• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - بررسی مهارت‌های مقابله با استرس و میزان استفاده از حمایت اجتماعی در افراد 15 – 25 ساله اقدام به خودکشی افراد ساکن در شهر قم
        خدیجه حاجیلو وحیده نیری
        هدف از انجام این پژوهش بررسی مهارت‌های مقابله با استرس و میزان استفاده از حمایت اجتماعی در افراد 15 – 25 ساله اقدام به خودکشی افراد ساکن در شهر قم بود. تحقیق حاضر به لحاظ هدف تحقیقی کاربردی و از نظر روش گردآوری داده‌ها، توصیفی از نوع پیمایشی و همبستگی می‌باشد. جام چکیده کامل
        هدف از انجام این پژوهش بررسی مهارت‌های مقابله با استرس و میزان استفاده از حمایت اجتماعی در افراد 15 – 25 ساله اقدام به خودکشی افراد ساکن در شهر قم بود. تحقیق حاضر به لحاظ هدف تحقیقی کاربردی و از نظر روش گردآوری داده‌ها، توصیفی از نوع پیمایشی و همبستگی می‌باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر، کلیه افراد 15 – 25 ساله که در سال 1400 اقدام به خودکشی ساکن در شهر قم و مراجعه کننده به کلینیک‌ها و مراکز مشاوره و بیمارستان‌ها به تعداد 2640 نفر می باشد. روش نمونه‌گیری بصورت نمونه‌گیری تصادفی ساده بود. حجم نمونه با توجه به فرمول کوکران 335 نفر تعیین گردید. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه مقابله با استرس اندلر و پارکر (1990)، پرسشنامه حمایت اجتماعی واکس، فیلیپس، هالی، تامپسون، ویلیامز و استوارت (1986) و پرسشنامه اقدام برای خودکشی می و کلونسکی (2013) بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها و آزمون فرضیات، از رگرسیون خطی، کای دو، تحلیل واریانس یکراهه و آزمون‌های تعقیبی به وسیله نرم افزار آماری SPSS21 استفاده شد. یافته ها حاکی از آن است که همبستگی بین مهارت های مقابله با استرس و اقدام به خودکشی در افراد دارای سن 15– 25 ساله ساکن شهر قم برابر با 417/0- و منفی می‌باشد و با توجه به سطح معناداری برآورد شده که برابر 000/0 می‌باشد و کوچکتر از مقدار معنی داری یعنی 05/0 است لذا در سطح اطمینان 95/0 درصد می‌توان ادعا کرد که بین مهارت های مقابله با استرس و اقدام به خودکشی در افراد 15– 25 ساله ساکن شهر قم رابطه منفی و معناداری وجود دارد. یعنی با افزایش مهارت های مقابله با استرس، میزان اقدام به خودکشی در بین افراد 15-25 ساله ساکن شهر قم کاهش می یابد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - فراتحلیل درمان های اعتیاد به اینترنت، اعتیاد به بازی‌های رایانه‌ای و اعتیاد به کار.
        مریم خراسانی فردوانی هادی فرهادی
        توجه به یافته های پژوهشی مختلف مطالعات در خصوص درمان های اثر بخش بر اعتیاد به اینترنت، اعتیاد به بازی های رایانه ای و اعتیاد به کار، انجام فرا تحلیل لازم است. هدف پژوهش حاضر، فرا تحلیل درمان اعتیاد به اینترنت، اعتیاد به بازی‌های رایانه ای و اعتیاد به کار می باشد. روش پژ چکیده کامل
        توجه به یافته های پژوهشی مختلف مطالعات در خصوص درمان های اثر بخش بر اعتیاد به اینترنت، اعتیاد به بازی های رایانه ای و اعتیاد به کار، انجام فرا تحلیل لازم است. هدف پژوهش حاضر، فرا تحلیل درمان اعتیاد به اینترنت، اعتیاد به بازی‌های رایانه ای و اعتیاد به کار می باشد. روش پژوهش حاضر از نوع فرا تحلیل بود. بدین منظور از تمامی متون مرجع در محدوده سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۳ برای مطالعات خارجی و سال های ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۱ برای اسناد داخلی، با استفاده از روش نمونه گیری