بررسی موانع سیاسی ورود گردشگران خارجی به ایران
محورهای موضوعی : علوم سیاسی- روابط بین المللالیاس قربانی 1 , سیدحسن ملائکه 2 * , حسن ثقفیان 3
1 - دانشجوی دکتری علوم سیاسی، گروه علوم سیاسی و روابط بین الملل واحد شهرضا، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرضا، ایران.
2 - دانشیار علوم سیاسی، گروه علوم سیاسی و روابط بین الملل واحد شهرضا، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرضا، ایران
3 - گروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد شهرضا
کلید واژه: گردشگری, صنعت توریسم, سختگیری های مذهبی, ایران هراسی, زیرساخت های گردشگری ,
چکیده مقاله :
صنعت توریسم یکی از بزرگترین صنعت خدماتی جهان از نظر درآمدزایی می باشد و تاثیر زیادی بر تولید ناخالص داخلی و اشتغال کشورها دارد. کشورهایی که دارای جاذبه های گردشگری تاریخی، طبیعی و زیر ساخت های مناسب هستند، سهم بیشتری از جهانگردی به خود اختصاص داده اند. ایران نیز در زمره کشورهایی است که قابلیت و ظرفیت های خوبی جهت جذب گردشگران خارجی دارد اما به دلیل برخی موانع و کاستی ها نتوانسته است در این امر موفق باشد. حال پرسش این است که چرا ایران علیرغم توانمندی های چشمگیر در حوزه گردشگری نتوانسته است در جذب گردشگران خارجی موفق عمل کند. هدف پژوهش حاضر بررسی موانع سیاسی ورود گردشگران خارجی به ایران است. روش تحقیق در مقاله حاضر توصیفی-تحلیلی بر پایه منابع کتابخانه ای است. یافته های تحقیق حاکی از آن است که به دلیل سختگیری های مذهبی، سوء ظن نسبت به ورود گردشگران خارجی، کمبود امکانات رفاهی و حمل و نقل و تبلیغات ایران هراسی توسط کشورهای غربی گردشگران خارجی چندان مایل به بازدید از ایران نیستند.
The tourism industry is one of the largest service industries in the world in terms of revenue generation and has a great impact on the gross domestic product and employment of countries. Iran is also among the countries that have good capabilities and capacities to attract foreign tourists, but due to some obstacles and shortcomings, it has not been able to succeed in this. Now the question is why Iran, despite its significant capabilities in the field of tourism, has not been able to succeed in attracting foreign tourists. The purpose of the present study is to examine the political obstacles to the entry of foreign tourists into Iran. The research method in the present article is descriptive-analytical based on library sources. The research findings indicate that due to religious strictness, suspicion of the entry of foreign tourists, lack of amenities and transportation, and Iranophobic propaganda by Western countries, foreign tourists are not very willing to visit Iran.
Papli-Yazdi, Mohammad Hossein and Saqaei, Mehdi (2007) "Tourism (Nature and Concepts)", Tehran: Organization for the Study and Compilation of Humanities Books of Universities (Samt)[In Persian].
Robert Christie Mill, Alastair M. Morrison Prentice-Hall.(1992). The Tourism System: An Introductory Text, 2,illustrated Publisher: Prentice-Hall.
M. Sinclair.(1998). Tourism and economic development: A survey, Economics, Environmental Science, Journal of Development Studies.
Sequeira, T.N. & Nunes, P.M. (2008). Does country risk influence international tourism? A dynamic panel data analysis. The Economic Record, 84(265), 223–236.
Friedman quoted Bashir, 2009: Bashir, Hassan (2009) ."Islamophobia is a prelude to Iranophobia", Communication Management Monthly.
Basmanji, Babak. and Heydari, Reza. (2013). Investigating the relationship between sustainable development of tourism and social security and investment. East Azarbaijan Police Science Quarterly, second year, number 7, pp. 83-102.
Fathipour, Arslan, Kadami, Mohsen, Handyani, Abdullah, & Rezaei, Ali Akbar. (2017). replacing the tourism industry with oil income; The need to achieve sustainable security. Strategic Studies Quarterly. 21(81). 33-56.
Ruan, W. Q., Li, Y. Q., & Liu, C. H. S. (2017). Measuring tourism risk impacts on destination image. Sustainability, 9(9), 1501.
Mahalati, Salahuddin (2001) An introduction to tourism, first edition, Tehran: Shahid Beheshti University Publishing.
Eduardo, Faysola & Gay, Chuck (2012) "Tourism in a Comprehensive View", Tehran: Cultural Research Office.
Gay, Chek (1998). Tourism in a comprehensive perspective, translated by Dr. Ali Parsian and Seyed Mohammad Arabi, World Tourism Organization, First Research Office.
Karimi, Fatemeh (2022), the resumption of Iranophobia/ cancellation of foreign tours, 18 Mehr, available at: https://www.mehrnews.com/news/.
Nineveh, Nader (2022), Iranophobia; The most important challenge of attracting foreign tourists, November 21, accessible at: https://kojaronews.ir/.
Al-Davoud, Maziar (2022), International media plays the biggest role in Iran-phobia discussion/ There is no problem for the security of tourists, 14 Mehr, accessible at: https://www.chtn.ir/news/.
Mostofi Rad, Omid (2018), "The role of countries' political relations on the development of tourism in between (case study: Iran and Oman)", Spatial Political Experimental Quarterly, Volume 2, Number 4.
Muzindutsi, P-F & Manaliyo, J.C. (2016). Effect of political risk shocks on tourism revenue in South Africa: Time series analysis. International Journal of Business and Management Studies, 8(2), 169-186.