اثر سبک¬های رفتاری والدین و روابط با همتایان در مدرسه بر احساس تنهائی دانش آموزان
محورهای موضوعی : روانشناسی مثبت نگر اسلامی
1 - دانش آموخته رشته مطالعات برنامه درسی
کلید واژه: احساس تنهائی, سبک های رفتاری والدین, ترغیب والدین, روابط با همتایان,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر سبکهای رفتاری والدین و روابط با همتایان در مدرسه بر احساس تنهائی دانشآموزان در سال تحصیلی 1403-1404 است. روش علّي- مقايسهاي(پس رويدادي) و جامعه تحقیق، دانشآموزان دو مدرسهی ناشنوایان (باغچهبان و لوازم خانگی پارس)، شهرستان شیراز در سال تحصیلی 1403-1404 در مقطع راهنمایی است. با استفاده از نمونهگیری تمام شمار، نمونهی تحقیق 35 دانشآموز است. ابزارهای استفاده شده در این تحقیق عبارتند از: مقیاس درجهبندی همتاگزینی، سیاهه ترغیب والدین به رابطه با همتایان، پرسشنامه پذیرش، غفلت و طرد والدینی، پرسشنامه سختگیری، سهلگیری والدین و مقیاس احساس تنهائی کودکان ناشنوا نتایج نشان میدهند که: بین نمرات احساس تنهائی پسران و دختران ناشنوا تفاوت معناداری وجود ندارد. بین نمرات احساس تنهائی کودکانی که والدین ترغیبکننده و والدین غیرترغیبکننده دارند، تفاوت معنادار وجود دارد. بین نمرات احساس تنهائی کودکان ناشنوا با والدین داراي سبكهاي رفتاري متفاوت، تفاوت معنادار وجود دارد. بین نمرات احساس تنهائی کودکان دارای سطوح متفاوت پذیرش از سوی همتایان در مدرسه، تفاوت وجود دارد. اثر تعامل بین سطوح متفاوت پذیرش از سوی همتایان و سبکهای رفتاری سختگیر-سهلگیر از سوی والدین، معنادار نیست
The aim of the present study is to investigate the effect of parental behavioral styles and peer relationships at school on students' feelings of loneliness in the academic year 2024-2025. Causal-comparative method (post-event) and the research population is students of two deaf schools (Baghcheban and Pars Household Appliances) in Shiraz city in the academic year 2024-2025 in middle school. Using whole number sampling, the research sample is 35 students. The instruments used in this study are: Peer Selection Rating Scale, Parental Encouragement Inventory for Peer Relationships, Parental Acceptance, Neglect, and Rejection Questionnaire, Parental Strictness, Permissiveness Questionnaire, and Deaf Children's Loneliness Scale. Findings: The results show that: There is no significant difference between the loneliness scores of deaf boys and girls. There is a significant difference between the loneliness scores of children with encouraging and non-encouraging parents. There is a significant difference between the loneliness scores of deaf children with parents with different behavioral styles. There is a difference between the loneliness scores of children with different levels of peer acceptance at school. The interaction effect between different levels of peer acceptance and strict-permissive behavioral styles of parents is not significant.
اروین، فیل(2004). پیوندهای دوستی در کودکی و نوجوانی. ترجمه غلام¬علی افروز؛ مریم قربان¬خانی (1381)، چاپ اول. تهران: سازمان انجمن اولیا و مربیان.
افروز، غلامعلی. (1384). مقدمه¬ای بر روان¬شناسی و آموزش و پرورش کودکان استثنائی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران، چاپ یازدهم.
اکبری¬قمصری، امیر. (1373). نقش خانواده در اجتماعی کردن فرزندان. پایان¬نامه کارشناسی ارشد: دانشگاه شهید بهشتی.
بیابانگرد، اسماعیل. (1384). مقایسه مهارت¬های اجتماعی دانش¬آموزان دختر دبیرستانی نابینا، ناشنوا و عادی شهر تهران. پژوهش در حیطه کودکان استثنائی بهار؛ 5 . تهران: دانشگاه علامه طباطبائی.
تهمتن، کلثوم. (1387). بررسی ارتباط شیوه¬های فرزندپروری والدین و انگیزه پیشرفت در دانش¬آموزان دختر و پسر مقطع راهنمائی شهرستان فسا. پایان¬نامه کارشناسی ارشد.
حسینیان، سیمین. پورشهریاری، مه¬سیما. کلانتری، نصراله. (1386). رابطه بین شیوه¬های فرزندپروری مادران دانش¬آموزان دختر ناشنوا و شنوا. پژوهش در حیطه کودکان استثنائی زمستان، 7 .
خانجانی، زینب. (1386). نقش نقص¬های حسی در سبک¬های دلبستگی و مشکلات رفتاری کودکان. فصلنامه روان¬شناسی دانشگاه تبریز، بهار؛ تبریز: دانشگاه تبریز.
رستگاران، محبوبه. (1391). بررسی تأثیر چگونگی روابط والدین بر سازگاری اجتماعی دانش¬آموزان پایه سوم مدارس راهنمائی دخترانه شهر همدان. پایان¬نامه کارشناسی ارشد: دانشگاه تربیت معلّم.
رضایی، محمد. (1384). بررسی رابطه بین شیوه¬های فرزندپروری مادران(اقتدار منطقی، آزادگذاری و استبدادی) با بلوغ اجتماعی دانش¬آموزان پایه¬های اول، دوم و سوم مدارس راهنمائی اداره آموزش و پرورش منطقه 6 تهران در سال تحصیلی 84-85. پایان¬نامه کارشناسی ارشد.