انتخابی و به صورت سر شماری پژوهش هایی که به بررسی درمان های اعتیاد به اینترنت، اعتیاد به بازی های رایانه ای و اعتیاد به کار پرداخته بودند، انتخاب شدند. جهت انجام فراتحلیل از نرم افزار CMA استفاده شده است. در صورتی که مطالعاتی دارای معیارهای ورود به مطالعه شامل1) مطالعه به موضوع "اعتیاد به اینترنت" "اعتیاد به کار" یا "اعتیاد به بازی های رایانه ای" پرداخته باشد. (2) مطالعه شامل یک درمان روانشناختی یا دارویی برای کاهش مشکلات مربوط به اعتیاد باشد. مطالعاتی که معیارهای زیر را داشتند نیز حذف شدند: (1) مطالعه یک مطالعه موردی بود. (2) متن کامل مطالعه در دسترس نبود. (3) مطالعه داده‌های ناکافی را ارائه کرد (3) نمونه با هم همپوشانی داشت . در مجموع از بین 39 مطالعه جمع آوری شده، 28 مطالعه مورد تحلیل قرار گرفت در مجموع از بین ۳۹ مطالعه جمع آوری شده، ۲۸ مطالعه مورد تحلیل قرار گرفت. یافته های این پژوهش نشان داد که تکنیک های درمان شناختی – رفتاری، ذهن آگاهی و دارو درمانی ( بوپروپیون) اکثر روش های درمان اعتیاد به اینترنت، اعتیاد به بازی های رایانه ای و اعتیاد به کار را تشکیل داده اند. کیفیت زندگی درمانی بیشترین تاثیر را بر اعتیاد به اینترنت داشته است و پس از آن مداخلات اجتماعی – شناختی و درمان شناختی – رفتاری قرار می گیرند. تئاتر درمانی بیشترین تاثیر را بر اعتیاد به بازی و آموزش ذهن آگاهی مراقبه بیشترین تاثیر را بر اعتیاد به کار داشته است.. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - اثربخشی آموزش خویشتن‌داری جنسی بر اساس آموزههای اسلامی برتکانشگری جنسی، نگرش به پیشگیری از بارداری و نگرش به بیماری‌های مقاربتی دانشجویان دختر
        محمد سلطانی زاده شادی جزینی
        آموزش خویشتنداری جنسی نقش مهمی در جلوگیری از رفتارهای جنسی پرخطر دارد. بر همین اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش خویشتن‌داری جنسی بر اساس آموزههای اسلامی برتکانشگری جنسی، نگرش به پیشگیری از بارداری و نگرش به بیماری‌های مقاربتی دانشجویان دختر انجام گرفت. پژوهش ح چکیده کامل
        آموزش خویشتنداری جنسی نقش مهمی در جلوگیری از رفتارهای جنسی پرخطر دارد. بر همین اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش خویشتن‌داری جنسی بر اساس آموزههای اسلامی برتکانشگری جنسی، نگرش به پیشگیری از بارداری و نگرش به بیماری‌های مقاربتی دانشجویان دختر انجام گرفت. پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان دختر مجرد شهر اصفهان در سال تحصیلی 97-1398 بود. در این پژوهش 30 دختر مجرد با رضایت آگاهانه و داوطلبانه انتخاب و با گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند (15 نفر در هر گروه). دختران حاضر در گروه آزمایش، آموزش خویشتنداری جنسی را طی 8 هفته در 8 جلسه 90 دقیقه‌ای به‌صورت گروهی دریافت نمودند. پرسشنامه‌های مورد استفاده در این پژوهش شامل مقیاس فزون‌کنش جنسی (رید، 2011)، پرسشنامه نگرش به پیشگیری از بارداری (میرزایی علویجه و همکاران،1390) و پرسشنامه نگرش به بیماری‌های مقاربتی (فرازمند، 1395) بود. داده‌های حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل کوواریانس چندمتغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که آموزش خویشتن‌داری جنسی بر اساس آموزه‌های اسلامی برتکانشگری جنسی، نگرش به پیشگیری از بارداری و نگرش به بیماری‌های مقاربتی دانشجویان دختر تأثیر معنادار داشته است (01/0>P). بدین صورت که این آموزش توانسته منجر به کاهش تکانشگری جنسی و افزایش آگاهی و نگرش به پیشگیری از بارداری و بیماری‌های مقاربتی شود. با توجه به نتایج پژوهش، می‌توان از آموزش خویشتن‌داری جنسی بر اساس آموزه‌های اسلامی به‌منظور کاهش تکانشگری جنسی و افزایش آگاهی و نگرش به پیشگیری از بارداری و بیماری‌های مقاربتی در دختران مجرد به‌عنوان یک روش مداخله‌ای مؤثر بهره گرفت. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - فراتحلیل اثربخشی آموزش راهبردهای تنظیم هیجان بر مؤلفه‌های عملکرد تحصیلی
