تاثیر شبکه های اجتماعی بر رفتار انتخاباتی شهروندان به لحاظ تبلیغاتی در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم(درحوزه انتخابیه شهرستان های قصرشیرین ، سرپل ذهاب، گیلانغرب)
محورهای موضوعی : ایرانعباس آزادی 1 , نصرت اله حیدری 2 , شهرام فتاحی 3 , ادریس بهشتی نیا 4 , حمیدرضا سعیدی نژاد 5
1 - دانشجوی دکترای علوم سیاسی (مسائل ایران)، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاداسلامی، کرمانشاه، ایران
2 - استادیارگروه علوم سیاسی، واحد ایلام، دانشگاه آزاداسلامی، ایلام، ایران (نویسنده مسئول)
3 - استادیارگروه علوم سیاسی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاداسلامی، کرمانشاه، ایران
4 - استادیارگروه علوم سیاسی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاداسلامی، کرمانشاه، ایران.
5 - استادیارگروه علوم سیاسی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاداسلامی، کرمانشاه، ایران.
کلید واژه: تبلیغات, شبکه های اجتماعی, انتخابات, رفتار انتخاباتی, دوره سیزدهم ریاست جمهوری,
چکیده مقاله :
چکیده:هدف اصلی این تحقیق بررسی میزان تأثیر شبکه های اجتماعی بر رفتار انتخاباتی شهروندان به لحاظ تبلیغاتی در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم، در حوزه انتخابیه قصرشیرین ، سرپل ذهاب و گیلانغرب در استان کرمانشاه بود. این تحقیق به روش پیمایشی و با استفاده از ابزار پرسشنامه محققساخته انجام گرفته شده است. جامعه آماری تحقیق شهروندان بالای ۱۸ سال در این حوزه انتخابیه بوده که در انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم شرکت نموده اند. دراین پژوهش از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای استفاده شده و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، ۳۷۸ نفر تعیین شده. داده ها با استفاده از نرم افزار spss مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که متغیر تبلیغات با 29/ درصد تاثیر بر رفتارانتخاباتی شهروندان داشتهاند. همچنین میزان ضریب تعیین 72/درصد میباشد که نشان میدهد ۷۲/ درصد تغییرات متغیر وابسته (رفتار انتخاباتی) توسط متغیرهای مستقل (شبکه اجتماعی و تبلیغات) تبیین شده است.
Abstract:The main purpose of this study was to investigate the impact of social networks on the electoral behavior of citizens in terms of propaganda in the 13th presidential election, in the Qasr Shirin constituency, Sar -e Pol Zahab and Gilan Gharb in Kermanshah province. This research was conducted using a researcher -made questionnaire tool. The statistical population of research was citizens over the age of 5 in this constituency who participated in the 13th presidential election. In this study, multi -stage cluster sampling method was used and the sample size was specified using Cochran formula. Data were analyzed using SPSS software. The results of the analysis of the route showed that the advertising variable had an impact on citizens' election behavior with 29 %. It is also the rate of determination coefficient, which indicates that the dependent variable changes (electoral behavior) are explained by independent variables (social network and advertising).
_||_