اثربخشی آموزش تلفیقی مهارت های ارتباطی و تاب آوری بر بهداشت روان والدین کودکان معلول ذهنی شهرستان تربت جام
محورهای موضوعی : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی
1 - کارشناس ارشد گروه روانشناسی، واحد تربت جام، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت جام، ایران
2 - استادیار گروه روانشناسی، واحد تربت جام، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت جام، ایران
کلید واژه: مهارتهای ارتباطی, تابآوری, بهداشت روان,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش تلفیقی مهارتهای ارتباطی و تابآوری بر بهداشت روان والدین کودکان معلول ذهنی بود. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه والدین معلولین ذهنی شهرستان تربتجام در سال 1399 بود. با استفاده از نمونهگیری تصادفی ساده از بین والدین معلولین ذهنی که در فراخوان سازمان بهزیستی شرکت کردند، 30 والد انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه کنترل(15 نفر) و گروه آزمایش(15 نفر) قرار داده شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه سلامت روانی (گلدبرگ و هیلر، 1979) و بسته آموزشی تلفیقی مهارتهای ارتباطی و تابآوری که در طی 8 جلسه 90 دقیقهای بر روی گروه آزمایش اجرا شد. دادههای بهدستآمده با روش تحلیل کوواریانس تک متغیره و چندمتغیره تحلیل گردید. نتایج نشان داد که بین دو گروه کنترل و آزمایش از لحاظ بهداشت روان تفاوت معناداری وجود دارد(p≤0.05). همچنین نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد که آموزش تلفیقی مهارت های ارتباطی و تاب آوری باعث بهبود نشانههای جسمانی، نشانههای اضطرابی و اختلال خواب، افسردگی و کارکرد اجتماعی والدین کودکان معلول ذهنی شده است. با توجه به یافته های به دست آمده می توان از آموزش تلفیقی مهارت های ارتباطی و تاب آوری برای ارتقای بهداشت روان والدین کودکان معلول ذهنی استفاده نمود.
The purpose of the study was to investigate the effectiveness of the Integrated education of communication and resilience skills on mental health of Parents of children with mental disabilities. The research method is semi-experimental using pre-test and post-test with control group. The statistical population consisted of all parents of of the mentally disabled parents of Torbat-jam city in 2020. Using random sampling, 30 parents of mentally disabled, who participated in the welfare organization's call, were selected by 30 parents and They were randomly assigned to control (15 subjects) and experimental (15 subjects) groups The data gathering tool was General health questionnaire (Goldberg & Hiller, 1979) and A Integrated of communication and resilience skills package developed during the 8 sessions of 90 minutes on the experimental group. Data were analyzed using single-variable and multi-variable covariance analysis. The results showed there was a significant difference between the control and experimental groups in terms of mental health (p≤0.05). The results of multivariate analysis of covariance also showed the combined training of communication skills and resilience improved physical symptoms, anxiety symptoms and sleep disorders, depression and social functioning of Parents of children with mental disabilities. According to the findings, can use the integrated training of communication skills and resilience to promote mental health of parents of children with mental disabilities.
_||_