        زهرا صمدی زهرا گلی زاده لیلا میرزایی
        عملکرد تحصیلی یک متغیر چند بعدی است که از عوامل متعددی تأثیر می‌پذیرد. یکی از مهم‌ترین این عوامل، راهبردهای تنطیم هیجان است. وجود پژوهش‌های متعدد در این حوزه لزوم انجام یک فراتحلیل یا پژوهش ترکیبی را مورد تأکید قرار می-دهد. هدف فراتحلیل حاضر دستیابی به نتیجه‌ای کلی و قض چکیده کامل
        عملکرد تحصیلی یک متغیر چند بعدی است که از عوامل متعددی تأثیر می‌پذیرد. یکی از مهم‌ترین این عوامل، راهبردهای تنطیم هیجان است. وجود پژوهش‌های متعدد در این حوزه لزوم انجام یک فراتحلیل یا پژوهش ترکیبی را مورد تأکید قرار می-دهد. هدف فراتحلیل حاضر دستیابی به نتیجه‌ای کلی و قضاوتی صحیح درباره میزان اثربخشی آموزش راهبردهای تنظیم هیجان بر مؤلفه‌های عملکرد تحصیلی یعنی خودکارآمدی، تأثیرات هیجانی، تأثیرات انگیزشی و برنامه‌ریزی (مؤلفه‌های عملکرد تحصیلی فام و تیلور، 1991) است. این پژوهش با استفاده از تکنیک فراتحلیل و با یکپارچه کردن نتایج تحقیقات مختلف، اندازه اثر آموزش‌های تنظیم هیجان را مشخص می‌کند. جامعه مورد نظر، همه پژوهش‌های انجام گرفته از سال 1380 تاکنون است که تأثیر راهبردهای تنظیم هیجان را بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان با شاخص‌های مختلف سنجیده‌اند و در پایگاه‌های اطلاعاتی شامل پایگاه مجلات تخصصی نور (Noormags)، بانک اطلاعات نشریات ایران (Magiran)، پایگاه علمی جهاد دانشگاهی(SID) و مرکز اسناد و مدارک علمی ایران (Irandoc) قابل دسترس‌اند. پس از ارزیابی پژوهش‌ها براساس معیارهای ورود و خروج، 41 پژوهش از میان 55 پژوهش انتخاب و با نرم‌افزارهای CMA2و SPSS با استفاده از شاخصg هجز و تحلیل واریانس یک راهه تحلیل شدند. با انجام تحلیل حساسیت به منظور حذف مطالعات دارای سوگیری انتشار، 12 اندازه اثر نامتقارن، از مجموع 98 اندازه اثر به دست آمده، حذف و مقادیر اندازه اثر ترکیبی برای 86 اندازه اثر باقیمانده در مدل‌های ثابت و تصادفی محاسبه شد. این مقدار در مدل‌های ثابت و تصادفی به ترتیب 655/0 و 605/0 به دست آمد که معنادار بود. این نتایج نشان داد که آموزش راهبردهای تنظیم هیجان بر مؤلفه‌های عملکرد تحصیلی مؤثر است. براساس ملاک کوهن، میزان این تأثیر در هر چهار مؤلفه عملکرد تحصیلی متوسط است و از این میان اندازه اثر مربوط به خودکارآمدی بیشترین مقدار (684/0) و برنامه‌ریزی کمترین مقدار (386/0) را داراست. همچنین نتایج تحلیل واریانس حاکی از وجود تفاوت معنادار میان مؤلفه‌های خودکارآمدی، تأثیرات هیجانی، تأثیرات انگیزشی و برنامه‌ریزی است. به نظر می‌رسد که آموزش‌ راهبردهای تنظیم هیجان می‌تواند به عنوان روشی مناسب برای بهبود عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان استفاده شود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - برازندگی مدل دلزدگی زناشویی براساس ارزش‌های انسانی با میانجیگری نستوهی روانشناختی
        مهتاب احمدی خدامراد مومنی آسیه مرادی
