بررسی اثربربخشی مداخلات روانشناختی جامع (ذهنآگاهی و آموزش مهارتهای مقابلهای) بر کاهش اضطراب، افسردگی، درد و بهبود عملکرد بیماران پس از جراحیهای بزرگ
محورهای موضوعی : روانشناسی مثبت نگر اسلامی
1 -
کلید واژه: مداخلات روانشناختی, ذهنآگاهی, مهارتهای مقابلهای, اضطراب, افسردگی, درد, جراحیهای بزرگ,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی یک برنامه مداخله روانشناختی جامع (متشکل از آموزش ذهنآگاهی و مهارتهای مقابلهای) بر کاهش اضطراب، افسردگی، درد و بهبود عملکرد بیماران پس از جراحیهای بزرگ انجام شده است.
روش: این تحقیق از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل و گمارش تصادفی است. جامعه آماری شامل کلیه بیمارانی است که در بازه زمانی مشخص اجرای پژوهش اصلی، در بیمارستان کوثر سمنان تحت عمل جراحیهای بزرگ قرار میگیرند. تعداد ۲۰۰ بیمار (۱۰۰ نفر در گروه مداخله و ۱۰۰ نفر در گروه کنترل) به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و سپس به صورت تصادفی به گروهها گمارده خواهند شد. دادهها با استفاده از پرسشنامههای اضطراب بک (BAI)، افسردگی بک (BDI-II)، مقیاس درجهبندی عددی درد (NRS) یا مقیاس دیداری قیاسی درد (VAS) و پرسشنامه عملکرد روزمره (مانند GAF یا SF-36/EQ-5D) در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون جمعآوری میشوند. گروه مداخله ۸ جلسه ۹۰ دقیقهای آموزش ذهنآگاهی و مهارتهای مقابلهای دریافت خواهند کرد، در حالی که گروه کنترل مراقبتهای معمول را دریافت میکنند. دادهها با نرمافزار SPSS و با استفاده از تحلیلهای آماری توصیفی و استنباطی (مانند ANCOVA) تجزیه و تحلیل خواهند شد.
The Effectiveness of a Comprehensive Psychological Intervention on Post-Surgical Patient Outcomes This research aims to explore the impact of a comprehensive psychological intervention, integrating mindfulness training and coping skills, on patients recovering from major surgeries. Specifically, it investigates the intervention's ability to reduce anxiety, depression, and pain, while simultaneously improving overall functional outcomes in this population. Methodology The study employs a quasi-experimental design, featuring a pre-test-post-test structure with both an intervention group and a control group, and utilizing random assignment. The target population includes all patients undergoing major surgical procedures at Kowsar Hospital in Semnan during the study's timeframe. A total of 200 patients will be recruited through convenience sampling, with 100 individuals allocated to the intervention group and 100 to the control group. Subsequent random assignment will then place these patients into their respective groups. Data collection will occur at two distinct points: pre-intervention (pre-test) and post-intervention (post-test). The following standardized questionnaires will be used: * Beck Anxiety Inventory (BAI) to measure anxiety levels. * Beck Depression Inventory-II (BDI-II) to assess depression. * Numerical Rating Scale (NRS) or Visual Analog Scale (VAS) to quantify pain perception. * A Daily Functioning Questionnaire (e.g., GAF or SF-36/EQ-5D) to evaluate improvements in daily activities and quality of life. The intervention group will participate in eight 90-minute sessions focused on mindfulness training and developing effective coping strategies. In contrast, the control group will receive standard medical care without the added psychological intervention. All collected data will be analyzed using SPSS software. Both descriptive and inferential statistical methods, such as Analysis of Covariance (ANCOVA), will be employed to determine the intervention's effectiveness and the significance of any observed changes.
1. Bowers, K. S., et al. (2022). Mindfulness-based interventions for surgical patients: Impact on postoperative outcomes, patient well-being, and satisfaction. Mindfulness, 13(5), 1276–1289. https://doi.org/10.1007/s12671-022-01917-x
2. De Vries, M., et al. (2020). Psychological interventions for anxiety and pain in patients undergoing elective major abdominal surgery: A systematic review. European Journal of Anaesthesiology, 37(5), 387-394. https://doi.org/10.1097/EJA.0000000000001189
3. Dorland's Medical Dictionary. (n.d.). Dorland's Medical Dictionary Online. Retrieved from www.dorlandsonline.com
4. Zhang, Y., Wu, X., & Zhao, Q. (2024). Effects of mindfulness-based interventions before surgery: A meta-analysis of randomized controlled trials. Journal of Psychosomatic Research, 170, 111259. https://doi.org/10.1016/j.jpsychores.2024.111259
5. Zhou, S., Chen, L., & Wang, L. (2023). Meditation for perioperative pain and anxiety: A systematic review. Complementary Therapies in Medicine, 75, 102965. https://doi.org/10.1016/j.ctim.2023.102965
6. سلیمانی، ف.، و غفوری، م. (۱۳۹۶). نقش حمایت روانشناختی در بهبود پیامدهای پس از عمل جراحی: یک مرور نظاممند. مجله علوم پزشکی رازی، ۲۴(۱۶۳)، ۱۱۲-۱۲۳.
7. نیکنام، م.، دهقان، م.، و رضایی، م. (۱۳۹۷). بررسی اثر مداخله مبتنی بر ذهنآگاهی بر اضطراب و درد بیماران تحت جراحی قلب باز. مجله پژوهشهای روانشناسی بالینی، ۸(۳۲)، ۷۵-۸۸.
8. یزدی، م. ج.، و حسینی، م. (۱۳۹۵). اثربخشی آموزش مهارتهای مقابلهای بر افسردگی و کیفیت زندگی بیماران پس از جراحی. مجله طب روانشناختی، ۴(۲)، ۴۵-۵۸.