بررسی ارتباط بین آگاهی فراشناختی از راهبردهای مطالعه و باورهای هوشی در پیشرفت تحصیلی
محورهای موضوعی : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتیمعصومه باقرپور 1 , حسن عبداله زاده 2
1 - دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد بندرگز ،گروه علوم تربیتی ، بندرگز ، ایران
2 - مربی،گروه روان شناسی،دانشگاه پیام نور، تهران،ایران
کلید واژه: پیشرفت تحصیلی, باورهای هوشی, آگاهی فراشناختی از راهبردهای مطالعه,
چکیده مقاله :
تحقیق حاضر با هدف مطالعه رابطه بین آگاهی فراشناختی از راهبردهای مطالعه و باورهای هوشی در پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرگز پذیرفت . تعداد 280 نفر نمونه با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه آگاهی فراشناختی از راهبردهای مطالعه مختاری و ریچارد و باورهای هوشی بابایی بود. و از روشهای آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چند گانه استفاده شد. بر اساس نتایج بین آگاهی فراشناختی از راهبردهای مطالعه ( مطالعه کلی ، مطالعه حمایتی ، مطالعه حل مساله ) و باورهای هوشی افزایشی و پیشرفت تحصیلی رابطه وجود دارد . بین باورهای هوشی جوهری و پیشرفت تحصیلی رابطه وجود ندارد. در تحلیل رگرسیونی از بین متغیرهای پیش بین, باور هوشی افزایشی و راهبرد مطالعه حل مساله توان پیش بینی پیشرفت تحصیلی را دارد.
The aim of the current research is to study the relationship between meta cognitive awareness from study strategies and intellectual beliefs with academic achievement of students of Islamic Azad University, Bandar Gaz branch. The numbers of 280 samples were selected using stratified random sampling. The data collection tools were Meta cognition Questionnaire from study strategies of Mokhtari And Richard and Babaei’s intellectual beliefs. The Pearson correlation test and linear regression techniques (stepwise) was used. According to results Meta cognitive awareness of study strategies (global study, support study, problem solving study) and incremental intellectual beliefs and academic achievement are related. There is relationship between academic achievement and entity intelligence beliefs. The regression analysis of predictive variables, incremental intellectual beliefs and problem-solving study strategy can predict their academic achievement.