        هدف پژوهش حاضر برازندگی مدل دلزدگی زناشویی براساس ارزش‌های انسانی با میانجیگری نستوهی روانشناختی بود. طرح پژوهش همبستگی از نوع مدل سازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری زنان و مردان متأهل ساکن شهر کرمانشاه در سال 1399 بودند که 400 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چن چکیده کامل
        هدف پژوهش حاضر برازندگی مدل دلزدگی زناشویی براساس ارزش‌های انسانی با میانجیگری نستوهی روانشناختی بود. طرح پژوهش همبستگی از نوع مدل سازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری زنان و مردان متأهل ساکن شهر کرمانشاه در سال 1399 بودند که 400 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای براساس ملاک‌های ورود (داشتن حداقل 2 سال تجربه زندگی زناشویی و عدم مراجعه همزمان به مراکز مشاوره زناشویی و دادگاه خانواده به دلیل مشکلات زناشویی) و ملاک خروج (مخدوش بودن پرسش‌نامه‌ها) انتخاب شدند که در نهایت 257 نفر به عنوان حجم نمونه نهایی تعیین گردید. جهت اندازه گیری متغیرهای پژوهش از مقیاس دلزدگی زناشویی(پانیز، 1996)، پرسش‌نامه تشبیه‌ی ارزش (شوارتز، 2006) و مقیاس نستوهی (کوباسا، 1982) استفاده شد. در تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی (فرآوانی، درصد ، میانگین و انحراف معیار) و در بررسی مدل پژوهشی ابتدا پیش‌فرض‌های آماری (نرمال بودن توزیع متغیرها و تحلیل عاملی تأییدی) مورد بررسی و سپس تحلیل مدل با روش همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر در نرم‌افزارSPSS-25 و AMOS-24 انجام گرفت. نتایج نشان داد که شاخص‌های برازش در وضعیت مطلوب قرار داشتند (56/1=x^2/df، 94/0=GFI، 90/0=AGFI، 96/0= IFI، 97/0= TLI، 97/0= CFI ، 92/0=NFI ، 04/0= REMSA). مسیرهای مستقیم نستوهی روانشناختی به دلزدگی زناشویی (01/0>P) و ارزش‌های انسانی به نستوهی روانشناختی (05/0>P) معنی‌دار بودند. مسیر مستقیم ارزش‌های انسانی به دلزدگی زناشویی و مسیر غیر‌مستقیم ارزش‌های انسانی به دلزدگی زناشویی با میانجیگری نستوهی روانشناختی معنی‌دار نبود (05/0<P). نتایج این پژوهش بر نقش با‌اهمیت نستوهی‌روانشناختی بر دلزدگی زناشویی تأکید دارد. می‌توان با تدوین پروتکل مبتنی بر نستوهی روانشناختی و برگزاری آن در قالب کارگاه‌های آموزش‌ زناشویی از شیوع دلزدگی زناشویی پیشگیری نمود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - مقایسه صفات اوتیستیک، آلکسی‌تایمیا و افکار خودکشی در افراد مبتلا به ملال جنسیتی و افراد بهنجار
        سیده مهسا موسوی نیلوفر میکاییلی سیده سحر عسگری قلعه بین
        افراد دچار ملال جنسیتی آشکارا از ناراحتی مداوم به دلیل عدم تناسب نقش جنسیتی و احساسات فعلی، علاقه وافر و مداوم به همانندسازی با جنس مخالف بدون بهره بردن از مزایای فرهنگی و اجتماعی خاص آن جنس رنج می‌برند. لذا پژوهش حاضر با هدف مقایسه افکار خودکشی، آلکسی‌تایمیا و صفات اوت چکیده کامل
        افراد دچار ملال جنسیتی آشکارا از ناراحتی مداوم به دلیل عدم تناسب نقش جنسیتی و احساسات فعلی، علاقه وافر و مداوم به همانندسازی با جنس مخالف بدون بهره بردن از مزایای فرهنگی و اجتماعی خاص آن جنس رنج می‌برند. لذا پژوهش حاضر با هدف مقایسه افکار خودکشی، آلکسی‌تایمیا و صفات اوتیستیک در افراد مبتلابه ملال جنسیتی و افراد بهنجار انجام شد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری داده‌ها توصیفی و از نوع علی-مقایسه ای بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه افراد دارای اختلال ملال جنسیتی و عضو ترنس-سکشوال‌های قبل ازجراحی تغییر جنسیت انجمن حمایت از بیماران ملال جنسیتی استان تهران در سال 1401 بود. همچنین کلیه افراد بهنجار ساکن استان تهران نیز جامعه افراد عادی این پژوهش بودند. تعداد 50 نفر از افراد دارای اختلال ملال جنسیتی و 50 نفر از افراد عادی به‌شیوة در دسترس انتخاب شدند و به دلیل عدم دسترسی حضوری به آزمودنی‌ها، داده‌های پژوهش به‌صورت پرسشنامه اینترنتی گردآوری شد. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های افکار خودکشی بک (1991)، الکسی تایمیای تورنتو (TAS-20) و صفات اوتیستیک بارون-کوهن و همکاران (2001) استفاده شد. داده‌های جمع‌آوری‌شده با استفاده از روش تحلیل واریانس چند متغیره و نرم افزار SPSS24 مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد تفاوت آماری معنی داری بین دو گروه افراد دارای اختلال ملال جنسیت و عادی در افکار خودکشی (64/153=F و 01/0>P)، الکسی تایمیا (89/207=F و 01/0>P) و صفات اوتیستیک (24/133=F و 01/0>P) وجود دارد. و صفات اوتیستیک، آلکسی‌تایمیا و افکار خودکشی در افراد دارای ملال جنسیتی بیشتر از افراد بهنجار است. نگرش‌های منفی به افراد دارای ملال جنسیتی و عدم بسترسازی مناسب اجتماعی و فرهنگی، در اغلب این افراد مولفه‌هایی مانند صفات اوتیستیک، آلکسی‌تایمیا و افکارخودکشی از سوی خانواده و جامعه تشدید می‌شود. لذا، برای ممانعت از پیامدهای ناشی از آن لزوم آگاه‌سازی جامعه درمورد این مفهوم احساس می‌شود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - کارکردهای روانشناختی باورداشت مهدویت و سبک زندگی انتظار محور
        حمداله جایروند
        از جمله عالی‌ترین مکتب‌هایی که می‌تواند جامعه اسلامی را به سوی تعالی و تکامل برده و به تمام تلاش‌های آن ارزش و اصالت بخشد، مکتب مقدس انتظار است. انتظار، مفهومی پراصالت، سازنده و تحرک‌بخش در جهت ارزش دادن به رفتار یک انسان پیرو و ارج نهادن به حرکت‌های جامعه تشیع در راه ر چکیده کامل
        از جمله عالی‌ترین مکتب‌هایی که می‌تواند جامعه اسلامی را به سوی تعالی و تکامل برده و به تمام تلاش‌های آن ارزش و اصالت بخشد، مکتب مقدس انتظار است. انتظار، مفهومی پراصالت، سازنده و تحرک‌بخش در جهت ارزش دادن به رفتار یک انسان پیرو و ارج نهادن به حرکت‌های جامعه تشیع در راه رسیدن به حکومت عدالت و ایمان اسلامی است. از دیدگاه اهل بیت عصمت و طهارت انتظار فرج یا چشم به راه گشایش بودن، به خودی خود در عصر غیبت برای منتظران مایه گشایش، نجات و رستگاری است. اعتقاد به مهدویت همانند سایر مولفه های اعتقادات دینی آثارتربیتی و روانی در فرد و جامعه به دنبال دارد و توجه به نقش آموزه های مهدویت در اخلاق ، رفتار فردی و اجتماعی کارکرد های بسزایی دارد. در تحقیق حاضر که به روش توصیفی- تحلیلی انجام شده است و به لحاظ نوع داده های مورد استفاده تحقیق مروری می باشد، کارکردهای روانشناختی مهدویت و سبک زندگی انتظار محور در موضوعات امید، انگیزش دهی متعالی به رفتارها، معنادهی به زندگی، حمایت اجتماعی، مکان کنترل، هیجانات مثبت و نیایش مورد مطالعه قرار گرفته است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که مذهب، باورداشت مهدویت و سبک زندگی انتظار محور دارای کارکردهای روانشناختی مهمی برای انسان و ارتقا سلامت روان می باشد . سبک زندگی انتظار محور و باورداشت مهدویت موجب می شود انسان درک بیشتر و عمیق تری از خود، و خدای خود داشته باشد، و این موجب انگیزش برای رفتارهای متعالی می شود، به فرد نیرو می دهد و به معنای زندگی دست پیدا می کند، هیجانات مثبت را تجربه می کند پرونده مقاله