید گردید. نتایج پژوهش نشان داد که بین اعتماد، خودکارآمدی، انگیزه، برونگرایی، روان جوری و ثبات، وظیفه شناسی و وجدان کاری، سازگاری، گشودگی و استقبال از تجربه با رفتار به اشتراک گذاری دانش ضمنی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - اثربخشی آموزش تلفیقی مهارت های ارتباطی و تاب آوری بر بهداشت روان والدین کودکان معلول ذهنی شهرستان تربت جام
        الهه سرفرازی مهدی نیری
        هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش تلفیقی مهارت‌های ارتباطی و تاب‌آوری بر بهداشت روان والدین کودکان معلول ذهنی بود. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه والدین معلولین ذهنی شهرستان تربت‌جام در سال 1399 بود. با اس چکیده کامل
        هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش تلفیقی مهارت‌های ارتباطی و تاب‌آوری بر بهداشت روان والدین کودکان معلول ذهنی بود. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه والدین معلولین ذهنی شهرستان تربت‌جام در سال 1399 بود. با استفاده از نمونه‌گیری تصادفی ساده از بین والدین معلولین ذهنی که در فراخوان سازمان بهزیستی شرکت کردند، 30 والد انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه کنترل(15 نفر) و گروه آزمایش(15 نفر) قرار داده شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه سلامت روانی (گلدبرگ و هیلر، 1979) و بسته آموزشی تلفیقی مهارت‌های ارتباطی و تاب‌آوری که در طی 8 جلسه 90 دقیقه‌ای بر روی گروه آزمایش اجرا شد. داده‌های به‌دست‌آمده با روش تحلیل کوواریانس تک متغیره و چندمتغیره تحلیل گردید. نتایج نشان داد که بین دو گروه کنترل و آزمایش از لحاظ بهداشت روان تفاوت معناداری وجود دارد(p≤0.05). همچنین نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد که آموزش تلفیقی مهارت های ارتباطی و تاب آوری باعث بهبود نشانه‌های جسمانی، نشانه‌های اضطرابی و اختلال خواب، افسردگی و کارکرد اجتماعی والدین کودکان معلول ذهنی شده است. با توجه به یافته های به دست آمده می توان از آموزش تلفیقی مهارت های ارتباطی و تاب آوری برای ارتقای بهداشت روان والدین کودکان معلول ذهنی استفاده نمود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - رابطه بین پیوند با مدرسه و انگیزه تحصیلی با میانجی‌گری خودکارآمدی تحصیلی در دانش‌آموزان
        بهار غزایی رفیق حسنی
        هدف ازانجام این تحقیق تعیین رابطه بین پیوند با مدرسه با انگیزه تحصیلی براساس نقش میانجی خودکارآمدی تحصیلی در دانش‌آموزان است. روش تحقیق از نوع همبستگی وبا استفاده از مدل معادله ساختاری انجام شد. جامعه تحقیق شامل کلیه دانش‌آموزان پایه سوم شهر سنندج به تعداد 3190 نفر بود چکیده کامل
        هدف ازانجام این تحقیق تعیین رابطه بین پیوند با مدرسه با انگیزه تحصیلی براساس نقش میانجی خودکارآمدی تحصیلی در دانش‌آموزان است. روش تحقیق از نوع همبستگی وبا استفاده از مدل معادله ساختاری انجام شد. جامعه تحقیق شامل کلیه دانش‌آموزان پایه سوم شهر سنندج به تعداد 3190 نفر بود که ازاین تعداد 310 نفر به روش نمونه گیری تصادفی خوشهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت گردآوری داده‌ها از پرسشنامه استاندارد انگیزه تحصیلی ‌هارتر، پرسشنامه پیوند با مدرسه مادوکس و پرینز و پرسشنامه خودکار آمدی تحصیلی جینک ومورگان استفاده شد. برای سنجش روایی و پایایی ابزار گردآوری داده‌ها، از روش مدل معادلات ساختاری حداقل مربعات جزئی استفاده شده است. پایایی مرکب متغیر مکنون انگیزه تحصیلی 88/. و همچنین آلفای کرونباخ آن 90/. است همچنین پایایی مرکب متغیر مکنون خودکارآمدی 92/. و آلفای کرونباخ آن 87/. است و بلاخره پایایی مرکب متغیر مکنون پیوند با مدرسه 89/. و همچنین آلفای کرونباخ آن 85/. است. نتایج تحقیق نشان داد که بین پیوند با مدرسه با خودکارآمدی تحصیلی و انگیزش تحصیلی و بین خودکارآمدی و انگیزه تحصیلی رابطه معناداری وجود دارد و خودکارآمدی بین رابطه پیوند با مدرسه و انگیزه تحصیلی نقش میانجی داشت. همچنین 34 درصد تغییرات انگیزه تحصیلی توسط پیوند با مدرسه وخودکارآمدی قابل پیش بینی است و بر اساس نتایج تحقیق توجه به متغییرهای پیوند با مدرسه وخودکارآمدی جهت افزایش انگیزه تحصیلی توصیه می‌گردد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - رابطه بین حافظة فعّال، میزان اضطراب و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان
        محمد مجتبی زاده حسن اسدزاده یوسف کریمی علی دلاور
        این پژوهش به منظور بررسی رابطة بین ظرفیّت حافظة فعّال، سطح اضطراب و پیشرفتِ تحصیلی انجام شد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری، کلیه دانش-آموزان پایه یازدهم دوره متوسطه دوم شهر زنجان به تعداد 1458 است. حجم نمونه با استف چکیده کامل
        این پژوهش به منظور بررسی رابطة بین ظرفیّت حافظة فعّال، سطح اضطراب و پیشرفتِ تحصیلی انجام شد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری، کلیه دانش-آموزان پایه یازدهم دوره متوسطه دوم شهر زنجان به تعداد 1458 است. حجم نمونه با استفاده از جدول کریسی و مورگان، 304 نفر برآورد شد. این تعداد نمونه، با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای به صورت تصادفی انتخاب شد. در این پژوهش از آزمون حافظة فعّال دانیمن و کارپنتر (1980) و مقیاس خود سنجی اضطراب زونگ (1970) به عنوان ابزار پژوهش، استفاده شد. از معدل پایان سال تحصیلی دانش-آموزان نیز به عنوان شاخص پیشرفت تحصیلی استفاده شد. داده های جمع-آوری شده، علاوه بر شاخصهای آمار توصیفی، از طریق اجرای آزمون آماری معنی دار بودن ضریب همبستگی گشتاوری پیرسون و رگرسیون چند متغیّره تحلیل شد. نتایج به دست آمده نشان داد بین ظرفیّت حافظة فعّال، سطح اضطراب و پیشرفت تحصیلی رابطة معنی دار وجود دارد. یافته های جانبی پژوهش نشان داد، بین پیشرفت تحصیلی، سطح پردازش و میزان اندوزش و بین سطح اضطراب، سطح پردازش و میزان اندوزش رابطه معنی دار وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیّره نشان داد بین متغیّر های پیش بینی کننده اضطراب و حافظة فعّال، توان پیش بینی متغیر پیشرفت تحصیلی را دارند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - رابطه خوش بینی تحصیلی معلمان با بکارگیری روشهای فعال تدریس در مدارس ابتدایی شهرستان بناب
        مرتضی نورمحمدگل محمدعلی مجلل
        هدف تحقیق تبیین رابطه خوش بینی تحصیلی معلمان با بکارگیری روشهای فعال تدریس در مدارس ابتدایی شهرستان بناب در سال تحصلی 96-1395 می باشد. جامعه آماری معلمان مدارس ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان بناب می باشد که تعداد آنها 489 نفر بود. حجم نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکر چکیده کامل
        هدف تحقیق تبیین رابطه خوش بینی تحصیلی معلمان با بکارگیری روشهای فعال تدریس در مدارس ابتدایی شهرستان بناب در سال تحصلی 96-1395 می باشد. جامعه آماری معلمان مدارس ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان بناب می باشد که تعداد آنها 489 نفر بود. حجم نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران 215 نفر برآورد و به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شد. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه خوش بینی تحصیلی بیرد و هوی و پرسشنامه محقق ساخته بکارگیری روشهای تدریس فعال می باشد که پایایی آنها با استفاده از آلفای کرونباخ 72/0 و 87/0 محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روشهای آماری آزمون کولموگروف اسمیرنوف و همبستگی پیرسون استفاده گردید. نتایج بیانگر آن است که بین خوش بینی تحصیلی معلمان با به کارگیری روشهای فعال تدریس و تمامی ابعاد آن (بجز بعد روش تدریس غیر مستقیم) در سطح مدارس ابتدایی شهرستان بناب رابطه معنی داری وجود دارد. پرونده مقاله