سادوک، بنیامین. سادوک، ویرجینیا. (1384). خلاصه روان¬پزشکی: علوم رفتاری-روان¬پزشکی بالینی، ترجمه نصرت¬الله پورافکاری، جلد1، چاپ دوم. تهران: شهرآب.
سلیمی، حسین. (1386). بررسی وضعیت اجتماعی نوجوانان نزد همسالان خود و ارتباط آن با مشکلات رفتار ارتباطی و افسردگی. پایان¬نامه کارشناسی ارشد.
شرفی، محمدرضا. (1393). مشکلات تربیتی را چگونه حل کنیم. چاپ سوم، تهران: انتشارات تزکیه.
کاکاوند، علیرضا. (1385). روان¬شناسی و آموزش کودکان استثنائی. چاپ اول. تهران: نشر روان.
لعلی¬فاز، احمد. عسکری، عباس¬علی. (1387). توان پیش¬بینی سبک¬های فرزندپروری ادراک¬شده و متغیرهای جمعیت¬شناختی بر احساس تنهائی دانش¬آموزان دختر، اصول بهداشت روانی؛ 5، (1).
مشایخ، مریم. برجعلی، احمد. (1382). بررسی رابطه احساس تنهائی با نوع استفاده از اینترنت در گروهی از دانش¬آموزان دبیرستانی. تازه¬های علوم شناختی، 5 (1).
میردریکوند، فضل¬الله. (1378). بررسی رابطه احساس تنهائی با عملکرد تحصیلی، اضطراب، افسردگی و عزت¬نفس در دانش-آموزان پسر مدارس راهنمائی شهرستان پلدختر. پایان¬نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید چمران اهواز.
هالاهان،دانیل¬پی. کافمن، جیمز ام. (1383). کودکان استثنائی: مقدمه¬ای بر آموزش¬های ویژه، ترجمه مجتبی جوادیان، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ هشتم.
References
Adel Abdelfatah M. Elhageen. (2004). Effect of interaction between parental treatment styles and peer relation in classroom on feelings of loneliness among deaf children in Egyptian schools. Menoufia: University Egypt,April.
Asher, S. R., & Wheeler, V. A. (1985). Children’s loneliness: A comparison of rejected and neglected peer status". Journal of Consulting and Clinical Psychology.
Asher, S. R., Hymel, S, &Renshaw, P. D. (1984). Loneliness in children.Child Development.
Asher, S. R., Parkhurst, J. T., Hymel, S., & Williams, G. A. (1990). Peer rejection and loneliness in children. In. S. R. Asher & J. D. Coie (Eds.), Peer rejection in childhood. New York: Cambridge University Pres.
Backenroth, G. A. (2012). Loneliness in the deaf community: A personal or an enforced choice. International Journal of Rehabilitation Research.
Berlin, L. J., Cassidy, J, &Belsky, J. (1995). Loneliness in children and infant- mother attachment: A longitudinal study, Merrill-Palmer Quarterly.
Bierman, K. L., & Smoot, D. L. (2010). Linking family characteristics with poor peer relations: the mediating role of conduct problems. Journal of Abnormal Child Psychology.
Calderon, R., & Greenberg, M, (1993). Considerations in the adaptation offamilies with school-aged deaf children" In M. Marschark& M. D.Clark. (Eds.), Psychologialperspectivesonon deafness.Mahwah NJ: Lawerence Erlbaum Associates.
Cassidy, J., & Asher, S. R. (2002). Loneliness and peer relations in young children",Child Development.
Cassidy, J., & Berlin, L. J, (2006). Understanding the origins of childhood loneliness: of attachment theory. In. K. J. Rotenberg., & S. Hymel (Eds.) Loneliness in childhood and adolescence. Cambridge University Press.
Chava, Y. & Martin, D. (2002). Sibling relationships of deaf children: The impact of child and family characteristics", Rehabilitation Psychology.
Deutsch, B. T . (1999). The conceptualization and measurement of childhood loneliness. In. K. J. Rotenberg.,& S. Hymel (Eds.), Loneliness in childhood and adolescence. Cambridge University Press.
Fromm-Reichmann, F. (1998). Loneliness. In J. Hartog, J. R. Audy, & Y. A. Cohen (Eds.), The anatomy of loneliness. New York: International Universities Press.
Henwood, P. G., & Solano, C. H. (2008). Loneliness in young children and their parents. The Journal of Genetic Psychology.
Hintermair, M. (2000). Children who are hearing impaired with additional disab- ilities and related aspects of parental stress. Exceptional Children.
Hojat, M. (1982). Loneliness as a function of selected personality variables. Journal of Clinical Psychology.
Hojat, M. & Crandall, R. (1989). Epilogue looking into the future. In M. Hojat& R. Crandall (Eds.), Loneliness: theory, research, and applications. London: Sage.
Margalit, M. (2005). Loneliness among children with special needs. New York: Springer-Verlag.
Moore, D., & Schultz, N. R. (1983). Loneliness and adolescence: Correlations, attributions and coping", Journal of Youth and Adolescence.
Mounts, N. S. (2002). Parental management of adolescent peer relationships in context: the role of parenting style. Journal of Family Psychology.
Murphy, J. S., & Newlon, B. J. (1987). Loneliness and the mainstreamed hearing impaired college student. American Annals of the Deaf.